شناسهٔ خبر: 55447 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از سردیس «بی بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر»

سردیس بانوی مبارز و آزادیخواه تاریخ معاصر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رونمایی می‌شود. این نشست همراه با معرفی کتاب «بی بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر» است.

رونمایی از سردیس «بی بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  آیین بزرگداشت بانوی مبارز و آزادیخواه تاریخ معاصر؛ بی‌بی مریم بختیاری به همراه معرفی کتاب «بی بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر» نوشته پریچهر سلطانی با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
 
به پاس قدردانی از رشادت‌های این زن بختیاری و فعالیت‌های او در دفاع از حقوق زنان در عصر مشروطه و در برابر اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول، سردیس او در تالار زنان کتابخانه نصب می‌شود.

بی‌بی مریم از زنان باسواد و روشنفکر عصر خود بود و به طرفداری از حقوق زنان برخاست. وی یکی از مشوقان اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران محسوب می‌شد و همواره، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده‌ است.در متون تاریخ معاصر ایران هم آمده است که منزل بی‌بی بختیاری، مأمن و پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصر مشروطه بود.
 
وی فنون اردوکشی نظامی و لشکرداری را از پدر و برادرانش آموخت و در جنگ جهانی اول به کار بست. بی‌بی مریم از سرمایه مادی و معنوی خانواده خود برای تشکیل یک هنگ ملی برای مبارزه با اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول استفاده کرد.
 
وی یکی از مشوقین اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران محسوب می‌شد طی نامه‌ها و تلگراف‌های مختلف بین سران ایل و سخنرانی‌های مهیج و گیرا، افراد ایل را جهت مبارزه با استبداد صغیر(استبداد محمدعلی شاهی) آماده می‌کرد و همواره، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده‌ است.
 
بی‌بی مریم بختیاری، قبل از فتح تهران، مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شده و در خانه پدری حسین ثقفی، منزل کرد. به مجرد حمله سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را - که مشرف به میدان بهارستان بود - سنگربندی کرد و با عده‌ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق‌ها مشغول جنگ شد. او شخصاً تفنگ به دست گرفت و با قزاقان جنگید. نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت، به‌طوری که به لقب سرداری مفتخر شد.
 
در متون تاریخ معاصر ایران آمده است که منزل بی‌بی بختیاری مأمن و پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصر مشروطه بود؛ به‌طوری که هنگام فتح اصفهان توسط روس‌ها (در جنگ جهانی اول)؛ فن کاردف، شارژ دافر سابق آلمان، به خانه سردار مریم بختیاری پناه برد و مدت سه ماه و نیم در پناه او بود، تا اینکه پس از شکست بختیاری‌ها از روس‌ها و کشته شدن ۵۸ نفر راهی کرمانشاه شد و از آنجا به برلن رفت.
 
سردار مریم بختیاری، سال ۱۳۱۶ خورشیدی، سه سال پس از اعدام علی‌مردان‌خان در اصفهان درگذشت و در تکیه بختیاری‌های تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

آیین بزرگداشت بانوی مبارز و آزادیخواه تاریخ معاصر؛ بی‌بی مریم بختیاری و رونمایی از کتاب «بی‌بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر» سه‌شنبه 19 تیر ساعت 14 تا 16، در تالار فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

نظر شما