شناسهٔ خبر: 43105 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرخش تحول علوم انسانی از نقد به نظریه/عملکردها با ماموریت ها تناسب ندارد

جهان بین با اشاره به پیشرفت های پروسه تولید علوم انسانی اسلامی گفت: جریان مرتبط با علوم انسانی اسلامی توانسته از نقد، به سمت نظریه حرکت کند، هر چند هنوز عملکردها با مامویت ها تناسب ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  فرزاد جهان بین، رییس کمیته دانشگاهی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در گفت و گویی در پاسخ به این سوال که میزان تحول در علوم انسانی موجود در سالی که گذشت را تا چه حد رضایت بخش می دانید، اظهار کرد: من اطلاعات دقیقی از مراکز دیگر ندارم تا بخواهم درباره آن اظهار نظر کنم اما آن چه که مشهود است، جدی گرفتن مساله تحول علوم انسانی در کشور است که به صورت صریح و روشن و شفاف اقدامات موثری در این زمینه در حال انجام است.

وی با بیان این که البته من از جزییات کارهایی که پژوهشگاه ها و موسسات مختلف در این زمینه انجام داده اند، آگاهی کاملی ندارم، ادامه داد: به نظر می رسد نهادهای متولی و سیاستگذار همچون شورای تحول علوم انسانی باید نقش ستادی خود را در این راستا تقویت کرده و با مدیریت صحیح و برنامه ریزی شده، محفلی برای گرد هم آمدن تمام جریانات فعال در عرصه تحول را فراهم کنند تا گفت و گوهای صورت گرفته همراه با خرد جمعی، مدلی از تضارب آراء را به عنوان قالب فکر در جامعه علمی جا بیندازد.

استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با تاکید بر این که شورای تحول علوم انسانی از جهت ساختاری ضعف دارد، بیان کرد: متاسفانه، اهداف این شورا به صورت دقیق مشخص نیست و باید فکری کرد و در عرصه سیاستگذاری عملکرد قوی تر نشان داد و عملکردهای متناسب با ماموریت ها داشت.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای کنگره علوم انسانی اسلامی در سال جاری ابراز کرد: این دستاوردها در مقایسه با دوره های پیشین قابل توجه است و امسال از جهات مختلف نتایج پُرباری عاید ما شد که از جمله می توان به حضور گسترده اساتید برجسته صاحب فکر و اندیشه و روش اشاره کرد و به طور مثال می توان ادعا کرد تقریبا در حوزه اقتصاد تمام افراد برجسته این عرصه در کنگره حضور داشته و این امر نشان می دهد کنگره توانسته است به محلی برای گردهمایی اساتید و تضارب آراء و دستیابی به مدل از طریق خرد جمعی تبدیل شود.

جهان بین افزایش کیفیت مقالات را از دیگر دستاوردهای کنگره علوم انسانی اسلامی خواند و گفت: در این دوره ما عبور معناداری از کمیت به سوی کیفیت داشتیم و مقالات از سطح بالاتر علمی برخوردار بودند.

به گفته وی امسال مرکز نوآوری و ایده پردازی توانست پس از پشت سر گذاشتن مقدمات برای شکل گیری و استقرار، وارد مرحله عملیاتی شد و در گام نخست با ارزیابی مقالات کنگره اول و دوم، افرادی که ظرفیت های لازم را برای سرمایه گذاری دارند، شناسایی کند که بناست در رشته های مختلف در سال آینده به این افراد پژوهانه (اعتبار پژوهشی) داده شود و آنها زیر نظر اساتید برجسته، فعالیت های خود را ادامه داده و مقالات پخته تری ارائه دهند.

رییس کمیته دانشگاهی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی چاپ و انتشار کتاب «نظریه» را دیگر دستاورد این کنگره خواند و ادامه داد: این اثر نشان داد که جریان مرتبط به علوم انسانی اسلامی توانسته از نقد، به سمت نظریه حرکت کند که البته مجلدات بعدی آن نیز منتشر می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر موارد یاد شده، مجوز فصل نامه ای در حوزه علوم انسانی اخذ شده است که ضمن مجله صدرا که جریان سازی علوم انسانی را دنبال می کند، این فصلنامه نیز به فعالیت در همین زمینه می پردازد.

استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در ادامه به برنامه های سال آینده دبیرخانه کنگره علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: البته کنگره در سال آینده برگزار نمی شود و چهارمین دوره آن در سال ۹۶ برگزار خواهد شد؛ در نظر داریم جلد دوم و سوم از مجموعه کتاب های نظریه را نیز منتشر کنیم ضمن آن که وارد فازی شده ایم که برای محققان مرکز نوآوری واجد شرایط، سرمایه گذاری کنیم.

استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در پایان خاطر نشان کرد: همچنین تدوین درس نامه هایی نیز در دستور کار قرار دارد که از جمله کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» نوشته احمد حسین شریفی در همین راستا منتشر شد که هم اکنون به عنوان منبع درسی در مقطع دکتری در دانشگاه ها استفاده می شود.

نظر شما