شناسهٔ خبر: 52704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهبود تولیدات علوم انسانی بدون نقد وضع موجود ممکن نیست

جان‌الله کریمی‌مطهر، دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نقد متون و کتب علوم انسانی گفت: اگر می‌خواهیم وضعیت علوم انسانی بهتر شود و تولیدات اثرمند باشند بدون نقد وضع موجود ممکن نیست.

از راست کریمی مطهر، قبادی، علم الهدی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جان‌الله کریمی‌مطهر، رئیس دبیرخانه شورای متون و کتب علوم انسانی امروز سه‌شنبه (۲۱ آذرماه) در نشست خبری نخستین جشنواره نخستین جشنواره ملی نقد متون و کتب علوم انسانی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، محورهای اصلی این جشنواره را تشریح کرد و گفت: موضوعاتی مانند توسعه فرهنگ نقد، تقویت جایگاه علوم انسانی، کمک به اصلاح برنامه آموزش علوم انسانی و سرفصل‌های آموزشی و ... در دستور کار شورای بررسی کتب و متون علوم انسانی قرار داشته است.
 
وی ادامه داد: این جشنواره یک ربع قرن کوشش و فعالیت در این حوزه داشته و اکنون با هدف تجلیل از نقد کتاب در این حوزه با مشارکت بیش از دو هزار استاد در سطح کشور در تاریخ ۳۰ آذرماه برگزار می‌شود. همایش مذکور در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ثبت شده و تاکنون ۱۰۰ مقاله در موضوعاتی چون مبانی نقد، روش نقد، تجارب حرفه‌ای نقد و چشم‌انداز نقد به دبیرخانه واصل شده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه این شورا ۲۲ سال تلاش کرده تا نقد را در کشور نهادینه کند و به رشد و توسعه تفکر انتقادی در دانشگاه کمک کند افزود: برگزاری این همایش نیز در این راستا بوده و قرار است اصحاب علوم انسانی مشارکت بیشتری در این همایش داشته باشند به همین دلیل ۴۰ دانشگاه در این جشنواره شرکت کردند و ۸۲ داور از گروه‌های ۱۸گانه در این جشنواره مشارکت داشتند و بیشترین مقالات نیز در زیرشاخه‌های روش‌شناسی نقد، مبانی نقد و تجارب حرفه‌ای نقد ارسال شده است. البته برای اینکه آمادگی بیشتری داشته باشیم پیش‌همایش‌هایی هم پیش از این برگزار کردیم.
 
کریمی مطهر از تجلیل نقدهای برتر ۲۲ سال گذشته در جشنواره جاری خبر داد و گفت: همچنین در این جشنواره از ناقدان برتر و کسانی که موجب شدند نقد جای خود را در کشور پیدا کنند تجلیل می‌شود علاوه بر این مقالات برتر همایش در مجله پژوهشی نامه انتقاد چاپ می‌شود و دو جلد کتاب هم از مجموعه مقالات برتر به چاپ خواهد رسید.
 
این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های مشابه نقد کتاب در کشور و نیز چگونگی تاثیرگذاری نتایج این همایش بر جریان نقد کتاب در حوزه علوم انسانی گفت: به هرحال بیش از دو هزار نفر از استادان دانشگاهی کشور با شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی از طریق اعضای گروه، داوران و ناقدان در ارتباط بودند و با این شورا رفت و آمد داشتند و قطعا این تعامل در اثربخشی بر حوزه نقد کتاب بی‌تاثیر نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر این همایش باعث به روزسازی دستاوردهای اساتید و به روزرسانی دانش‌های آنها خواهد شد. ترویج فرهنگ نقد و فرهنگ‌سازی برای آن یکی از اهداف برگزاری این همایش است. همانطور که می‌دانید نقد در جامعه علمی ما جا نیفتاده است و شورا می‌خواهد مرجعیت علمی در کشور باشد و الگوهای نقد تاثیرگذار در جامعه و آداب نقد سودمند از طریق این همایش در جامعه ترویج شود.
 
دبیر نخستین جایزه کتب و متون علوم انسانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم وضعیت علوم انسانی بهتر شود و تولیدات اثرمند باشند بدون نقد وضع موجود ممکن نیست.
 
عباس خلجی، دبیر اجرایی این جایزه نیز در توضیح بیشتر به سوال خبرنگار ایبنا گفت: اگرچه نهادهایی مانند خانه‌ کتاب، جشنواره‌های نقد کتاب را برگزار می‌کند اما رویکرد آنها عمومی‌تر است و نخستین جشنواره ملی نقد متون و کتب علوم انسانی به‌صورت تخصصی در این حوزه برگزار می‌شود. البته این شورا ماهنامه پژوهش‌نامه انتقادی را دارد که پیش از این مقالات منتشر شده در آن در جشنواره نقد کتاب برگزیده شده و در جدیدترین دوره نقد کتاب نیز ۴ مقاله آن تجلیل می‌شود.
 
وی ادامه داد: شورای بررسی کتب و متون علوم انسانی بررسی آثار به صورت تخصصی در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در سطح ملی و بین‌المللی را رصد می‌کند و این نقطه تمایز ما با سایر جایزه‌هاست.
 
به گفته خلجی، در نخستین دوره برگزاری این جایزه بیش از ۴۰۰ نفر از اصحاب علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گرد هم خواهند آمد و از خانواده ۴ پیشکسوت متوفی نقد کتاب (صادق آیینه‌وند، عباس ماهیار، داریوش کاردان و قیصر امین‌پور) تجلیل به‌عمل خواهد آمد.
 
وی در پایان گفت: در این مراسم رضا داوری‌اردکانی و احمد پاکتچی در افتتاحیه سخنرانی خواهند کرد و ۱۲ کارگروه تخصصی با موضوع نقد کتاب برگزار می‌شود.
 
سخنران مراسم پایانی نیز مهدی گلشنی خواهد بود و کاظم اکرمی و غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز سخنرانی خواهند کرد. همچنین از کتاب مجموعه مقالات شورای بررسی کتب و متون علوم انسانی رونمایی به‌عمل خواهد آمد. در پایان نیز بیانیه هیات داوران قرائت خواهد شد. 

نظر شما