نقد

کل اخبار:973

  • کوهن ۱۳۹۶-۱۰-۰۲ ۰۹:۲۷

    نقدی بر ترجمه‎ای فارسی به ‎نام «تنش جوهری» علی اردستانی؛

    وای آنکو عاقبت‎اندیش نیست

    بنده ابداً با آقای اردستانی همدل نیستم که «در ایران به‎واسطۀ فقدان وجود ویراستاران ماهر و چیره‎دست، همواره امکان وجود هر نوع اشتباه و خطایی وجود دارد.» اولاً امروزه به ‎یُمن رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی، ویراستاران فنی ماهر در ایران کم نیستند، با قدری پرس‎وجو می‎توانید موارد خوبی بیابید. در ثانی، این سخن فرافکنی است و در این موارد، اول از همه شخص شخیص مترجم مقصر است و بعد ویراستاران و مدیر مسئولان انتشارات.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۲۸ ۱۴:۲۰

    به ریشه کاری نداشته باشید/ درباره چهارمین جشن سالانه موسیقی ما که با حضور ستاره‌ها و بزرگان سبک‌های مختلف موسیقی برگزار شد

    در این یادداشت، علاوه بر محاسن، برخی اشکالات این جشن هم گفته خواهد شد.

  • داوری ۱۳۹۶/۰۹/۲۵

    رضا داوری اردکانی:

    ظهور غرب، مکر خداوندی نمی­‌تواند باشد

    من در عمر بالنسبه طولانی قلم‌زنی خود، از امریکا بسیار کم گفته و کم نوشته‌ام و اگر به آن توجه کرده‌ام از آن رو بوده است که صورت خاصی از مدرنیته در آن می‌دیده‌ام اما چون به توسعه نیافتگی می‌اندیشیده‌ام روسیه همواره در نظرم بیشتر مهم و قابل تأمل بوده است. من در خصوص امریکا حرفی نزده‌ام که حاکی از سپر انداختن در برابر آن باشد اما اگر حرفهای چهل پنجاه سال پیش درباره غرب و مدرنیته را تکرار نمی‌کنم از آن روست که آن حرفها سیاسی نبود که آنها را به صورت شعار تکرار کنم. اکنون هم از آنها رو نگردانده‌ام.

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۹ ۱۳:۲۰

    «هیس» نقد می‌شود

    رمان «هیس» اثر محمدرضا کاتب و برنده جایزه سال منتقدان و روزنامه‌نگاران نقد می‌شود.

  • تئاتر ۱۳۹۶-۰۸-۲۴ ۰۹:۲۸

    نگاهی به چهارمین اجرای نمایشنامه «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد»؛

    پچ‌پچه‌های نسل سوم، سال‌ها دورتر از خط نبرد

     چیزی که این اثر را از تمام آثار به اجرا درآمده در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس متمایز می‌کند واقعیت‌گرایی نامعمولی است که ترس از مرگ را در مقابل آرمان‌های شهادت‌طلبانه قرار می‌دهد. اما نویسنده به این هم بسنده نمی‌کند و در آخر نمایش با تمثیلی تفکربرانگیز این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که شاید می‌شد شعلۀ جنگ را پیش‌تر نیز خاموش کرد.

  • ۱۳۹۶-۰۸-۱۴ ۱۲:۲۰

    «دیگران» برای رسانه‌ها لایحه نوشتند/ بررسی انتقادها به پیش‌نویس لایحه نظام رسانه‌ای

    در پی انتقادهای روزنامه‌نگاران، وزیر ارشاد از ارجاع پیش‌نویس لایحه به کمیسیون فرهنگی دولت و بررسی بیشتر آن خبر داده است.

  • ۱۳۹۶-۰۸-۱۳ ۱۳:۴۰

    آسانسوری به‌سوی مرگ/ نقدی بر فیلم «خفه‌گی»

    در یک درام کلاسیک، هرگونه اقدامی که منجر به برهم‌زنی و تغییر لحن و فضای فیلم به یک لحن و فضای دیگر شود - اگر کارکرد هجو نداشته باشد- نه‌تنها ایرادی جزئی نیست، بلکه ساختمان و پلاستیک داستان را مخدوش می‌کند.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۲۹ ۱۴:۴۰

    با دل خونین، لب خندان بیاور/ نگاهی به تئاتر «شوایک، سرباز ساده‌دل» اثر حمیدرضا نعیمی

    نه این یک نمایش خنده‌آور نیست! نعیمی، همچنان به مشی هنری خود پایبند مانده و از حال‌وهوای شوخ‌طبعانه رمان هاشک سود برده تا دل‌نگرانی و بیم و امیدهای خود در حوزه مسائل روز جامعه‌اش را به رشته بیان درآورد؛ نمایشی که در زیر پوسته شاد و مفرح خود حقیقتی فجیع را نمایان می‌کند.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۲۹ ۱۲:۰۰

    از متن تا حاشیه/ نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حضور ایران

    اجاره غرفه ٢٥٠ مترمربعی، ساخت غرفه ٤٣ هزار یورویی، اعزام احتمالی افراد و مسوولان مختلف به خارج از کشور، سرو غذاهای ایرانی به شکل شکیل در روز ایران و... هیچ کدام موید ارتقای نشر ایران در جهان نخواهد بود، بنابراین بهتر است حضورهامان را به قدر بضاعت‌ نشرمان برنامه‌ریزی کنیم و تمرکزمان بیشتر به متن باشد تا حاشیه.

  • جان لاک ۱۳۹۶-۰۷-۲۳ ۰۹:۱۷

    پاسخ به جوابیه شهرام ارشدنژاد به نقد طباطبایی بر ترجمه‌های «دومین رساله درباب حکومت» جان لاک؛

    ترجمه در غیاب تخصص و نزاع مدعیان ترجمه

    اسفناک است برای یک خوانندۀ فارسی‌زبان که بداند مترجم یک اثر سیاسی، تفاوت دو واژۀ مهم سیاسی State و Government را نمی‎داند و اقرار می‎کند نه معنای این دو واژه و نه علت تفکیک و نه علیت! تفکیک این دو واژه برایش روشن نیست.بی‌دلیل نیست که برخی از این‌گونه کالاهای بنجل از سوی خوانندگان و به تبع، بازار فروش کتاب جدی گرفته نمی‌شوند و هنوز پس از سال‌ها در انبار ناشر خاک می‎خورند.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۲۲ ۱۰:۴۲

    تقلیل تفکر به فن و مهارت خیانت است/ نابرابری اجتماعی دربرنامه فبک

    عمت الله فاضلی با بیان اینکه کاری که در فبک صورت می گیرد، فلسفه نیست، گفت: فبک مجموعه ای از تکنیک هاست و تقلیل تفکر به فن و مهارت خیانت است.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۸ ۱۵:۴۰

    فصلنامه «نقد کتاب تاریخ» منتشر شد

    شماره سیزده و چهارده فصلنامه «نقد کتاب تاریخ» ویژه بهار و تابستان به همت موسسه خانه کتاب در ۲۸۸ صفحه منتشر شد.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۶ ۱۶:۲۰

    «خوشنویسان استانبول» نقد می‌شود

    نشست نقد و بررسی کتاب «خوشنویسان استانبول» در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۶ ۱۶:۰۰

    کتاب «فوتبال و فلسفه» نقد و بررسی می‌شود

    کتاب «فوتبال و فلسفه» نوشته‌ تد ریچاردز با ترجمه‌ عیسی عظیمی در نشست هفتگی شهر کتاب نقد و بررسی می‌شود.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۶ ۱۲:۴۰

    بررسی شازده کوچولو با حضور امیرعلی نجومیان

    رمان « شازده کوچولو » اثر نویسنده فرانسوی، آنتوان دو سنت اگزوپری در فرهنگسرای اندیشه مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۵ ۱۴:۰۰

    تمدید مهلت ارسال آثار به همایش ملی «نقد متون و کتب علوم انسانی»

    مهلت ارسال آثار به اولین همایش ملی «نقد متون و کتب علوم انسانی» تا ۲۸ مهرماه تمدید شد.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ ۱۵:۰۰

    حکایت زبان‌های گمشده/ نقد نمایش «زبان تمشک‌های وحشی»

    دغدغه‌های انسانی مطرح‌شده در متن، ترکیب و تجمیع افسانه و اسطوره و تاریخ با زمان معاصر، طراحی صحنه خلاقانه و کاربردی، موسیقی و جلوه‌های تصویری مکمل و هم‌راستا با اجرا، همگی دست‌به‌دست هم داده و موجب شده‌اند تا نمایشی شکل گیرد که فراتر از خصیصه سرگرم‌کردن تماشاگر، برخی سؤال‌های اساسی و کلیدی در زندگی بشری را مطرح کند

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ ۱۴:۲۰

    شاعر ویرانه‌ها/ نگاهی به عکس‌های تهمینه منزوی

    در شروع فیلم ورود -Arrival- که به‌تازگی دیدم، زن می‌گوید «ما اسیر زمانیم و محدود در لحظه». عکس‌های منزوی تلاش هنرمندانه‌ای است برای رهاشدن از این اسارت و محدودیت.

  • ۱۳۹۶-۰۷-۱۲ ۱۳:۰۰

    مرسی، اه/ نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌باباسلطنه» افشین هاشمی

    تلاش برای زنده‌کردن یا بهتر بگویم سرپا نگه‌داشتن نمایش‌های آیینی و سنتی ایران، از سال‌های دور آغاز شده و پیگیری می‌شود اما نتایجی که به دست آمده، در قبال کوشش‌های به‌عمل‌آمده، چندان با موفقیت توأم نبوده است.

  • فلسفه ۱۳۹۶-۰۷-۱۱ ۱۰:۱۵

    ایدئالیسم زبان‌شناختی و تورم نشانه‌ها در خوانش فلسفۀ فرانسوی در ایران (۱)؛

    تورم نشانه

    فردی که تسلط زیادی بر نظام نشانه‌شناختی دارد و حتی به‌گونه‌ای خلاقانه الگوریتم‌های بدیعی را توسعه می‌دهد و گفت‌وگویی «جدی و تمام‌عیار» را مدیریت می‌کند و پیش می‌برد، ممکن است صرفاً تکنسینی توانا باشد. در این حالت، او واقعیت را که قرار بود بار تمام ماجرا را بر دوش کشد، از دست داده و این معنای دقیق الیناسیون است. به همین دلیل، تورم نشانه را باید یک سمپتوم به‌شمار آورد؛ نشانه‌ای بر بیماری بخش قابل‌ ملاحظه‌ای از سنت فکری عصر ما.

  • ۱۳۹۶-۰۶-۱۳ ۰۹:۲۰

    «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» نقد می‌شود

    نقد و بررسی کتاب «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۶-۰۶-۱۱ ۱۰:۰۰

    نجومیان : تهران در رمان «ناتمامی» شهری زشت و بی‌رحم است

    امیرعلی نجومیان در جلسه نقد رمان «ناتمامی» با اشاره به این‌که تهران در رمان «ناتمامی» شهری زشت و بی‌رحم است، گفت: ما در زندان ناتمامی‌های اگزیستانسیال گرفتاریم؛ زندان آرزوها، عشق‌ها و زمان‌ها. این رمان در واقع مرثیه‌ای برای ناتمامی است.

  • ۱۳۹۶-۰۶-۰۱ ۱۲:۰۰

    کتاب «شکل‌گیری هنر اسلامی» در سرای اهل قلم نقد می شود

    کتاب «شکل گیری هنر اسلامی» امروز، اول شهریور درسرای اهل قلم خانه کتاب نقد و بررسی می شود.

  • ۱۳۹۶-۰۵-۲۴ ۱۷:۰۰

    فاطمه صادقی؛ آن‌چه بود، آن‌چه نبود/ نیکو سرخوش

    دیگر نمی‌توانیم بگوییم فاطمه صادقی کیست یا چیست اما می‌توان زمزمه‌ای را شنید گویی کسی سخن می‌گوید و دستی نامرئی زیر تصویر او می‌نویسد: «این فاطمه صادقی نیست»

  • طباطبایی ۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۵:۳۷

    به بهانه انتشار نقد جدید جواد طباطبایی بر آرامش دوستدار در شماره هجدهم فرهنگ امروز؛

    طباطبایی - دوستدار در چهار پرده

    نقد طباطبایی از جنس مساله‌مندی است اینکه مساله درست فهم نمی‌شود چه از سوی دوستدار و چه از سوی منتقدان او. او اگرچه یک بار غیر مستقیم در پاسخ به اتهام دوستدار او را مورد نقد قرار داد اما اخیرا با نگارش مقاله‌ای مفصل در فرهنگ امروز با عنوان شرایط امتناع به نقد تز امتناع تفکر آرامش دوستدار پرداخته است.

  • ۱۳۹۶-۰۵-۱۷ ۱۰:۴۷

    آدم فضایی درون ما/ «لوییس» در سرزمین عجایب؛ نگاهی به فیلم «ورود»

    لوییس بدون‌شک یکی از شخصیت‌های عجیب آثار سینمایی سال‌های اخیر است که در فیلمی به‌ظاهر آخرالزمانی اما در محتوای استعاری و چندلایه قرار گرفته است. یکی از لایه‌های استعاری فیلم، زبان ساختاری و کلامی فیلم است که تا اینجا هدف بازگوکردن آن بود.

  • ۱۳۹۶-۰۵-۱۶ ۱۴:۱۰

    هنرمند نباید هنر مورد پسند منتقد بیافریند

    اسماعیلی امنیی گفت: هنرمند بر اساس نظریه‌های ادبی به خلق اثر نمی‌پردازد و هیچگاه هنرِ مورد پسندِ منتقد نمی‌آفریند. او اثر را برمبنای ذوق و استعداد و توانمندی خودش و در لحظه می‌آفریند.

  • ۱۳۹۶-۰۵-۰۹ ۱۴:۲۰

    «مفیستو» نمایشی مهندسی‌شده

    «مفیستو» اثری جسورانه و پیچیده است که تماشاگر را با جادوی بازی و موسیقی از ابتدا به چالش می‌کشد.

  • ۱۳۹۶-۰۵-۰۹ ۱۰:۲۱

    داستان هستی زنانه و مردانه/ نقد داستان خرس‌های پاندا

    «داستان خرس‌های پاندا» ماتئی ویسنی‌یک (نمایش‌نامه‌نویس، شاعر و روزنامه‌نگار فرانسوی رومانیایی) مطرح‌ترین نمایش‌نامه اوست که به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه و اجرا شده؛ یک اثر روان‌شناختی و سمبولیک و معناگرا با زبانی روان و ساده و شاعرانه و رؤیاپرداز.

  • ۱۳۹۶-۰۵-۰۷ ۱۵:۲۰

    کتاب «غلط ننویسیم» مدام باید به روز شود

    امید طبیب‌زاده، زبان‌شناس گفت: ابوالحسن نجفی به دلیل اعتباری که نزد اهل قلم داشت نگارش «غلط ننویسیم» را شروع کرد و اثر مورد استقبال قرار گرفت و حال که استاد نجفی دیگر در میان ما نیست وظیفه نهادی مانند فرهنگستان زبان است که این پروژه را پیگیری کند.