شناسهٔ خبر: 10306 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت بررسی جنبش‌های دینی جدید در مباحث فلسفه دین

ادیان و مکاتب به اصطلاح نوظهور ما را با چالش‌های فلسفی خاصی مواجه کرده‌اند و با توجه به همین نکته در مباحث فلسفه دین باید به معرفی و بررسی فلسفی جنبش‌های دینی جدید و جایگزین نیز پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ نخستین روز از کنفرانس بین‌المللی «فلسفه دین معاصر» که دیروز دوشنبه، ۲۳ دی‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد با شش پنل تخصصی همراه بود.

در یکی از این پنل‌ها با موضوع «فلسفه دین ـ معرفت‌شناسی» مقالات «فلسفه دین و جنبش‌های دین نوظهور» نوشته هادی وکیلی و پریسا گودرزی، «کمال فلسفه و احیای دین؛ بازخوانی انتقادات هگل به فلسفه دین کانت» نوشته رضا ماحوزی، «عقلانیت باور دینی از دیدگاه ولتر ستورف با محوریت نقد اعتدالی دلیل‌گرایی» نوشته قاسم پورحسن، نجم‌السادات حسینی و پروین کاظم‌زاده توسط نویسندگان مقالات ارائه شد.

گودرزی، یکی از نویسندگان مقاله «فلسفه دین و جنبش‌های دین نوظهور» با اشاره به این مطلب که فلسفه دین رایج بر روی خداباوری متمرکز شده است، عنوان کرد: با وجود این تعداد فزاینده‌ای از جنبش‌های دینی جدید و جایگزین نظیر ساینتولوژی، رائیلیان، سیدا یوگا، مکتب آریکا، کلیسای قدیسان روز پسین، وحدت وجود، الهیات دیجیتال، خداناباوری جدید و جنبش کلمه ایمان وجود دارند که در خصوص آنها نیز موشکافی فلسفی، امکان‌پذیر است.

وی با بیان این که ادیان به اصطلاح نوظهور ما را با چالش‌های فلسفی خاصی مواجه کرده‌اند، گفت: با توجه به همین نکته در مباحث فلسفه دین باید به معرفی و بررسی فلسفی جنبش‌های دینی جدید و جایگزین نیز پرداخت که این امر خود به خود بر ضرورت ارائه تعریفی خاص از جنبش‌های دینی جدید در چارچوب فلسفه دین تأکید دارد.

گودرزی ادامه داد: مسائلی همچون به شمار آوردن خداناباوری جدید، به عنوان یک جنبش دینی جدید و غیرشناختاری دانستن نوکیشی دینی در مورد سنت‌هایی نظیر سنت گورو ـ مریدی، بررسی رابطه‌ای بین موجود عالی، ارواح و جهان هستی در ساینتولوژی، تحلیل و نقادی برهان رائیلیان بر عدم وجود خدا و نیز واکاوی در خصوص مسئله الهیات دیجیتال و مجازی بودن یا نبودن معاد و رستاخیز از جمله مسائلی است که باید به آن‌ها پاسخ گفت.

نظر شما