کارل مارکس

کل اخبار:101

  • ۱۳۹۷-۰۲-۰۴ ۱۵:۲۰

    «طبقه و قشربندی اجتماعی» منتشر شد

    کتاب «طبقه و قشربندی اجتماعی» اثر «رزماری کرامپتون» و ترجمه «هوشنگ نایبی» از سوی نشر نی به تازگی منتشر شده‌است.

  • ۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۱۰:۴۰

    ترجمه کامل «نقد فلسفه حق هگل» برای نخستین بار به فارسی منتشر می‌شود

    کتاب «نقد فلسفه حق هگل» نوشته کارل مارکس با ترجمه سروش منصوری برای نخستین‌بار منتشر می‌شود.

  • مارکس ۱۳۹۶-۱۲-۲۰ ۱۵:۵۹

    تبارشناسی مارکسیست ها به مناسبت صدوهفتادمین سالگرد انتشار مانیفست کمونیست؛

    از کارل مارکس تا مارکسیسم

    به گفته ژیژک «ما مارکسیست‌ها آثار زیادی در نقد سرمایه‌داری نوشته‌ایم که نمی‌دانیم با آن‌ها چه کنیم در حالی که سرمایه‌داری دقیقاً می‌داند با آثار ما چه کند». به نظر می‌رسد این جمله از یکسو به حکومت‌مند بودن نئولیبرالیسم برمی‌گردد و از سوی دیگر به چرخش مارکسیستیِ از تولید به بازنمایی، از تولید امری نو به غُر زدن‌هایی که ناشی از مفاهیم استعلایی و بازنمایانۀ مارکسیستی است.

  • ۱۳۹۶-۱۲-۱۵ ۱۴:۴۰

    «کانت و مارکس» منتشر شد

    کتاب «کانت و مارکس» اثر کوجین کارانتی با ترجمه مراد فرهادپور و صالح نجفی از سوی نشر هرمس به تازگی منتشر شده است.

  • ۱۳۹۶-۱۲-۱۴ ۱۶:۲۰

    نظریه تاریخ مارکس به چاپ دوم رسید

    کتاب نظریه تاریخ مارکس اثر جرالد آلن کوهن با ترجمه محمود راسخ افشار توسط نشر اختران به چاپ دوم رسید.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۵:۲۰

    هایدگر عارف است نه فیلسوف!

    منوچهر آشتیانی از هایدگر، مارکس و نحوه مواجهه ایرانیان با نویسنده وجود و زمان می‌گوید

  • ۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۱۳:۰۰

    آشتیانی: نظام فلسفی هایدگر در مفاهیم بنیادین متاثر از مارکس است

    منوچهر آشتیانی، پژوهشگر و مدرس جامعه‌شناسی و فلسفه می‌گوید که هایدگر در اساسی‌ترین مفاهیم دستگاه فلسفی‌اش یعنی «وجود» وامدار اندیشه مارکس است، اما مترجمان و پژوهشگران ایرانی از این نکته مهم غفلت کرده‌اند.

  • مارکس ۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۱۰:۴۴

    پیوندهای جامعه‌شناسی و فلسفه؛ مارکس در آثار کارل لوویت؛

    عواقب ناآگاهی فلسفی-الهیاتی برای نظریه‌پردازان اجتماعی

    آنچه لوویت را نسبت‌به مقاصد مارکسیسم مشکوک کرده، این است که مارکس با فهم غلط نسبت‌به فلسفۀ هگل و جهلی تقریباً کامل در مقابل فلسفۀ تاریخ پیش از خود و تاریخ‌نویسی رفرمیستی و سکولار موجود درون سنت مسیحی، بلوایی به‌پا می‌کند که در آن هرچیز به ضد خود بدل می‌شود و علاوه بر این، غلیان احساسات فراواقع‌گرایانۀ مسیانیستی در میان مردم بار دیگر به‌حد اعلای خود می‌رسد.

  • ۱۳۹۶-۱۰-۱۲ ۱۷:۰۰

    دگراندیشی در مارکسیسم

    کتاب «مارکسیسم دگراندیش» تاریخ آن گرایش در اندیشه مارکسیستی را شرح می‌دهد که به قول مترجمان در مقدمه‌شان بر کتاب، «در برابر مارکسیسم رسمی، دولتی، اردوگاهی، جزم‌اندیش و دستوری سر بر خط نمی‌گذارد و از آن چه از مارکسیسم مجموعه قوانینی متصلب و خشک و نیز آئینی رمزآلود می‌تراشد سر بر می‌تابد».

  • داوری ۱۳۹۶/۰۹/۲۵

    رضا داوری اردکانی:

    ظهور غرب، مکر خداوندی نمی­‌تواند باشد

    من در عمر بالنسبه طولانی قلم‌زنی خود، از امریکا بسیار کم گفته و کم نوشته‌ام و اگر به آن توجه کرده‌ام از آن رو بوده است که صورت خاصی از مدرنیته در آن می‌دیده‌ام اما چون به توسعه نیافتگی می‌اندیشیده‌ام روسیه همواره در نظرم بیشتر مهم و قابل تأمل بوده است. من در خصوص امریکا حرفی نزده‌ام که حاکی از سپر انداختن در برابر آن باشد اما اگر حرفهای چهل پنجاه سال پیش درباره غرب و مدرنیته را تکرار نمی‌کنم از آن روست که آن حرفها سیاسی نبود که آنها را به صورت شعار تکرار کنم. اکنون هم از آنها رو نگردانده‌ام.

  • ۱۳۹۶-۰۶-۰۵ ۱۷:۴۰

    جهان‌گستری بی‌جهان/ گفت‌وگو با کوستاس اکسلوس، فیلسوف یونانی-فرانسوی

    هایدگر درباره «مسئله» تکنولوژی و دقیق‌تر از ذات تکنولوژی می‌گوید. بی‌شک تکنولوژی در اندیشه مارکس هم مطرح شده، اما هایدگر به آن غنای بیشتری بخشید. تکنولوژی نه خیر است و نه شر. نه می‌توان آن را تمام‌قد پذیرفت و نه می‌توان کاملاً انکارش کرد. تکنولوژی در آن واحد بیگانه‌کننده و گشاینده است.

  • نگری ۱۳۹۶-۰۴-۱۰ ۰۹:۱۴

    آنتونیو نگری؛

    یک تجربۀ مارکسیستی از فوکو

    زندگی همواره سیاسی و اجتماعی است. در فوکو، عالی‌ترین بیان این هستی، غوطه‌ور در یک هستی‌شناسی جدید از حال حاضر است: یک هستی مشترک؛ جایی که وابستگی‌های دوجانبه و چندجانبۀ افراد منفرد تنها زمینه‌ای را خلق می‌کند که در آن می‌توانیم مسئلۀ شناخت را طرح و حقیقت را جست‌وجو کنیم.

  • ۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۱۵:۰۰

    تاریخ سرمایه

    ترجمه فارسی مجلد سوم «سرمایه» منتشر شد

  • ۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۴۰

    در ادامه‌ جدل‌های نظری

    تفسیری را که آنها از مارکس عرضه می‌کنند می‌توان در سه ایده محوری دنبال کرد: «١-روش دیالکتیکی مارکس منحصراً ناظر است بر راه ‌و روشی که مارکس در بازنمایی دریافتش از اقتصاد سیاسی سرمایه‌داری به کار بسته است ٢- مهم‌ترین و شاید تنها جایی که مارکس از این راه و روش استفاده کرد جلد یکم کاپیتال است ٣- این راه و روش ساختمانی منطقی-مقولی را می‌سازد که مارکس تماماً از هگل گرفته است.

  • ۱۳۹۶-۰۱-۲۷ ۱۳:۰۰

    گفت‌وگو با استاتیس کوولاکیس درباره مارکس جوان: فلسفه و انقلاب: از کانت به مارکس

    لازمه درک منحصربه‌فردبودن مارکس این است که او را در میان گروهی وسیع‌تر از دوستان و رقبای او در محفل هگلی‌های جوان جا دهیم. مشخصاً من هس و انگلس را به فوئرباخ ترجیح دادم– فوئرباخ فاصله زیادی با مسائل سیاسی داشت. چون آنها با جریان‌های سوسیالیست در تماس بودند و انگلس هم از واقعیت انگلستان صنعتی و قدرت جنبش کارگری آن خبر داشت.

  • ۱۳۹۶-۰۱-۲۷ ۱۱:۴۰

    مارکس مارکس می‌شود

    برای اینکه بار دیگر از ضرورت انقلاب برای زمانه ما صحبت کنیم نیاز به روشی داریم که در آنِ واحد تاریخی، فلسفی و مبتنی‌بر تاریخ‌نگاری انتقادی باشد. این روش دست‌کم همان دورنمایی است که استاتیس کوولاکیس عرضه می‌کند و بار دیگر با ظرافت بر چرخش ریشه‌ای مارکس تأکید می‌کند.

  • مارکس ۱۳۹۵-۱۱-۰۹ ۱۰:۴۶

    چرا رنگ پوست کارل مارکس می‌تواند حائز اهمیت باشد؟

    چگونه مارکس پس از مرگ تغییر نژاد داد؟

    من گمان می‌کنم این مسئله که کارل مارکس سفیدپوست بوده یا نه، به دو دلیل توجه‌برانگیز است. اول اینکه باعث به وجود آمدن مسائل مهم و جالبی در حوزۀ هستی‌شناسی اجتماعی می‌شود و دوم اینکه این امکان را مطرح می‌کند که اگرچه مشخصاً مارکسیسم در اروپا به وجود آمد، اما ممکن است هیچ‌گاه سنتی سیاسی که توسط مردمی سفیدپوست کنترل می‌شده، نبوده باشد.

  • ۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۵:۰۰

    رویای از دست‌رفته اندیشمند/ به بهانه انتشار زندگینامه جدید مارکس نوشته گرت استدمن جونز

    افول نفوذ مارکس ظاهرا گرِث استدمن‌جونز را نگران نمی‌کند. او در کتاب جدید خود کارل مارکس: عظمت و توهم حتی به این وضعیت از جهات گوناگون خوشامد گفته است.

  • ۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۸:۰۰

    تزویج هگل با هگل/گفت‌وگو با صالح نجفی درباره نسبت کیرکگور با هگل و مارکس به بهانه ترجمه «مفهوم آیرونی»

    از نظر کیرکگور نقطه شروع کار هگل و هسته اصلی آن تناقض یا پارادوکس است که نقطه پایان فلسفی کانت (آنتی‌نومی‌ها) بوده. کیرکگور در نگاه اول یک متفکر حاشیه‌ای است که مدام می‌کوشد این نقطه شروع را فعال کند. او نه‌فقط در مضمون که در سبک و فرم نوشتن نیز این کار را انجام می‌دهد و برای اینکه این هسته فعال بماند دائما وساطت هگلی را به تعویق می‌اندازد.

  • ۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۷:۴۰

    تحلیل طبقاتی از منظری غیرآکادمیک

    مرزبندی‌ بین قشرهای اجتماعی علاوه بر متأثربودن از سبک زندگی، به میانجی قدرت نمادین، شکلی گفتمانی نیز به خود می‌گیرد که قابلیت بسیج و کنش جمعی دارد. در واقع پیش از هرگونه منازعه طبقاتی، اعضای طبقات، پاره‌طبقات یا پایگاه‌های اجتماعی باید خود را به مثابه عضو آن طبقه در خصومت یا همدستی با طبقه یا طبقات دیگر بپذیرند؛ ازطرف‌دیگر دولت نیز با ایجاد محدوده‌هایی از طریق قانون، تأیید مدارک و ایجاد تفاوت بین آنها، افتراق بین هویت‌های جمعی - مثل کارگران و متخصصان - را رسمیت می‌بخشد.

  • ۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۱۷:۲۰

    چرا جهان سرمایه‌داری همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد؟

    زمانی کارل مارکس فروپاشی سیستم سرمایه‌داری را پیش‌بینی کرده بود اما سرمایه‌داری همچنان تداوم دارد.

  • کارل مارکس ۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۱۳:۵۶

    هستی و آگاهی و چند نوشتة دیگر

    کارل مارکس

    فلاسفه به شیوه‌های گوناگون جهان را تفسیر کرده‌اند، مسئله اما تغییر جهان است.

  • ۱۳۹۵-۰۶-۲۸ ۱۴:۰۰

    به همت انجمن جامعه شناسی ایران؛ دوره سیری در دستگاه نظری مارکس برگزار می شود

    دوره «سیری در دستگاه نظری مارکس» با تدریس حسین ابوالحسن تنهایی برگزار می شود.

  • هابسبام ۱۳۹۵-۰۶-۱۳ ۱۲:۵۶

    ترجمه فصل یازدهم کتاب «درباره‌ی تاریخ» اثر اریک هابسبام/ حسن مرتضوی؛

    مارکس و تاریخ

    مارکسیسم چنان جریان غالب در تاریخ را دگرگون کرده که امروزه مشکل بتوان گفت که اثر خاصی را یک مارکسیست نوشته یا غیرمارکسیست؛ مگر اینکه مؤلف خود موضع ایدئولوژیکش را تبلیغ کرده باشد. این موضوع هیچ جای افسوس ندارد. من چشم به راه زمانی هستم که هیچ‌کس نپرسد آیا مؤلفان مارکسیست هستند یا خیر؛ زیرا در این صورت مارکسیست‌ها می‌توانند از دگرگونی تاریخ به‌واسطه‌ی ایده‌های مارکس رضایت‌خاطر داشته باشند.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۳۱ ۱۴:۰۰

    لیبرالیسم: یک ضد تاریخ/ «لیبرالیسم و مارکس» در گفت‌وگو با دومنیکو لوسوردو

    «لیبرالیسم: یک ضدتاریخ» تحلیل مستدل دومینیکو لوسوردو است از پرسش «لیبرالیسم چیست» از منظر سیر تطور تاریخی آن و اینکه ما چه کسی را لیبرال قلمداد می‌کنیم. در این بررسی تاریخی بی‌چون‌وچرا، فیلسوف ایتالیایی معتقد است لیبرالیسم، به‌منزله یک ایدئولوژی و موضع فلسفی، از همان آغاز به خط‌مشی‌های بی‌اندازه غیرلیبرال گره خورده است.

  • وبر ۱۳۹۵-۰۵-۳۰ ۱۱:۲۱

    نگاهی به اندیشه ماکس وبر(۱)؛

    ماکس وبر و نقادی عقل مدرن در قرن بیستم

    وبر در نگاه به مدرنیته آن را به‌مثابه سرنوشتی می‌دید که فرد غربی در این سرنوشت روزگار خود را سپری می‌کند؛ این سرنوشت، نه کابوسی تلخ و نه رؤیایی شیرین است، بلکه شرایطی است که فرد غربی در آن میراث‌دار تاریخ عقلانی مغرب‌زمین است. او همان‌طور که گفته شد، نه قائل به امکان تغییری اساسی در وضع حال بود و نه تمام راه را رو به سقوطی ناگزیر می‌دانست، در برابر، همواره به دنبال روزنه‌ای حتی کوچک برای تحمل وضع حال و امید به شرایط بهتری بود.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۲۴ ۱۷:۲۰

    از خودبیگانگی هگلی یا از خودبیگانگی ما از ژیژک

     فرض بر این است که هگل با گفتمان “از خودبیگانگی” همانگونه که خود را در مارکس و لاکان نهادینه کرده است  ، در ژیژک هم وجود دارد و  او در راستای نگرشی که به از خودبیگانگی هگلی دارد خوانشی جدیدی را ارائه می دهد ، این فرض از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم مایرس برخلاف این ادعا معتقد است مرکز ثقل ژیژک نه هگل و مارکس بلکه لاکان است  و هگل صرفاً یک متدلوژی بیشتر  در تفکر ژیژک نیست .

  • محمدرضا بهشتی ۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۰۹:۳۱

    گزارشی از سخنرانی محمدرضا بهشتی در درس‌گفتار «حقوق شهروندی؛ جستاری در طریق پرچالش علوم انسانی»؛

    امكان حقوق شهروندی در جامعه دينی

    قوق شهروندی، حقوقی است كه افراد به دلیل تابعیت از یك نظام اجتماعی- سیاسی به دست می‌آورند. به عبارت دیگر، حقوقی است كه به افراد تعلق می‌گیرد از آن جهت كه شهروند هستند، نفس شهروند بودن فارغ از رنگ، نژاد، جنسیت، باور، اعتقاد و غیره. قصد من این است كه دوستان را به این برسانم كه در كجاها به لحاظ نظری نیاز به تامل داریم.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۴۰

    گزینشی جدید از مقالات کارل مارکس با «هستی و آگاهی و چند نوشته دیگر»

    کتاب «هستی و آگاهی و چند نوشته دیگر» علاوه بر بهره‌بردن از گزیده «باتومور» منتخبی از آثار مارکس را با حجمی کم در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

  • اشترنر ۱۳۹۵-۰۴-۱۳ ۰۹:۴۰

    مطالعه‌ای در مفهوم یکتا-کس در آرای ماکس اشترنر؛

    اگوایسم و انضمامیت سوژه سیاسی

    برای اشترنر هر مفهومی که در جهان انسان ادعای انحصار تفسیرگری جهان را دارد خودخواهی است که فرد انسانی را تنها تا جایی که خودخواهی‌های او را برآورده می‌کند به رسمیت می‌شناسد. در واقع انسان هر بار که در معرض سازمان‌های اجتماعی کنشگر قرار می‌گیرد به فداکاری در راه مفاهیمی کلی دعوت می‌شود که او را به خاطر این فداکاری تشویق و به خاطر نداشتن آن مورد مجازات قرار می‌دهند.