شناسهٔ خبر: 54779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عرفان وحکمت دینی با فلسفه توأم است/فلسفه با اعتقادات اختلاف ندارد

کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه در دومین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان «فلسفه و پرستش و نیایش» با بیان اینکه فلسفه الزاماً با اعتقادات اختلاف ندارد، گفت: عرفان وحکمت دینی با فلسفه توأم است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بیست و دومین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان «فلسفه و پرستش و نیایش»  در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد. کریم مجتهدی در این مراسم درباره موضوع مناجات و فلسفه سخنرانی کرد.

وی گفت: فلسفه را نمی توان از تاریخ فلسفه جدا کرد. فلسفه در تاریخ خودش زنده است و در حرکت جوهری خودش وجود دارد. این حرکت جوهری یک منطقی دارد. فلسفه موضع گیری نیست و فیلسوف با کسی دعوا ندارد، بلکه فلسفه دعوت به یادگیری و همانند درس خواندن است. فلسفه دانشگاهی است که محدود به در و دیوار نمی شود. فلسفه در و دیوار ندارد و وسعت بسیار زیادی دارد.

مجتهدی افزود: همه موجودات زنده جان دارند و خداوند ما را زنده آفریده است وقتی به جان داران توجه می کنیم می بینیم آنها هم تسبیح دارند و به نعمت های خدا جواب می دهند، پس ما در درجه اول، حیوان جاندار هستیم. با بزرگ کردن لفظ انسان، انسان بزرگ نمی شود. انسان باید تربیت شود تا بزرگ شود. خداوند به بنده های نادان هیچ احتیاجی ندارد. در اوصاف حکمت اسلامی، گرایش عرفانی وجود دارد و در همان جاست که صحبت از مناجات شده است. عرفان و حکمت دینی با فلسفه توأم است ولی در اصل جنبه عقلانی آن باقی مانده است.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: این موجود ذی حیات یعنی انسان امکان این را پیدا کرده که پیشرفت کند و حقش هم هست. برخی فکر می کنند که نیایش با فلسفه منافات دارد اما فلاسفه جدید در غرب مثل دکارت به خوبی فهمیده اند بدون استحکام بخشیدن به پایه های روش و شناخت به جایی نمی رسند. اعتقاد به وجود خداوند در دکارت منجر به من می اندیشم او شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من قصد ندارم که از روش دکارت دفاع کنم ولی در سیاست فکری او کاملاً مسلم است که هم به کلام و هم به خدا اعتقاد دارد. فلسفه الزاماً با اعتقادات اختلاف ندارد فقط باید راهش را پیدا کند. در پایان لازم است ذکر کنم که پرداختن به نظریات افرادی مثل ملاصدرا، کار بسیار بجایی است چون با شناخت امکانات گذشته، می توان آینده را شناخت.

نظر شما