اندیشه

کل اخبار:231

  • ۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۱۱:۲۰

    سرآغاز افراطی گری در اندیشه است/مدل صدرایی درمواجهه با افراطی گری

    صلواتی در نشست «مدل صدرایی درمواجهه با افراطی‌گری» گفت: افراطی گری در حوزه اندیشه سرآغاز افراطی گری در قلمرو عمل و علت آن است.

  • اندیشه ۱۳۹۵-۰۸-۲۴ ۱۰:۲۲

    نقدی بر اندیشه‎سازی و سیاست‎گذاری؛

    توهم اندیشه چگونه به وجود می‎آید؟

    اندیشه را چه کسی می‌تواند تولید کند؟ آیا یک سیاست‎مدار، مدیر، ورزشکار، هنرپیشه، متخصص، استاد دانشگاه، فیلسوف، عالم، نخبه، انتلکتوئل، یا اعضای گروه‎های دیگر اجتماعی می‎توانند یک «اندیشه» را ایجاد کنند؟ تمام این گرو‎‎ه‎های اجتماعی مختلف فقط در یک بُعد تخصص دارند و مسلماً آن نگاه تخصصی و عدم احاطه به جنبه‎های دیگر علم، مانع از پرورش یک اندیشه خواهد شد.

  • ۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۱:۲۰

    درس‌گفتار کاربرد تاریخ در اندیشه امام موسی صدر برگزار می‌شود

    اولین درس‌گفتار پاییزی مؤسسه امام موسی صدر با موضوع «چرایی و چگونگی رجوع به تاریخ در اندیشه و بیان امام موسی صدر» برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۱۴:۰۰

    پیوند موسیقی و اندیشه در پنجمین شب علوم انسانی

    «جشن موسیقی و اندیشه» یکشنبه ۴ مهر، با بزرگداشت استاد شاهین فرهت، موسیقی دان و استاد پیشکسوت برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۱۲:۲۰

    قاسم پورحسن: نقد نیرومندی بر اندیشه‌های فلسفی‌ نداریم/ جای نقد، انکار می‌کنیم

    استاد فلسفه دانشگاه علامه با بیان اینکه جنس نقدی که اکنون وجود دارد اصلا نقد نیست بلکه انکار است، گفت: متأسفانه ما جرأت نمی‌کنیم که اندیشه بزرگان خود را نقد کنیم.

  • ۱۳۹۵-۰۶-۱۳ ۱۴:۲۰

    روزگار؛ نقدی از مسائل حوزه فرهنگ و اندیشه

    برنامه ترکیبی روزگار، نوعی مجله فرهنگی هنری است که در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار به روی آنتن می‌رود.

  • ۱۳۹۵-۰۶-۰۳ ۱۳:۲۰

    اندیشگان هومبولت درباره رابطه زبان، اندیشه و فرهنگ

    هومبولت بر این باور بود که فکر و بینش را تنها از راه زبان می‌توان منتقل نمود؛ و فکر و زبان متکی به هم هستند. از نظر هومبولت معنا به هیچ وجه به منزله یک واقعیّت عینی خارج از ذهن جای ندارد.

  • ۱۳۹۵-۰۶-۰۱ ۱۴:۲۰

    چگونه از عقاید احمقانه بپرهیزیم؟ / برتراند راسل

    برای پرهیز از انواع عقاید احمقانه ای که نوع بشر مستعد آن است، نیازی به نبوغ فوق بشری نیست. چند قاعده ساده شما را اگر نه از همه خطاها، دست کم از خطاهای ابلهانه بازمیدارد.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۳۱ ۱۳:۴۰

    نقد «عقاید یک دلقک» با حضور امیرعلی نجومیان

    ششمین نشست «اندیشه و قلم» فرهنگسرای اندیشه، با موضوع بررسی رمان «عقاید یک دلقک» اثر هانریش بل برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۱۶:۴۰

    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات «زیبایی‌ در اندیشه سنت‌گرایان» را منتشر می‌کند

    جدیدترین نوشته رضا ماحوزی با عنوان «زیبایی‌ در اندیشه سنت‌گرایان» طی هفته آتی روانه بازار نشر می‌شود.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۲۳ ۰۹:۲۰

    ادبیات ابزار تفنن نیست/ چالش‌های آخرالزمانی یک انسان مسلمان

    رضا رسولی می‌گوید ادبیات داستانی ابزار تفنن نیست و می‌تواند جایگاهی برای بیان اندیشه‌های جدی باشد و به همین خاطر او نیز سعی کرده در رمان تازه‌اش از چنین کارکردی در ادبیات بهره ببرد.

  • ضیا موحد ۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۱۱:۵۷

    ضیا موحد؛

    گ‍وت‍ل‍وب‌ ف‍رگ‍ه‌ و ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ م‍ن‍طق‍ی‌ زب‍ان

    از شگفتیهای کار فرگه این است که آنچه را در آغاز، کار فرعی خود می‌شمرد در انجام کار اصلی او گردید. فرگه از آغاز به دنبال آن بود که ریاضیات را بر مبانی منسجمی استوار کند و گمان می‌برد که حساب را می‌توان به منطق فرو کاست. لوجی‌سیسم چیزی جز این گمان نیست. اما در جریان این فروکاستن دریافت که زبان طبیعی و منطق ارسطویی دقت و توانایی شایسته را در انجام این کار ندارند.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۸:۴۰

    احیای ایرانشهر در تاریخ/ بنیادهای هویت ملی ایرانی به روایت حمید احمدی

    عناصر سازنده هویت ایرانی چه چیزهایی هستند؟ بحث‌های فراوانی در این زمینه مطرح شده است، برخی بر تاریخ، برخی بر سرزمین و گروهی بر زبان و عده‌ای بر دین تاکید می‌کنند. به باور من عناصر سازنده هویت ملی ما آن چنان که در تاریخ وجود داشته، متشکل از چند عنصر است.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۴۰

    اندیشه ارسطویی سراسر ذهن و زبان ما را فراگرفته است

    حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه، بر این باور است که اندیشه فلسفی ما با ارسطو سراسر واژگون شده، حتی اگر بخواهیم بدانیم بر سر ما چه گذشته باز در چارچوب اندیشه‌ ارسطویی آن را داوری می‌کنیم.

  • ۱۳۹۵-۰۴-۲۹ ۱۳:۴۰

    يورگن هابرماس و ...

    هابرماس در مقابل اعتقاد وبر که کنش معقول و هدفدار یعنی کار را بارزترین و فراگیرترین پدیده بشری دانسته و فعالیت انسان را به کار محض تنزل داده است، کنش ارتباطی یا عمل تفاهمی را مطرح می‌کند. هابرماس در مقابل این اعتقاد وبر اظهار داشت که نوعی از فعالیت انسانی وجود دارد که اساساً از کار ابزاری[۷] متمایز است.

  • ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۸:۲۰

    مروری بر آرا و اندیشه های فتح الله گولن/ منادی نسخه اسلام آناتولی

    گولن، منادی نسخه ترکی اسلام است. او اسلام آناتولی را یک اسلام متساهل و روامدار می داند. در اسلام آناتولی ایمان گرایی بیش از شریعت گرایی مورد توجه قرار می گیرد.

  • العروی ۱۳۹۵-۰۴-۲۷ ۰۹:۱۵

    نگاهی کوتاه به پروژه فکری عبدالله العروی؛

    در نقد عقل سنتی

    پروژه‌ی فکری عبدالله عروی بر محور «عقل موروثی» متمرکز است و بر همین اساس عقل سنتی را مورد نقد قرار می‌دهد؛ او «ریشه‌ی ناکامی» جهان اسلام را نتیجه‌ی تعالیم اسکولاستیک Scolastique می‌داند، همانی که محمد آرکون نیز بر آن تأکید می‌کند و بر این باور است که استمرار این عقل ممتد از زمان گسست با میراث روشن‌فکری، سرّ واپس‌گرایی ما است.

  • منصوربخت ۱۳۹۵/۰۴/۲۰

    بحران تاريخ‌نگاری معاصر در گفت‌وگو با قباد منصوربخت (۱)؛

    طفلی ناقص‌الخلقه به نام شبه‌تاریخ‌نگاری آكادميك

    همان‌طوری که کل سیستم رضاشاهی به جای تأسیس نوسازی در نهایت شبه‌نوسازی را محقق کرد، تاریخ‌نگاری ما هم شبه‌تاریخ‌نگاری شد و نتوانست یک افق جدیدی در تحقیق تاریخی و اندیشه‌ی تاریخی در این مملکت به وجود بیاورد. حرفم این است که همه‌چیزهایی که اتفاق افتاد، طفلی بود که ناقص‌الخلقه متولد شد و هرچه بزرگ‌تر شد باآنکه که به بلوغ سنی رسید ولی ناقص‌الخلقه بزرگ شد.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۳۰ ۱۵:۰۰

    زبان آلمانی منبع بزرگ اندیشه‌های فلسفی است

    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زبان آلمانی با توجه به خاستگاه آلمانی بسیاری از فلاسفه بزرگ غربی، یک منبع بزرگ اندیشه‌های فلسفی است.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۴:۰۰

    نبض اندیشه جهان عرب در مراکش می زند

    یک پژوهشگر حوزه دانش اجتماعی مسلمین گفت: ما میراث گفتمان انقلاب اسلامی را به جهان عرب منتقل نکردیم، مخصوصا در میان نسل نخبه و اندیشمند مدرن و پسامدرن. نخبگان آنها انقلاب را نمی شناسند.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۸:۰۰

    فراموش کردن حوزه‌های عمومی تاثیرگذار در تاریخ اندیشه ایران

    علی صادقی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «مشروطیت و مفاهیم مدرن» گفت: «حکمای اسلامی مانند «ابن‌سینا» و «فارابی» در ترجمه مفاهیم یونانی و وارد کردن آنها به فلسفه اسلامی دچار کژتابی شده‌اند.» به اعتقاد وی، حوزه‌های عمومی تاثیر‌گذار در تاریخ اندیشه ایران فراموش شده‌اند.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۱۵:۴۰

    تاجیک: جامعه ایران از کاربردی کردن فلسفه به دور است/ دو کتاب فلسفی از نگاه معاصر می‌رسد

    نرگس تاجیک نشاطیه، مترجم حوزه اندیشه ضمن اشاره به لزوم خارج کردن فلسفه از اذهان و کتابخانه‌ها گفت: جامعه ایران از کاربردی کردن فلسفه به دور است و به اشاعه آن در دانشگاه‌ها به صورت تئوری اکتفا کرده است. وی از انتشار دو اثر خود در آینده‌ نزدیک نیز خبر داد.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۲:۰۰

    نشست «بررسی اندیشه‌‍‌های حسنین هیکل، اندیشمند فقید معاصر مصر»

    نشست علمی «بررسی اندیشه‌های استاد حسنین هیکل اندیشمند فقید معاصر مصر» با حضور اساتیدی از ایران و جهان عرب برگزارشد.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۰۹:۲۰

    اندیشه مطهری، تاریخ مصرف ندارد/ مطهری فیلسوفی سوژه گرا

    عماد افروغ، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: حرف های کسی که فیلسوف است و نگرش فلسفی به عالم، از جنس نگرش صدرایی دارد، تاریخ مصرف ندارد. مطهری یک فیلسوف سوژه گراست.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۶:۲۰

    پاکتچی مقام انسان را از نظر امام موسی صدر بررسی می‌کند

    سی اُمین نشست «اندیشه و عمل» با موضوع «مقام و منزلت انسان در اندیشهٔ امام موسی صدر» برگزار می‌شود.

  • فلسفه ۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۰۹:۰۷

    تأملی در باب نسبت فلسفۀ اسلامی و مسائل امروزی ما؛

    تذکری در باب فلسفه‌ خودی

    تجربۀ تحصیل و تحقیق در دپارتمان‌های فلسفه در ایران، حداقل برای من این بوده است که ما بیشتر بر خواندن تاریخ فکر، آن هم به‌نحو غیرمنظم و غیرسیستماتیک همت گماشته‌ایم و این خوانش فکر از هیچ متافیزیک رفتار یا قاعده‌ای پیروی نمی‌کند.

  • لکان ۱۳۹۵-۰۱-۲۸ ۰۸:۲۴

    پاسخ مترجم کتاب فرهنگ مقدماتی اصطلاحات روان‌کاوی لکانی به مقاله «خنثی‌سازی اندیشه‌ی انتقادی»؛

    نقد به‌مثابه ترور فرهنگی: تبارشناسی پایان‌های زوال

    نمی‌دانم به چه شیوه‌ای می‌توان «تأخیر عجولانه‌ی» متن «خنثی‌سازی اندیشه‌ی انتقادی» را پاسخ داد چراکه نگارنده گمان بر نقد و نوشتاری نقادانه دارد که گاهی با تمام سعی‌ای که می‌توان در جدیت خوانش داشت، مضحک می‌نماید، چراکه برداشت‌های تقلیدی و تکراری خود را در «به ظاهر» نقد عرفان به «تصویری از عرفان» نسبت می‌دهد.

  • ۱۳۹۵-۰۱-۲۱ ۱۴:۲۸

    فراز و فرود اندیشه میرزا فتحعلی آخوند زاده

    آخوندزاده خود پژوهشگری بی همتا بود، مقالات تحقیقی او بسیار دقیق و باریک بینانه تنظیم شده است. مقاله ای که با عنوان "در خصوص خط اسلام" نگاشته، هنوز هم ارزش تحقیقی خود را د ر زمینه تاریخ پیدایش خط حفظ کرده است.

  • ۱۳۹۵-۰۱-۱۸ ۱۱:۴۰

    بررسی تولید اندیشه در جامعه ایرانی

    چهارمین کرسی ترویجی با رویکرد عرضه و نقد ایده علمی با محوریت روش شناسی نائینی به مثابه الگوی تولید اندیشه در جامعه ایرانی برگزار می شود.

  • ۱۳۹۵-۰۱-۱۵ ۱۲:۴۵

    نگاهی به اندیشه بزرگان حوزه علوم انسانی درباره طبیعت و بحران‌های زیست‌محیطی

    سیدحسین نصر از سنت‌گرایانی است که نگاهی ویژه و تا حدودی متفاوت به تکنولوژی دارد و از آن جهت که بر این باور است که آسیب تکنولوژی به طبیعت در مقایسه با نفعی که ممکن است به بشر برساند بیشتر است، تکنولوژی را نه بسان یک ترقی برای کمک به بشریت، بلکه تنها یک محصول آسیب‌رسان دیگر به انسان و بشریت می‌دانند.