شناسهٔ خبر: 44373 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاجیک: جامعه ایران از کاربردی کردن فلسفه به دور است/ دو کتاب فلسفی از نگاه معاصر می‌رسد

نرگس تاجیک نشاطیه، مترجم حوزه اندیشه ضمن اشاره به لزوم خارج کردن فلسفه از اذهان و کتابخانه‌ها گفت: جامعه ایران از کاربردی کردن فلسفه به دور است و به اشاعه آن در دانشگاه‌ها به صورت تئوری اکتفا کرده است. وی از انتشار دو اثر خود در آینده‌ نزدیک نیز خبر داد.

 

 

تاجیک: جامعه ایران از کاربردی کردن فلسفه به دور است/ دو کتاب فلسفی از نگاه معاصر می‌رسد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نرگس تاجیک نشاطیه، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و مترجم آثار حوزه اندیشه در گفت‌و‌گویی، ضمن تاکید بر کاربردی کردن «فلسفه» در جامعه گفت: «فلسفه» در ایران تنها به عنوان یک سلسله دروس در دانشگاه‌ها تدریس می‌‌شود و مصداقی درباره کاربردی کردن در جامعه وجود ندارد.
 
وی اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که داشتم، می‌توانم به این نکته اشاره کنم که کاربردی کردن فلسفه در برخی جوامع به جریان‌های زندگی و حتی سیاست نزدیک شده است. به‌طور مثال در امر آموزش و پرورش، مساله زنان و سیاست خارجی کاربردی کردن فلسفه به وضوح مشاهده می‌شود.
 
مولف کتاب «اخلاق و سیاست در اندیشه سقراط تاریخی» درباره جدیدترین آثار در دست تالیف و ترجمه خود اظهار کرد: «فهم فلسفه سیاسی» و «آزادی بیان و دموکراسی در آتن باستان» عنوان دو کتاب ترجمه شده‌ای است که قرار است انتشارات «نگاه معاصر» آنها را به چاپ برساند.
 
تاجیک درباره محتوای کتاب «فهم فلسفه سیاسی» گفت: این کتاب اثر «مل تامپسون» است. وی در این کتاب به دنبال رهایی فلسفه از بحث انتزاعی و ارتباط دادن آن با اصول فلسفه سیاسی است. تامپسون می‌خواهد ملاحظه کند که اصول فلسفه سیاسی چگونه می‌تواند با جهان و عینیات آن ارتباط برقرار کند. مفاهیمی مانند «آزادی» و «عدالت» و ... از جمله موضوعات این کتاب را تشکیل می‌دهد. نویسنده برای تمام مفاهیم ذکر شده و مرتبط با فلسفه سیاسی توضیحی ارائه می‌دهد و آنها را در موقعیت‌های مختلف مانند جنگ و صلح بررسی می‌کند.
 
تاجیک درباره دیگر اثر خود با عنوان «آزادی بیان و دموکراسی در آتن باستان» اظهار کرد: این کتاب را «آرلن ساکسونهاوس» تالیف کرده و در آن به‌صورت ریشه‌ای و تاریخی به تعریف و بررسی «آزادی بیان» و «دموکراسی» پرداخته است که چگونه می‌توان با تغییر حکومت از آریستوکراسی (اشرافی) به حکومت «دموکراسی» رسید تا راه برای آزادی بیان باز شود و در عالم بیرون به آزادی بیان برسیم.
 
وی ادامه داد: ذکر این نکته نیز ضروری است که در جامعه دموکرات نیز همه با هم برابر نیستند و بیشتر منویات کسانی در صدر قرار دارد که از نفوذ بیشتری برخوردار هستند.
 
به گفته تاجیک نشاطیه، دو کتاب «فهم فلسفه سیاسی» و «آزادی بیان و دموکراسی در آتن باستان» از سوی نشر نگاه معاصر منتشر می‌شود.

نظر شما