شناسهٔ خبر: 34504 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر و تجربه دینی؛ دوازدهمین پوستر مسیر

دوازدهمین شماره پوستر «مسیر» با نام «هنر و تجربه دینی؛ زبان امر قدسی» توسط فرهنگسرای سرو در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دوازدهمین شماره پوستر مسیر با سوال چه بخوانیم؟ و به چه ترتیبی؟، پیشنهاد مسیر مطالعه کتب انقلاب اسلامی است که  به معرفی کتاب «هنر و تجربه دینی؛ زبان امر قدسی» می پردازد.

موضوع اصلی این کتاب، تجربه ای است مشارکتی در باب هنر به منزله راه اصلی به ژرفای بُعد مذهبی. فصل اول شِمای کلی تجربه مشارکتی و تجربه دینی را ترسیم می کند. فلسفه مارتین هیدگر به منزله مبنای تحلیل به کار برده شده است. اما هدف مولف تفسیر فلسفه هیدگر نیست. در فصل دوم نظریه وایتهد در باب ادراک به کار برده شده است تا عملکرد تجربه مشارکتی با دقت بیشتری بررسی شود.

مسیر

در فصول بعدی موسیقی و نقاشی و ادبیات و معماری بررسی شده اند تا معلوم شود این هنرها نه تنها ما را به تجربة مشارکتی در باب بُعد مذهبی می کشانند، بلکه آن بعُد را برای ما تفسیر نیز می کنند. مارتین این خدمت ارزنده را انجام داده که زیبایی شناسی هیدگر و وایتهد را در کنارهم جمع آوری کرده و این سنتز را در بستری از پژوهش های غنی و جالب در باب صور اصلی هنر غربی قرار داده، و این بستر است که باعث می شود معناهایی که او کشف می کند غنا و تحقق یابند. تلاش مارتین، در عین حال، تلاشی است مذهبی یا الهیاتی.

گزیده ای از متن کتاب: انسان از آنچه بیش از هر چیز به او نزدیک است بیگانه شده است، و باید هم واره در جست وجوی آن باشد تا آن را بیابد. «هراکلیتوس»

کتاب هنر و تجربه دینی نوشته اِف دیوید مارتین، ترجمه مجید داودی، در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و چاپ اول در سال ۱۳۸۹ توسط انتشارات سوره مهر (وابسته به حوزه هنری) منتشر شده است.

علاقه مندان جهت مشاهده و استفاده از فایل این اثر، می توانند به نشانی اینترنتیsarv.farhangsara.ir  و یا  instagram.com/farhangsara_sarv مراجعه کنند.

نظر شما