شناسهٔ خبر: 31509 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تلنگرهای عرفانی و فلسفی خادمی در کتاب «طامات»

کتاب «طامات» نوشته علی خادمی توسط انتشارات سولار روانه کتابفروشی‌ها شد. خادمی در این کتاب کوشیده تا با بیان گزین‌هایی عرفانی و فلسفی به مخاطب خود تلنگر بزند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در سخنی که ناشر بر این کتاب نگاشته می‌خوانیم: «مجموعه «گزین گویه» به گزین‌های عرفانی و میراث فکری ایران در گذر تاریخ اختصاص دارد که در آن علاوه بر جایگاه عرفان ایرانی ـ اسلامی، سیر تحولات تاریخی ـ زبانی نیز مشهود است. ساحت‌های فرا ـ انسانی و فرا ـ زبانی است. سرشار است از فوران روح که گاه با گفتار عامیانه در آمیخته و گاه به بیان تمثیل، گاه به کلام و گاه به فلسفه نظر می‌بازد ـ از این مناظر است که میراثی بر جای مانده که در تاریخ ادبیات جایگاهی والا دارد. «گزین‌گویه‌های سولار» از این منظر شکل یافته و بر آن است به این ساحت پوشیده و پنهان مانده، بیش از این بپردازد. 
«طامات» خادمی هم اگرچه به ظاهر به ریشه تاریخی این نحله چندان وابسته نیست اما از همان آبشخور سیراب است. با این تفاوت که به جهان مدرن و گذار روان انسان از دهلیزهای پر صعب دنیای امروزی می‌پردازد و البته با نگاه به همان منظر کلامی فلسفی و گاه میراث عرفانی ما.»

در معرفی عنوان کتاب آمده است که طامات به معنای اقوال پراکنده، سخن از چپ و راست و سخن‌های پریشان است. در واقع طامات سخنی باشد نامعلوم یا کنایتی نامعلوم. علی خادمی نویسنده کتاب نیز در این اثر کوشیده تا با بیان گزین‌هایی عرفانی و فلسفی به مخاطب خود تلنگر بزند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «آنها زمانی به صرافت دموکراسی افتادند که این کالا کاملاً خنثی شده بود و امکان نداشت نتیجه‌ای غیر قابل پیش بینی از آن بیرون بیاید. از نظر غرب؛ وحشی‌ها حالا می‌توانند پای صندوق‌های رای بروند چراکه به حیوانات خانگی و دست آموز آنان بدل شده‌اند...

انسان گرگ انسان است. نمی‌توان تصور کرد که در زمان هابز چه سیاقی از انسانیت روج داشته است اما امروزه چنین جمله‌ای بی انصافی در حق گرگها محسوب می‌شود.

عقل عملی آنقدر عملی که دیگر عقل محسوب نمی‌شود (این نکته در مورد آنچه عقل معاش خوانده می‌شود نیز صادق است).»

کتاب «طامات» نوشته علی خادمی با شمارگان هزار نسخه در ۸۹ صفحه به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات سولار منتشر شده است.

نظر شما