شناسهٔ خبر: 51002 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جامعه ­شناسی هنر در صدر کتاب‌های پرفروش علوم انسانی

کتاب جامعه شناسی هنر که به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و نشر نی به صورت مشترک منتشر شده است این روزها فروش خوبی را تجربه می‌کند.

جامعه ­شناسی هنر در صدر کتاب‌های پرفروش علوم انسانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پرفروش­‌های این هفته در میان کتاب‌های علوم انسانی با فروش خوب کتاب  همراه بود. این کتاب شامل ۱۳ مقاله در حوزه جامعه‌شناسی هنر است. این کتاب از دیوید انگلیس و جان هاگسون، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات توسط دکتر جمال محمدی به فارسی ترجمه و به طور مشترک از سوی نشر نی و انتشارات پژوهشگاه اخیراً  منتشر شده است.

مقالات «جامعه‌شناسی هنر؛ شیوه‌های دیدن» در قالب دو بخش اصلی نظری و پژوهشی تدوین شده است. در این کتاب، پرسش‌های اساسی که جامعه‌شناسی هنر به آنها می‌پردازد مطرح شده است. مقالات گوناگون کتاب حاضر در واقع ارایه‌کننده انواع متفاوت پاسخ‌هایی است که جامعه‌شناسان و دیگران در تلاش‌هایشان برای فهم معنای اجتماعی هنر به این پرسش‌ها داده‌اند. در بخشی از پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «هسته‌ اصلی برنامه‌ پژوهشی جامعه‌شناسی هنر این گزاره است که تاریخ هنر «تاریخ تحول درون‌ذاتی سبک‌های هنری نیست» بلکه داستان کشمکش گروه‌ها و گفتمان‌ها بر سر هویت‌بخشی به برخی آثار و دریغ‌داشتن این هویت/برچسب از برخی دیگر است.»
 
کتاب دیگری که هفته گذشته در این حوزه فروش خوبی داشت، «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده است. این کتاب حکایتی از یک زندگی در پشت صحنه جنگ است؛ خاطرات زنی که در طول هشت سال ازدواجش با یکی از سرداران دفاع‌مقدس، با دشواری‌های دوری همسر و بزرگ کردن فرزندانش، کنار آمد و به تنهایی زندگی‌ را اداره کرد، چهار دختر و یک پسر به دنیا آورد و همسرش فقط موقع به دنیا آمدن یکی‌شان در کنارش بود. «دختر شینا» از معدود کتاب‌های خاطرات است که زندگی پرفراز و نشیب یک دختر جوان روستایی را در برابر چشمان ما به نمایش می‌گذارد، دختری که آن‌قدر می‌ایستد و می‌افتد و دوباره برمی‌خیزد تا جنگ را تحقیرکند. «دختر شینا» از ۱۹ فصل تشکیل شده و از روایت کودکی قدم خیر آغاز می‌شود؛ از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند تا زمانی که حماسه زندگی‌اش را در پشت جبهه‌ها رقم زد. ضرابی‌زاده هم توانسته با تیزبینی و هوشمندی یک نویسنده، همه صحنه‌ها و فضاهای کتاب را اثرگذار و ملموس روایت کند.
 
«هنر شفاف اندیشیدن» نیز مطابق معمول فروش خوبی داشته است. این کتاب نوشته رولف دوبلی است. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «اگر قرار می‌شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباهی نشود؛ آیا جهان بهتری داشتیم؟ جنگ‌افروزی‌ها به پایان می‌رسید؟ جرم و جنایت از صحنه‌ی روزگار محو می‌شد؟ انسان‌ها با یکدیگر روابط بهتری برقرار می‌کردند؟ پاسخ به این پرسش‌ها و پیش‌بینی جهانی که هرگز تجربه‌اش نکرده‌ایم، کار دشواری است؛ اما آنچه قابل پیش‌بینی است، آن است که هر چه بیشتر خطاهای خود را بشناسیم، رویکرد بهتری به زندگی خود خواهیم داشت. از آنجا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند، امکان شناختن آن‌ها نیز امری ممکن است.»
 
چهار اثر نوشته فلورانس اسکاول‌شین با ترجمه گیتی خوشدل از سوی انتشارات پیکان (البرز)، «آیین سخنرانی» نوشته دیل کارنگی با ترجمه میترا کیوان‌مهر از نشر علم، «نامه به سیمین» نوشته ابراهیم گلستان از انتشارات بازتاب نگار، «فرهنگ عامیانه مردم ایران» از صادق هدایت با گردآوری جهانگیر هدایت از سوی نشر چشمه، «بنویس تا اتفاق بیفتد» نوشته هنریت کلاوسر با ترجمه جهان قطب‌شاهی و ندا رشیدی از انتشارات کتیبه پارسی «نیمه تاریک وجود» نوشته دبی فورد با ترجمه فرناز فرود از انتشارات حمیدا و «انسان درجستجوی معنی» نوشته ویکتور فرانکل با ترجمه مهین میلانی و نهضت صالحیان از سوی انتشارات درسا کتاب­هایی هستند که مطابق آمار فروش برخی از کتاب فروشی­ها هفته سوم مردادماه در حوزه علوم انسانی فروش خوبی را تجربه کردند.
این گزارش بر اساس اطلاعات دریافتی از کتابفروشی چتر، شهرکتاب الف، کتابفروشی جیحون، پردیس کتاب مشهد، کتابفروشی همیشه، شهرکتاب گرگان، کتابفروشی گلفام اصفهان، کتابفروشی چشمه کریم خان،کتابفروشی سوره مهر انقلاب، کتابفروشی اختران، کتابفروشی افشین بوشهر، کتابفروشی امیرکبیر و کتابفروشی اسفند شیراز گردآوری و تنظیم شده است.
 
 

جدول پرفروش­های علوم انسانی در هفته اول مرداد
ردیف عنوان کتاب نویسنده / مترجم ناشر قیمت
(تومان)
درباره کتاب
۱ جامعه شناسی هنر شیوه های دیدن دیوید انگلیس / جان هاگسون / جمال محمدی نی ۳۲۰۰۰ کتاب حاضر، مشتمل بر مقالاتی در دو بخش تئوریک و مطالعه‌ تجربی، می‌کوشد اهم آرای نظریه‌پردازان این حوزه را به بحث و نقد بگذارد و سپس با ارائه‌ چند کار تحقیقاتی در خصوص موضوعات متنوع این حوزه (موسیقی، سینما، نقاشی، معماری، اپرا) نمونه‌هایی از شیوه‌ انجام مطالعه‌ تجربی و نتایج آن‌ها را در اختیار خواننده قرار دهد.
۲ دختر شینا بهناز ضرابی زاده سوره مهر ۱۰۰۰۰ دختر شینا خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، که موضوع آن جنگ ایران و عراق و جزو نخستین آثار منتشر شده در حوزه خاطرات زنان از جنگ است کتاب ظرف مدت چهار سال به چاپ بیست و دوم رسیده است.
۳ هنر شفاف اندیشیدن رولف دوبلی/عادل فردوسی پور بهزاد توکلی و علی شهروز چشمه ۲۸۰۰۰ این کتاب تلاش دارد تا با شناساندن چیستی خطاها و دانستن نحوه شناسایی آنها راه حل ‌هایی را برای تصمیم‌گیری هوشمندانه‌ تر به‌دست آید.
۴ چهار اثر فلورانس اسکاول‌شین / گیتی خوشدل پیکان (البرز) ۲۰۰۰۰ این کتاب چهار بخش و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این نویسنده است. بازی زندگی و راه این بازی، کلام تو عصای معجزه‌گر توست، در مخفی توفیق، نفوذ کلام .
۵ آیین سخنرانی دیل کارنگی/ میترا کیوان‌مهر علم ۲۴۵۰۰ اگر در سخنرانی دستپاچه و وحشت­زده می‌شوید و یا استرس زیادی بر شما وارد می‌شود چنانکه رشته افکار از دستتان خارج می‌شود، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم. نویسنده با تکنیک‌های ساده و کاملا کاربردی به شما می‌آموزد که چگونه در زمان سخنرانی اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و بتوانید از بیانی شیوا برخوردار باشید.
۶ نامه به سیمین ابراهیم گلستان    بازتاب نگار ۹۰۰۰ این کتاب نوشته‌هایی از ابراهیم گلستان به سیمین دانشور است. عباس میلانی درباره کتاب نوشته است: «به تواضع گفت: بعضی از این حرف‌ها را اینجا نوشته‌ام. صدوچند صفحه‌ای بود. دست‌خط گلستان بود، مخاطبش سیمین دانشور و پاسخی بود به نامه‌ای از او...»
۷ فرهنگ عامیانه مردم ایران صادق هدایت چشمه ۴۲۰۰۰ اینﮐﺘﺎﺏ ﻧﺘﯿﺠﻪ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﮐﻮﺷﺶ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺻﺎﺩﻕ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻓﻮﻟﮑﻠﺮ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ و توسط جهانگیر هدایت گردآوری شده است.
۸ بنویس تا اتفاق بیفتد هنریت کلاوسر/ جهان قطب‌شاهی ـ ندا رشیدی کتیبه پارسی ۱۳۵۰۰ نویسنده در این کتاب معتقد است با نوشتن، حوادث اتفاق می‌افتند، نوشتن هدف‌ها به شما کمک خواهد کرد به خواسته‌هایتان برسید. شما در این کتاب داستان‌هایی در مورد مردم عادی می‌خوانید که معجزات بزرگ و کوچکی در زندگی خود دیده‌اند، کسانی که نوشتن آرزوها در زندگی‌شان نقش اساسی بازی کرده و رویاهای آنها را تبدیل به حقیقت کرده است.
۹ نیمه تاریک وجود دبی فورد/ فرناز فرود حمیدا ۱۵۰۰۰ موضوع کتاب، درباره‌ برداشتن نقاب از جنبه‌های خاصی از وجودمان است که باعث از بین رفتن ارتباطات، کشته شدن روح و همچنین مانع شکوفا شدن رؤیاهایمان می‌شود.
۱۰ انسان درجستجوی معنی ویکتور فرانکل/ مهین میلانی - نهضت صالحیان درسا ۱۵۰۰۰ در این کتاب ما با این هسته مرکزی اگزیستانسیالیسم رویاروی می‌شویم که اگر زندگی کردن رنج بردن است، برای زنده ماندن باید ناگزیر معنایی در رنج بردن یافت. لوگوتراپی روشی است که کمتر به گذشته توجه دارد، و به درون‌نگری هم ارج چندانی نمی‌نهد، در ازاء توجه بیشتری به آینده،‌ وظیفه، مسئولیت، معنی و هدفی دارد که بیمار باید زندگی آتی خود را صرف آن کند.

نظر شما