شناسهٔ خبر: 39546 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز نوآوری در علوم انسانی: مشکل جدی تولید دانش علوم انسانی در آموزش و پرورش است

میثم لطیفی رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی معتقد است:یکی از مشکلات جدی در زمینه تولید دانش در حوزه علوم انسانی در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش خلاقیت و پژوهشگری را دردانش آموز ایجاد نمی کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ میثم لطیفی رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی، دربیان موانع ذاتی تولید دانش در علوم انسانی گفت: برای ارزیابی در حوزه تولید دانش در علوم انسانی نیازمند ترازیابی هستیم. اگر بخواهیم در زمینه تولی علم خود را با دنیای غرب مقایسه کنیم، اقدامی نادرست است چرا که غربی ها تجربه ۲۰۰ سال کار علمی دارند.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم مسیری که آنها طی ۲۰۰ سال سپری کردند را ما در ۳۵ سال طی کنیم. ما در تولید دانش در کلیه علوم دچار مشکل هستیم. در بحث علوم مهندسی یا علوم پایه با مشکل تولید و اکتشاف مواجهه هستیم و همین ضعف و کاستی در بحث علوم انسانی نیز وجود دارد.

رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی داشت: آنچه در حال حاضر به عنوان علم و دانش علوم انسانی در کشور وجود دارد باز تولید کشورهای دیگر است که با دانش بومی موفق به دستاوردهایی شده ایم.

لطیفی افزود: یکی از مشکلات جدی در زمینه تولید دانش در حوزه علوم انسانی در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش خلاقیت و پژوهشگری را دردانش آموز ایجاد نمی کند. آزمون‌های استاندارد علمی مانند کنکور بر روی نخبه کُشی و هدایت ناصحیح جریان علمی موثر است. مشاوران در مدارس توانایی هدایت دانش آموزان به سمت استعدادهایشان را ندارند . به عنوان مثال اگر فردی موفق به کسب رتبه خوب در رشته های مختلف شود، در رشته انسانی به سمت رشته حقوق گرایش می یابد و در رشته علوم تجربی به سمت پزشکی و علوم فنی و مهندسی به سمت عمران و برق سوق پیدا می کند. این موضوع به معنی انتخاب  نادرست در انتخاب رشته است.

وی  عدم وحدت بین حوزه و دانشگاه را از موانع دیگر در مسیر تولید دانش در علوم انسانی خواند و افزود: در بحث وحدت بین حوزه و دانشگاه، وحدت ارگانیک لازم است نه وحدت ساختاری.

عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت ادامه داد: امروزه ارتباط مستقیم دانشمندی در حوزه با دانشمندی در دانشگاه برای بررسی موضوعی مشخص کمرنگ است.

رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی  با اشاره به اینکه مطالعات میان رشته ای مسئله ای دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مطالعات میان رشته ای و چند رشته ای در حوزه علوم انسانی مغفول است. مسائل موجود در اجتماعیات، ریشه های فلسفی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد. اما در حال حاضر نگاه در این حوزه عمدتاً‌ تک رشته ای است. دانشکده جامعه شناسی با دانشکده فلسفه و الهیات و یا دانشکده اقتصاد با دانشکده جامعه شناسی هیچ ارتباطی ندارند.

وی در بحث موانع تولید دانش به عدم مسئله محوری در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: پژوهش در دانشگاه‌ ها درباره مسائل کلان جامعه کمتر صورت می‌گیرد. بیشتر موارد به صورت نگاه تک بعدی از سوی دانشجو و با هماهنگی استاد مربوطه صورت می‌گیرد. یعنی استاد، پروژه ملی پژوهشی ندارد که بخواهد بر اساس آن پژوهش های دیگران را سازمان‌دهی و با یکدیگر هماهنگ کند.  تمام این مسائل باعث شده تا در حال حاضر با انبوهی از استاد و دانشجوی متوسط روبه رو باشیم.

عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت در علوم انسانی با اشاره به چیستی مدیریت تحول در حوزه علوم انسانی، گفت: بحث تحول باید درون زا و از دانشگاه‌ها ایجاد شود. تمام دانشجویان باید دربحث تحول علوم انسانی خود را مخاطب موضوع بدانند. اگر موضوع به صورت دستوری و از بالا به پایین باشد(وضعیتی که در حال حاضر است) کار مطلوبی حاصل نمی شود.

لطیفی ادامه داد: مدیریت علوم انسانی باید واگذار شود اما اعتبار بخشی در این زمینه باید به صورت متمرکز از سوی سازمانی منسجم ایجاد شود. حمایت از دانشگاه‌ها باید مبتنی بر این موضوع باشد. در غیراین صورت اینکه گروهی بررسی کنند وتحول را تعیین و ابلاغ کنند، همانطور که در حال حاضر مشاهده می‌کنید شاهد اتفاق خوبی نخواهیم بود.

وی درباره اقدامات موثر برای بهره وری بیشتر از علوم انسانی اسلامی گفت: در یک بازه زمانی مشخص باید اقدامات اساسی صورت گیرد. اولین گام این است که باید تجربیات دانشگاه‌های موفق مانند دانشگاه امام صادق (ع) استخراج شود و برای الگوبرداری در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد. وزارت علوم تا کنون تلاش نکرده که نقاط قوت این دانشگاه را تقویت و نقاط ضعفش را برطرف کند.

لطیفی گفت: در گزینش استاد ودانشجو و تهیه برنامه درسی باید بازنگری اساسی صورت گیرد. دانشجویی که توانایی خواندن متون عربی را ندارد چگونه می تواند وارد مباحث علوم انسانی شود. بحث گزینش دانشجونیازمند بازنگری است.

رئیس مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی  ادامه داد: امروزه بیداری اسلامی به عنوان یک پدیده و اتفاق مهم در دنیای معاصر به خصوص جهان اسلام شناخته شده است. درحال حاضر مسلمانان با بازشناسی هویت اسلامی خواهان حاکمیت ارزش های اسلامی بر جوامع خود هستند. بیداری اسلامی با مولفه هایی مانند استکبارستیزی توجه همه ی جهانیان را به خود جلب کرده است. همین موضوع باعث شده تا  مقام معظم رهبری به طور دقیق در حال رصد روند بیداری ملت ها و مسلمانان باشند و در تلاش اند که این بیداری مسلمانان به سرمقصد نهایی خود برسد.علوم انسانی نیز مانند همین موضوع است، می‌تواند در سایه نظریه های درست به سرمقصد مطلوب دست یابد.

وی در پاسخ به اینکه تحول در علوم انسانی به معنای تولید و رسیدن علوم انسانی اسلامی است، گفت: منظور از تحول صرفاً ‌به معنی تولید دانش نیست. در راستای بینش صحیح، روش‌های درست و کاربردی تولید می‌شود. هدف اصلی تحول علوم انسانی، ایجاد تحول در بینش، روش و محصول است.

نظر شما