شناسهٔ خبر: 22504 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار ترجمه «تاریخ فرهنگی و سیاسی اسلام»

«صائب عبدالحمید» محقق برجسته عراقی است که در جریان جنگ تحمیلی با درجه افسری به اسارت نیروهای ایرانی درآمد و در دوران اسارتش در یکی از اردوگاه‌های اسراء در تهران، در روز عاشورا شیعه شد. ترجمه فارسی کتاب او اخیرا در ایران منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ حجت‌‍‌الاسلام و المسلمین علی نصیری، رئیس مؤسسه «وحی و خرد» و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران از نویسندگان و مؤلفان پر کار و نام‌ آشنای حوزه اندیشه اسلامی است که آثار متعددی در حوزه‌های گوناگون فرهنگ، اندیشه و معارف اسلامی اعم از فقه، علوم قرآن، حدیث، کلام اسلامی، سیره اهل بیت (ع) و... به رشته تحریر درآورده و در کنار تحصیل و تدریس، به تحقیق و تبلیغ نیز اشتغال دارد.

حجت‌الاسلام نصیری در گفت‌و‌گو با تسنیم، گفت: متن عربی کتاب «تاریخ الاسلام الثقافی و السیاسی مسار الاسلام بعد الرسول و نشأه المذاهب» توسط صائب عبدالحمید در ۸۸۸ صفحه تدوین یافت و توسط مرکز الغدیر وابسته به دائره المعارف فقه اهل بیت در سال ۱۴۱۷ هجری قمری به چاپ رسید . این کتاب را در سال ۱۳۷۹با عنوان «تاریخ فرهنگی و سیاسی اسلام» ترجمه کردم و پس از انتظار طولانی، بازنگری و انجام اصلاحات بالاخره توسط موسسه الغدیر چاپ و منتشر شد.

وی با اشاره به ضرورت پرداخت به این کتاب و ترجمه آن، تصریح کرد: مولف این کتاب از محققان برجسته و مستبصر عراق است که در جریان جنگ تحمیلی با درجه افسری به اسارت نیروهای بسیجی در آمد و در حین گذراندن دوران اسارت در یکی از اردوگاه‌های اسراء در تهران، با مطالعه برخی از آثار کلامی شیعه ، مذهب تسنن را رها کرده و افتخار ولایت‌مداری اهل بیت(ع) نصیب وی شد.

حجت الاسلام نصیری ادامه داد: با توجه به اینکه نویسنده این کتاب «صائب عبدالحمید» فارغ التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه بغداد بود، پس از این انقلاب روحی که به گفته خود وی در ظهر عاشورا برای او رخ داد، به مطالعه گسترده در تاریخ  و کلام اسلامی روی آورد.

این پژهشگر درباره کتاب «تاریخ الاسلام الثقافی و السیاسی» گفت: این کتاب در سه باب و دوازده فصل تهیه و تنظیم شده است و با توجه به اینکه نویسنده آگاهی گسترده از منابع تاریخی اهل سنت داشته، به خوبی بسیاری از اسرار تاریخی مربوط به خلفاء و مظلومیت اهل بیت(ع) را به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به ویژگی قابل توجه این کتاب اظهار کرد: از ویژگیهای قابل ذکر این کتاب، بررسی محققانه منابع تاریخی موجود توسط مولف است. وی در بخشهای مختلف کتاب اثبات می‌کند که دستهای آشکار و پنهان حاکمان بنی امیه و بنی عباس در تدوین تاریخ اسلام دخالت تام داشته و عموم مورخان اهل سنت از روی تطمیع یا تهدید تاریخ را بر اساس تمایلات حاکمان جور تدوین نمودند.

حجت‌الاسلام نصیری در پایان گفت: با آگاهی از ارزش علمی این کتاب، به دست آوردم، پیش از این از مباحث آن در برخی آثار خود نظیر کتاب «حدیث شناسی» در مبحث بررسی علل مخالفت خلفاء با کتابت و تدوین احادیث بهره جسته‌ام.

نظر شما