علم

کل اخبار:408

  • ۱۳۹۷-۰۱-۱۸ ۱۴:۴۰

    منشا علمی یک فرضیه ارتباطی با جایگاه آن در علم ندارد

    پوپر معتقد بود که اتکا به منابع مختلفی مانند باورهای متافیزیکی، رویاها، آموزه های مذهبی نامشروع نیست، چرا که به نظر او، منشا علمی یک فرضیه ارتباطی با جایگاه آن در علم ندارد.

  • ۱۳۹۷-۰۱-۱۸ ۱۳:۰۰

    درباب فقدان صداقت علمی در میان دانشجویان و احساس فرسودگی تحصیلی

    کتاب «علم، دانشگاه و جامعه» مجموعه‌مقاله‌ها و سخنرانی‌هایی است که محصول دغدغه‌ها و علایق نویسنده به حوزه‌های مطالعاتی درهم‌تنیده و هم‌پوشان «جامعه‌شناسی علم»، «جامعه‌شناسی دانشگاه‌ها و آموزش‌عالی» و «مطالعات آموزش‌عالی» است.

  • ۱۳۹۷-۰۱-۱۵ ۱۲:۲۰

    ابراهیم دادجو: هندسه معرفتی خود را تغییر دهیم

    علم‌دینی دارای خواص ذاتی و عرضی است و علم‌دینی بودن یک علم به کدامین خواص ذاتی آن است. به نظر می‌رسد به‌شدت به شناسایی این جریان نیازمندیم و هر شخص، موسسه یا دستگاه واقع‌بینی که این جریان را به خوبی شناسایی کند به‌شدت هندسه معرفتی خود را تغییر داده و با دیدی علمی و واقع‏بینانه بر مسائل و مشکلات گوناگون نظر خواهد افکند. امید است همگان در شناسایی و بازسازی این جریان، که بزرگ‌ترین نیاز جامعه علمی و مدیریتی ما است، کوشا باشیم.

  • ۱۳۹۷-۰۱-۱۴ ۱۰:۲۰

    انسان، معرفت و واقعیت؛ دیدگاه لاتور در مورد علم

    برنو لاتور براساس نظریه کنشگر-شبکه، تلاش می‌کند واقع‌گرایی و برساخت‌گرایی را باهم جمع کند. در نظر لاتور، برساخت توسط شبکه‌ای از عوامل انسانی و غیرانسانی شکل می گیرد.

  • ۱۳۹۶-۱۲-۱۳ ۱۷:۰۰

    حضور ۲۷ دانشگاه ایرانی در بزرگترین رتبه بندی علم و فناوری دنیا

    نظام رتبه بندی آینده پژوهی علم در تازه ترین رتبه بندی خود اعلام کرد ۲۷ دانشگاه از ایران در بزرگترین نظام رتبه بندی علم و فناوری دنیا قرار گرفتند.

  • ۱۳۹۶-۱۲-۱۲ ۱۰:۴۰

    ​شمع هدایتگر شناخت/ در نسبت علم و دین و چیستی علم دینی

    راهکار معرفت‌شناسی اسلامی برای گریز از بن‌بست فکری امروزِ بشر، تصحیح تلقی از علم و قرار دادن آن تحت نظارت جهان‌بینی الهی به جای جهان‌بینی مادی‌گرای الحادی است.

  • ۱۳۹۶-۱۲-۰۹ ۱۶:۲۰

    واکنش ولایتی به سخنان رئیس جمهور درباره علم

    رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: بعضی سوء استفاده نکنند که فلانی گفت فیزیک اسلامی و فیزیک غربی تفاوت دارد. خیر، اینطور نیست. جهان بینی ها متفاوت است.

  • ۱۳۹۶-۱۲-۰۸ ۱۶:۲۰

    غایت برگزاری هفته تمدن، ترویج علمی گفتمان و گسترش محافل علمی است

    حجت الاسلام ابوطالبی گفت: غایت برگزاری هفته تمدن، ترویج علمی گفتمان و گسترش محافل علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی در حوزه تمدن است.

  • فراستخواه ۱۳۹۶-۱۲-۰۶ ۱۱:۴۷

    مقصود فراستخواه؛

    آزادی علمی

    معنای آزادی علمی این خواهد بود که اعضای هیأت علمی بتوانند آزادانه به تحقیق و تولید دانش بپردازند؛ هرچند فرایندها یا فراورده‌های پژوهشی آنان خوشایند مدیران دانشگاهی مانند مدیر گروه، رئیس دانشکده و دانشگاه و... یا دولت یا سازمان رسمی ایدئولوژیک، مسلکی و مذهبی و مانند آن نباشد.همچنین معنای آزادی علمی این خواهد بود که دانشجویان در انتخاب محل و رشته مورد علاقه خود برای تحصیل، در طول مدت تحصیل، انتخاب واحدها، انتخاب مدرس و ... از آزادی لازم و کافی برخوردار باشند.

  • ۱۳۹۶-۱۲-۰۵ ۱۷:۰۰

    وقف برای گسترش علم از گذشته تا امروز

    سنت دیرینه وقف در حوزه آموزش و ترویج علوم دینی با گذر از روزگاران پی‌درپی، زمانی که به روزگار معاصر رسید، نه‌تنها تقویت شد که رویه‌ای دیگر نیز از خود نشان داد.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۳۰ ۱۲:۲۰

    زبان فارسی باید به زبان علم در جهان تبدیل شود

    «محمدرضا مخبر دزفولی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور در برنامه «صبح روشن» شبکه آموزش سیما، به سؤالاتی در مورد زبان و ادبیات فارسی و نسبت آن با فرهنگ ایرانی و اسلامی پاسخ گفت.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۲۹ ۱۱:۲۰

    کتاب «تاریخ علم در تمدن اسلامی» منتشر شد

    کتاب «تاریخ علم در تمدن اسلامی» به قلم محمدعلی چلونگر و محمدباقر خزائیلی و به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۲۵ ۱۱:۰۰

    جدال علم ودین در تمدن اسلامی نبوده است/۳ رویکرد در رابطه علم ودین

    استادیار دانشگاه تهران گفت: جدال و اختلاف عمیقی در تمدن اسلامی بین علم و دین وجود نداشته است و در تمدن اسلامی جایی را سراغ نداریم که علم و دین در تعارض مستقیم باشند.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۱۸ ۱۴:۲۰

    کرباسی زاده مطرح کرد؛ واژه شناسی «انقلاب علمی»/ کوهن، انقلاب و تاریخ نگاری علم

    امیر احسان کرباسی زاده گفت: کوهن معتقد است برای اینکه انقلاب رخ دهد باید حتما یک پارادایم رقیبی باشد که نوید بخش حل مسائلی باشد که پارادایم حاضر  از حل آن ناتوان است.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۱۰ ۱۱:۰۰

    درسگفتار علم و دین برگزار می‌شود

    به همت گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف درسگفتار «علم و دین» با تدریس مهدی گلشنی دوشنبه ها برگزار می شود.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۰۷ ۱۴:۲۰

    بررسی اخلاق علم در علوم اجتماعی ایران

    کتاب «اخلاق علم در علوم اجتماعی ایران» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

  • طباطبایی ۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۴:۰۲

    بررسی نسبت دانش و قدرت و اخلاق با تکیه به مواجهه جواد طباطبایی و مراد فرهادپور؛

    نبرد بر سر کرسی‌های ماشین سوژه‌منقادسازی

    کافی است در حیاط آکادمی‌های موازی در فاصلۀ میان کلاس‌ها گوش تیز کنیم تا دریابیم نه‌فقط در رابطۀ استادـ‌شاگرد بلکه در رابطۀ شاگردـ‌شاگرد هم نسبتی از نابرابری هست میان آن‌ که بیش‌تر می‌داند و آن ‌که کم‌تر می‌داند و این نسبت صرفاً گفتمانی نیست بلکه در سطح امور غیرگفتمانی اعم از ژست‌های بدن و دوری و نزدیکی به استاد و غیره نیز محسوس است.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۱:۰۰

    طبقه بندی علوم بر تحول علوم بشری تاثیرگذار است

    یکی از مهمترین مباحث تأثیرگذار بر تحول علوم بشری، بحث از طبقه بندی علوم است که با معیارهای مختلفی از آن سخن گفته‌اند.

  • ۱۳۹۶-۱۱-۰۱ ۱۰:۲۰

    گامی تبلیغاتی یا کاری هدفدار؟

    برگزیدگان جشنواره فارابی در مورد آینده علمی خود چه ارزیابی‌ای دارند

  • ۱۳۹۶-۱۰-۰۵ ۱۲:۲۰

    تاریخ سه انقلاب

    موضوع کتاب «انسان خردمند» داستان تأثیر سه انقلاب  کشاورزی، شناختی و علمی بر انسان و موجودات دیگری است که روی کره زمین زندگی می‌کنند.

  • ۱۳۹۶-۱۰-۰۵ ۱۰:۰۰

    هشتمین دوره کنفرانس کانت و جهان معاصر برگزار می شود

    هشتمین دوره کنفرانس کانت و جهان معاصر: فلسفه، علم، سیاست در دانشگاه کانانیا- ایتالیا برگزار خواهد شد.

  • ۱۳۹۶-۱۰-۰۳ ۱۵:۴۰

    وحدت حوزه و دانشگاه یا تعامل علم و دین؟

    گزارشی از آخرین دیدگاه عبدالحسین خسروپناه در اسلامی‌سازی علوم

  • ۱۳۹۶-۱۰-۰۳ ۱۵:۲۰

    ازدواج نامشروع علم و فلسفه

     متن زیر نقدی بر کتاب ژن خودخواه نوشته ریچارد داکینز است.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۲۹ ۱۵:۴۰

    "اخلاق علم در علوم اجتماعی ایران" منتشر شد

    به تازگی کتابی در حوزه جامعه‌شناسی علم از دو پژوهشگر جامعه‌شناس، معصومه قاراخانی و سید آیت‌الله میرزایی زیر عنوان "اخلاق علم در علوم اجتماعی ایران" منتشر شده است.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۰۵ ۱۵:۰۰

    درس‌هایی از «نیچر»

    وقتی نخستین شماره نیچر منتشر می‌شد، ١٨سالی از بنیان دارالفنون در ایران می‌گذشت؛ اما دارالفنون (چنان‌که از نامش نیز پیداست) برای تعلیم علوم تأسیس نشد و جریان پژوهش علمی و جامعه‌ای از پژوهشگران حوزه علوم طبیعی حتی پس از تأسیس دانشگاه تهران در ایران شکل نگرفت.

  • جعفریان ۱۳۹۶-۰۹-۰۵ ۱۰:۱۲

    چرا تاریخ‌نویسی آکادمیک در ایران جدی گرفته نمی‌شود؟

    دشواری‌های عبور

    تاریخ‌نگارانی هستند که عوض کار علمی، برای استفاده از مزایای مالی و اجتماعی و یا حفظ موقعیت‌های اداری، وسوسه می‌شوند و وارد عرصه‌هایی از نگارش تاریخ می‌گردند که سنخیتی با کار آکادمیک ندارد. اما مهم‌تر از آن، پدید آمدن نسلی از تاریخ‌نگاران غیردانشگاهی است که تاریخ را با رمان به‌عمد یا سهو، خلط کرده با خلق آثاری فراوان می‌توانند تأثیرگذار باشند. ادارۀ این افراد برای دولت‌ها، آسان‌تر و بردن آنان در مسیری که هر دو طرف نیازمند به آن هستند، سهل‌تر است.

  • داوری ۱۳۹۶-۰۸-۱۳ ۱۲:۳۰

    رضا داوری اردکانی؛

    دانایی، فلسفه و علم

    امیدوارم این نوشته مثل سخن‌های دیگر من موجب انبوهی از سوءتفاهم‌ها نشود. پس همین‌جا از خواننده عزیز استدعا می‌کنم علم را با میل به مطلق کردن علم یکی نگیرد. علم اعتبار و عظمتی غیرقابل انکار دارد زیرا کارساز جهان است اما ره‌آموز و راهگشای آینده نمی‌تواند باشد. در این مقاله من فلسفه را در برابر علم قرار نداده‌ام بلکه آن را منافی با مطلق انگاشتن علم دانسته‌ام. فلسفه و علم جدید با هم و در نسبت با یکدیگر بسط یافته‌اند. اگر در زمان ما تکنیک جایی برای فرهنگ و هنر و فلسفه و سیاست باقی نگذاشته است این قضیه ربطی به تقابل علم و فلسفه ندارد.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۳۰ ۱۷:۰۰

    نشست نسبت علم و عرفان در بستر فرهنگ ایرانی برگزار می شود

    نشست «نسبت علم و عرفان در بستر فرهنگ ایرانی» با سخنرانی سید عبدالحمید ضیایی برگزار می شود.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۲۹ ۱۳:۰۴

    «مسئله علم در ایران» نقد و بررسی می‌شود

    نشست معرفی و نقد کتاب «مسئله علم در ایران» در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار می شود.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۸ ۰۹:۴۰

    میزبانی مجمع عالی حکمت اسلامی از نشست های علمی

    مجمع عالی حکمت اسلامی در روزهای ۱۸ و ۱۹ مهرماه میزبان نشست های متنوع همچون «مولفه های دینی بودن علم» می شود.