شناسهٔ خبر: 32096 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رمانی از دیوید بالداچی در ایران/روایتی از طعم شیرین انسانیت

رمانی از دیوید بالداچی با عنوان «تابستان آن سال» با ترجمه شقایق قندهاری از سوی نشر آموت منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شقایق قندهاری از انتشار تازه‌ترین ترجمه خود در حوزه ادبیات بزرگسال با عنوان «تابستان آن سال» اثر دیوید بالداچی خبر داد و گفت: دیوید بالداچی نویسنده شناخته شده ای در ژانر داستان های مهیج و پلیسی در آمریکاست، ولی پیش از این در گونه رمان اجتماعی اثری ننوشته است است و به نوعی این رمان نخستین داستانی است که در این حوزه نوشته است.

وی افزود: به طور خلاصه داستان این رمان درباره خانواده ای آمریکایی است که بیماری مهلک مرد آن خانواده، جک، نمی‌گذارد او و خانواده‌اش حال و روز خوبی داشته باشند. درحالی‌که جک تصور می‌کند ‌تنها چند روز ازعمرش باقی مانده است و خود را آماده می کند تا با همسرش لیزی و سه فرزندشان وداع کند، ‌فاجعه دیگری کل خانواده را غافلگیر می‌کند. در شب عید کریسمس لیزی همسر جک در تصادف اتومبیل ‌کشته می‌شود و وضعیت خانواده بسیار پیچیده می شود... تا اینکه درست در برهه زمانی که جک خیال می‌کند ‌همه چیز را از دست داده، معجزه‌ای رخ می‌دهد‌ و بار دیگر همه افراد خانواده را به شدت بهت‌زده می‌کند.

تابستان آن سال

قندهاری افزود: بالداچی در این رمان شاید به ظاهر تنها زندگی یک خانواده آمریکایی را روایت می کند که سرگذشت شان می توانست برای هر خانواده دیگری نیز رخ دهد اما روایت او به قدری ملموس و زیباست که مخاطب حس می کند این اتفاق می تواند برای وی و در کشور وی نیز رخ دهد. به عبارت دیگر بالداچی روایتی از مجموعه ای مسائل انسانی ارائه می کند که برای هر مخاطبی کاملا قابل لمس است.

این مترجم افزود: همه ما در عصری زندگی می کنیم که زندگی هر روز ماشینی تر میشود و موضوعاتی مانند عشق، ایمان و معجزه و نیز همدلی افراد برای حل مشکلات زندگی کمتر معنا پیدا می کنند، با این حال این رویدادها در این رمان به زیبایی نشسته است و بسیار هم باور پذیر به نظر می آید.

به گفته قندهاری از دیوید بالداچی، نویسنده معروف آمریکایی، تاکنون بیش از ۲۵ رمان منتشر شده است. آثار او به بیش از ‌‌۴۵ زبان ترجمه و در بیش از ۸۰ کشور در سراسر جهان توزیع و همواره با استقبال خوب مخاطبان نیز روبه رو ‌شده است. اگرچه بسیاری بالداچی را به عنوان نویسنده رمان‌های مهیج پلیسی و جنایی می شناسند، اما او با ‌نوشتن «تابستان آن سال» ثابت کرد که در خلق داستان در دیگر گونه‌های ادبی نیز موفق است. تعداد زیادی از ‌سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی با اقتباس از رمان‌های او تولید شده است. دیوید بالداچی در رشته ‌های علوم سیاسی و حقوق تحصیل کرده است و از سال‌ها پیش درگیر فعالیت‌های خیرخواهانه در جهت ترویج ‌دانش‌آموزی، مبارزه با جهل و فقر در بین مردم است. ‌

‌همچنین یادآوری می شود رمان «تابستان آن سال» بیش از ده هفته در فهرست کتاب های پرفروش نیویورک تایمز قرار داشت. ‌

این رمان را نشر آموت در ‌‌ در ۴۱۶  صفحه و به قیمت ۲۲۵۰۰ تومان منتشر و در نمایشگاه بین المللی کتاب توزیع می کند.

نظر شما