شناسهٔ خبر: 27381 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تبیین آرای دینی ایران در مجامع دینی اندونزی

به همت رایزنی فرهنگی كشورمان مبلغ دینی اعزامی از ایران با حضور در مجامع دینی و علمی اندونزی به تبیین اندیشه‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در این سفر تبلیغی خود، با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی علمی، دینی و فرهنگی این كشور، دیدار كرد. آنچه در پی می‌آید، گزارشی است از فعالیت‌های احمدی‌شاهرختی در هفته وحدت در اندونزی.

حضور در جمع استادان و مسئولان دانشگاه دولتی ماكاسار

حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، با حضور در دانشگاه دولتی شهر ماكاسار اندونزی، در جشن میلاد پیامبر (ص) شركت كرد. در این مراسم كه با حضور ریس دانشگاه دولتی شهر ماكاسار حضور داشت، حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، در سخنانی با اشاره به دلیل نامگذاری هفته وحدت، گفت: در ایران، روزهای بین دو دیدگاه اهل تسنن و شیعیان در خصوص میلاد پیامبر (ص) هفته وحدت نامگذاری شده است.

همچنین در این مراسم، رییس دانشگاه دولتی شهر ماكاسار و یكی از اساتید این دانشگاه، به ذكر مناقب و فضائل اهل بیت (ع) پرداختند و از حضور مبلغ دینی از جمهوری اسلامی ایران ابراز خوشحالی كردند.

در ادامه نیز، احمدی‌شاهرختی در جمع اساتید این دانشگاه حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد و سپس در نماز جماعت اساتید حضور یافت. از برنامه‌های جذاب این مراسم، قرائت قرآن و ابتهال حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی در جمع اساتید و دانشجویان بود.

حضور در دارالقرآن و الحضاره الاسلامیه

حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی همچینین از دارالقرآن و الحضاره الاسلامیه اندونزی بازدید و در جمع طلاب حوزه الاتفاقیه، به ایراد سخنرانی پرداخت و به سؤالات این طلاب پاسخ داد.

وی در سخنان خود با اشاره به حدیث «ما من معرفه الا و انت محتاج الی المعرفه» از حضرت علی(ع) گفت: در هر چیزی كه ورود می‌یابیم باید به علم واقعی دست یابیم و آن جز از طریق تجربه درست، عقل صحیح و فهم از قرآن كریم و سنت نبوی و معصومین (ع) به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: صرف اختلاف عقیده سبب تكفیر و قتل او نمی‌شود و نباید كسی كه با ما اختلاف نظر دارد را تكفیر كرده و او را به قتل برسانیم و این مغایر دستورات اسلامی و اگر كسی این كارها را انجام دهد، مسلمان نیست.

این مبلغ دینی همچنین گفت: دارالقرآن، محلی برای اندوختن علوم و موفقیت بیش‌تر درباره هنر، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ... با رویكرد اسلامی است كه باید از آن استفاده كرد. دانستن این موضوع خالی از لطف نیست كه در آبان ماه ۹۳  به ابتكار رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، نخستین دارالقرآن و الحضاره الاسلامیه در حوزه علمیه اهل تسنن الاتفاقیه، تأسیس شد.

دیدار با رییس دانشگاه دولتی شهر ماكاسار اندونزی

حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، از مبلغان حوزه علمیه قم، در ادامه فعالیت‌های تبلیغی خود در اندونزی، با اریس مونانذار، رییس دانشگاه دولتی شهر ماكاسار اندونزی، دیدار و گفت‌وگو كرد.

اریس مونانذار، در این دیدار گفت: ما هم‌اكنون با كشورهایی مثل آمریكا، استرالیا و ... همكاری می‌كنیم؛ ولی عدم همكاری با استادان و متفكران ایرانی، خلأیی است كه باید با توسعه رابطه دو كشور، آن را برطرف كرد.

وی بیان كرد: من به امام خمینی (ره) علاقمند هستم؛ به دلیل اینكه ایشان دو ویژگی داشت، نخست اینكه با روحیه حماسی در برابر آمریكا ایستاد و دیگر اینكه این روحیه را در جهان اسلام دمید تا بتواند اقتدار امت اسلام را در برابر بیگانگان به نمایش بگذارد.

وی همچنین عنوان كرد: دانستن اینكه كه ایران چگونه برابر حملات ابرقدرت‌ها مقاومت می‌كند، برای ما جالب است.

رییس دانشگاه دولتی شهر ماكاسار اندونزی با بیان اینكه امیدوارم این جلسه آغازی باشد برای فعالیت‌های علمی ایران و این كشور و به ویژه این دانشگاه، گفت: ما علاقمند به همكاری با زمینه‌های علمی و فناوری با ایران هستیم و در مقابل با دكترین‌های آمریكایی كه روی این موضوع تمركز دارند كه اسلام را خشن معرفی كنند و با ظهور جریان‌های افراطی‌گری بنا دارند از سرعت اسلام بكاهند، مخالف هستیم.

وی در ادامه گفت: ما علاقمند هستیم كه دانشجویان ما فارسی هم فراگیرند؛ اما باید انگیزه فراگیری را در میان دانشجویان ایجاد كرد.

اریس مونانذار افزود: ما لازم می‌دانیم كه هم‌اندیشی‌هایی درباره اقتصاد اسلامی و دانش‌های نوین و فناوری‌های روز با دانشگاه‌های ایران داشته باشیم.

رییس دانشگاه دولتی شهر ماكاسار اندونزی با اظهار تأسف از ترویج مسیحیت در اندونزی، گفت: ماكاسار، درب ورودی برای ترویج مسیحیت شده و خطر نفوذ آن در این شهر زیاد شده است؛ به نحوی كه ۱۰ درصد از دانشجویان ما مسیحی هستند. به همین دلیل است كه می‌گویم در خصوص ادیان و مذاهب می‌توانیم با هم همكاری داشته باشیم.

در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی، در سخنانی، به دیدار تنی چند از اساتید دانشگاه در اندونزی با قائم‌مقام وزیر علوم ایران اشاره كرد و گفت: مسئول ایرانی در آن دیدار گفت كه آغوش دانشگاه‌های ایران به روی جهان اسلام و به ویژه اندونزی گشوده است.  اینكه ما چه برنامه‌هایی برای این روحیه همكاری داشته باشیم، بسته به ما و فكر ما، تغییر می‌یابد.

وی در ادامه عنوان كرد: پیشنهاد می‌كنم كه شما و جمعی از نخبگان، توری علمی ترتیب دهید و با سفر به ایران، از نزدیك با پیشرفت‌های آن در زمینه‌های گوناگون آشنا شوید و با امضا تفاهمنامه‌ها با دانشگاه‌های ایران، كار را پیش ببرید كه طبیعتاً تبادل استاد و دانشجو و برگزاری فرصت‌های مطالعات علمی و بورسیه و همچنین برگزاری همایش‌ها، می‌تواند برای پیشبرد این هدف مؤثر باشد.

نظر شما