شناسهٔ خبر: 38740 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

سگ فیلسوف

سگ فیلسوف قصد این کتاب به هیچ‌وجه عامه‌فهم کردن فلسفه نیست. آمیختن داستان‌سرایی و فلسفه، بدون آن که داستان را به مثال‌های فلسفی دور و دراز تبدیل کنیم و بدون آنکه از اصول فلسفی به بهای خلق یک داستان خوب تخطی کنیم، از بزرگترین چالش‌های نویسنده بوده است.

سگ فیلسوف

رایموند گایتا

مترجم: اسدالله کشاورز

ناشر: نشر روزآمد

تعداد صفحات: ۲۵۶ صفحه

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

 

مردمانی که نمی‌توانند شک در مورد موجودیت ذهن سایر انسان‌ها را جدی بگیرند در عوض به آسانی و به جدیت در مورد ذهن جانوران شک می‌کنند. تصور می کنم که بسیاری از مردم، اینکه ما با هم حرف می‌زنیم و در دنیایی مغروق در گفتار زندگی می‌کنیم را بطلان تلویحی شک نسبت به موجودیت ذهن سایر انسان‌ها تلقی می‌کنند، حتی اگر نتوانند دلیل این را توضیح دهند.اما، آنها می‌گویند جانوران نمی‌توانند از آنچه درسرهایشان می‌گذارد به ما حرفی بزنند، و برای همین هرگز از این موضوع آگاه نخواهیم شد، و جانوران همواره برای ما اسرارآمیز باقی خواهند ماند. کتاب سگ فیلسوف آمیزه‌ای از داستان‌سرایی و تعمق فلسفی بر داستان‌هایی درباره‌ی جانوران است. فلسفه و داستان‌سرایی دو قالب ذهنی متفاوت را می‌طلبد. عموما فلسفه به‌طور مستقیم و انتزاعی به هدف معطوف است و از جزئیاتی که باعث خلق داستان می‌شود گریزان. برخی مطالب فلسفی مورد بحث در سگ فیلسوف دشوارند. واضح است که کار این کتاب نگاهی فلسفی به موضوع مورد نظر است.

این کتاب شامل سیزده بخش است که عناویت برخی از آنها عبارت است از: «سگ فیلسوف»، «حرمت اجساد»، «قلمرو معنا»، «داستان، فلسفه و علم»، «مکان‌های مقدس»،«جانورگونگی»، و «انسان و جانواران».

نظر شما