شناسهٔ خبر: 36904 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجتهدی تألیف «افلاطونیان متأخر» را پاییز به پایان می‌رساند

دکتر کریم مجتهدی، استاد فلسفه غرب و چهره ماندگار فلسفه از در دست تألیف بودن کتاب «افلاطونیان متأخر» خبر داد و گفت: نگارش این کتاب، پاییز امسال به پایان می‌‌رسد. وی همچنین اظهار کرد: کتاب «کانت در تهران» نیز به‌تازگی به قلم یک آلمانی به چاپ رسیده و بخشی از این کتاب به کانت‌پژوهی در ایران و کارهای علمی من در این‌باره اختصاص دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر کریم مجتهدی ــ استاد فلسفه غرب ــ ضمن اعلام خبر تألیف کتاب «افلاطونیان متأخر» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این کتاب به سنت متفکرانی مربوط می‌شود که در دوره‌های مختلف تاریخی، پیرو تفکر افلاطون کتاب نوشته‌اند.

وی ادامه داد: در تألیف این کتاب دوره‌های مختلف تاریخی در سنت فکری و تألیفی متفکران مورد بررسی قرار گرفته است. بازه زمانی افلاطونیان متأخر را هزار سال می‌توان برآورد کرد. در این بازه متفکرانی در فلسفه پدیدار شدند که به سنت فکری این فیلسوف یونانی تأسی کردند و دنباله‌رو وی بودند.

این استاد فلسفه ادامه داد: «افلاطونیان متأخر» کتابی قطور است. در حال حاضر سه‌چهارم آن به اتمام رسیده و پاییز امسال کار نگارش کل کتاب به پایان خواهد رسید.

مجتهدی ضمن اشاره به چاپ این اثر از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، از انتشار کتابی با عنوان «کانت در تهران»‌ از سوی یک ناشر آلمانی خبر داد و اظهار کرد: این کتاب، رساله دکترای رومن زایدل ــ استاد ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی دانشگاه برلین ــ است که تباری ایرانی دارد.

وی ادامه داد: زایدل در کتاب «کانت در تهران» به سیر ترجمه و تحلیل آثار کانت در ایران پرداخته است. او در این کتاب، آثار متفکرانی مانند شهید مرتضی مطهری، عبدالکریم رشیدیان و حسین غفاری را بررسی کرده و چند صفحه‌ای را نیز به کارهای علمی من درباره کانت اختصاص داده است.

این چهره ماندگار فلسفه غرب به انتشار شماره جدید مجله «رواق» از سوی رایزنی فرهنگی ایران در آتن پرداخت و اظهار کرد: تا کنون هشت شماره از این مجله منتشر شده است که در آن علاوه بر معرفی کتاب به برخی مباحث عرفانی و فلسفه پرداخته می‌شود. در هشتمین شماره مجله «رواق»، فلسفه سقراط در مصاحبه‌ای با من مورد بررسی قرار گرفته است.

نظر شما