شناسهٔ خبر: 10001 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی: فلاسفه خودمان را به جهان معرفی نکرده‌ایم

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به چاپ کتاب‌هایی با هدف معرفی بزرگان حکمت و فلسفه به جهان گفت: غربی‌ها آثار متعددی درباره بزرگان خود مانند هیوم و کانت منتشر کرده‌اند اما ما نتوانستیم فلاسفه خودمان را به جهان معرفی کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی در پیش‌همایش حکیم طهران که دیروز (۱۸ دی‌ماه) در حوزه علمیه امام رضا برگزار شد، با ارایه گزارشی از روند شکل‌گیری مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: سال ۱۳۸۲ تعدادی از استادان حوزه حکمت در قم در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند پیشنهادهایی برای اعتلای این حوزه از جمله تأسیس مجمعی برای اجتماع صاحب‌نظران و علاقه‌مندان ارایه کردند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز بر تأسیس یک مجمع و باشگاه فکری در حوزه حکمت و ارتباط این مجمع با دانشگا‌ه‌های کشور تاکید کردند. در همین راستا با پیگیری‌های مستمری که صورت گرفت اساسنامه‌ای تنظیم شد و مجمع عالی حکمت اسلامی تاسیس شد. 

وی افزود: بعد از آن با پیگیری‌های کسانی که در آن جلسه حاضر بودند اساسنامه تنظیم شد و در آن نام آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله سبحانی به عنوان ناظران مجمع ذکر شد و در نتیجه، کار از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ مکان رسمی پیدا کرد و تا به امروز نیز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. 

حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمین معلمی با بیان این‌که از همان ابتدا قرار بود مجمع عالی حکمت اسلامی، مجمعی برای حضور فعالان در عرصه علوم عقلی باشد، اظهار کرد: در واقع ما می‌خواستیم مجمع تبدیل به محل اجتماع همه افرادی باشد که در این علوم تدریس و مطالعه دارند و پاتوقی برای حضور چنین مراکزی  باشد و در عین حال اموری را که باید در این حوزه انجام شوند، رصد کند. 

وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که توسط این مرکز انجام شده، نکوداشت بزرگان حکمت از جمله مدرس زنوزی (حکیم طهران) است.

به گفته وی، این مجمع اقدامات متفاوتی را برای خود ترسیم کرده که از آن جمله می‌توان به تشکیل گروه‌های علمی_عقلی نظیر گروه‌های فلسفه، معرفت‌شناسی، عرفان، فلسفه مضاف و کلام اشاره کرد. این گروه‌ها هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهند و درباره موضوعات متفاوت حوزه‌های تخصصی خود مباحثه می‌کنند. حاصل این جلسات نیز در قالب کتاب منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی تاکید کرد: تلاش ما در مجمع عالی حکمت اسلامی این است که سخن جدیدی تولید کنیم و نه این‌که تنها به آن‌چه دیگران گفته‌اند، اکتفا کنیم چرا که باشگاه فکری محلی برای مبارزه است و باید مباحث متعددی مانند فلسفه دین، فلسفه تحلیلی، فلسفه مضاف و فلسفه غرب  در آن مطرح شود.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی همچنین گفت: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و تدوین متونی که لازم است گردآوری شوند و تاکنون توسط جایی منتشر نشده‌اند، از دیگر اقداماتی است که مجمع عالی حکمت اسلامی انجام می‌دهد. همچنین تفاهمنامه همکاری با مراکز مختلف و برگزاری کارگاه‌های علم دینی، از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته توسط این مرکز محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به برگزاری نکوداشت بزرگان حکمت توسط این مرکز افزود: همچنین بر آنیم تا آثار حکیمان بزرگی را که تاکنون منتشر یا شناخته نشده‌اند، منتشر کنیم و به علاقه‌مندان ارایه دهیم. متاسفانه این کاری است که تاکنون در ایران صورت نگرفته است اما غربی‌ها درباره فلاسفه خود مانند هیوم و کانت کتاب‌های بسیاری منتشر کرده‌اند اما ما نتوانسته‌ایم فلاسفه خود را به جهان غرب معرفی کنیم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز هنگام معرفی چشم‌انداز مجمع عالی حکمت اسلامی، بر معرفی فلسفه اسلامی به عنوان منظومه فکری به جهان تاکید کردند و به همین دلیل نیاز است تا فعالیت‌های بیشتری در این باره صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی در ادامه «شخصیت‌شناسی مرحوم مدرس زنوزی» و «آرا و مبانی عقلی وی» را از  محورهای همایش حکیم طهران دانست و گفت: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جامعه المصطفی (ص) العالمیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه تهران، مدرسه عالی شهید مطهری و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، از  مراکزی محسوب می‌شوند که در برپایی این همایش همکاری داشته‌اند.

قرار است همایش ملی «حکیم طهران» سال ۹۳ با همکاری نهادهای مختلف برگزار شود.

نظر شما