شناسهٔ خبر: 47711 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رمان «آمریکانا» منتشر شد/ روایت روابط انسانی زیرسایه جنگ

رمان «آمریکانا» اثر چیماماندا اینگازی آدیچی با ترجمه روح‌الله صادقی توسط انتشارات دُرّ دانش بهمن منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رمان «آمریکانا» اثر چیماماندا اینگازی آدیچی با ترجمه روح‌الله صادقی به تازگی توسط انتشارات دُرّ دانش بهمن منتشر و راهی بازار نشر شده است.

چیماماندا اینگازی آدیچی نویسنده‌ای نیجریه‌ای است که جیمز کاپنال منتقد ادبی نیویورک‌تایمز او را «مهم‌ترین نویسنده جوان جهان» نامیده است. نخستین رمان این نویسنده با نام «گل ختمی بنفش» در سال۲۰۰۳ منتشر شد و توانست جوایز هارستون- رایت لگسی و نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا را از آن خود کند. آدیچی به خاطر همین اثر در سال ۲۰۰۴ نامزد جایزه اورنج و جایزه بوکر هم شد و کتابش به فهرست منابع درسی دانشگاهی و پیش‌دانشگاهی ایرلند و برخی از دانشگاه‌های آمریکا راه پیدا کرد.

این نویسنده با دومین رمانش «نیمی از خورشید زرد» بود که در سطح بین المللی مطرح شد. این کتاب باعث شد تا نیویورکر او را به عنوان یکی از ۲۰ نویسنده برتر زیر ۴۰ سال جهان بنامد. این رمان که روایت‌گر جنگ قبیله‌ای در نیجریه است، به داستان زندگی دو خواهر در کوران جنگ و منفعت‌طلبی دولت‌های خارجی می‌پردازد. پس از انتشار این رمان بود که جایزه نبوغ بنیاد مک‌آرتور به آدیچی تعلق گرفت.

«آمریکانا» آخرین اثر آدیچی نیز با درونمایه‌ای شبیه آنچه پیش‌تر در آثارش دیده شده، به روابط انسانی زیر سایه جنگ، استعمار، تبعیض و مهاجرت می پردازد. در داستان این رمان، اوبینزی و ایفملو دو نوجوان هستند که فرصت چندانی برای مزه‌مزه‌کردن عشق‌شان پیدا نمی‌کنند و در گیرودار مهاجرت وارد مسیر جداگانه‌ای می‌شوند. تجربه روبه‌روشدن با تبعیض و هویت یا همان «سیاه‌پوست‌بودن» و «دیگری‌بودن» در غرب همه آن چیزی است که در سال‌های پیش رو در انتظار این دو قرار دارد.

«آمریکانا» تا به حال توانسته برنده جایزه هرتلند تریبون شیکاگو و جایزه حلقه منتقدین ملی کتاب و نامزد جایزه ادبی بین‌المللی دوبلین و جایزه زنان بیلیز شود.

ترجمه فارسی این کتاب با ۷۵۳ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۳۳۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

نظر شما