شناسهٔ خبر: 58645 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریه‌های ابداعی بهمن نامورمطلق در اسطوره‌شناسی

دومین چاپ «درآمدی بر اسطوره شناسی؛ نظریه‌ها و کاربردها» نوشته بهمن نامورمطلق منتشر شد.

نظریه‌های ابداعی بهمن نامورمطلق در اسطوره‌شناسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات سخن دومین چاپ کتاب «درآمدی بر اسطوره شناسی: نظریه‌ها و کاربردها» تألیف بهمننامورمطلق را با شمارگان ۷۷۰ نسخه، ۶۸۰ صفحه و بهای ۶۵ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ این کتاب با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و بهای ۳۳ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ منتشر شده بود.

کتاب ۱۰ فصل دارد که عناوین آن به ترتیب از این قرار است: «پیدایش و گسترش دانش اسطوره‌شناسی»، «اسطوره‌شناسی تطبیقی ۱، فیلولوژی»، «اسطوره‌شناسی تطبیقی ۲، کنشگرایی»، «تک اسطوره»، «اسطوره – گونه‌شناسی»، «اسطوره سنجی»، «اسطوره کاوی»، «بوطیقای اسطوره‌ای»، «اسطوره – متن» و «سر اسطوره».

نامورمطلق در این کتاب ابتدا به شرح و توضیح مهم‌ترین نظریه‌های اسطوره‌ای و رویکردهای اسطوره پژوهشی مانند «نظریه تطبیقی فیلولوژیک» از ماکس مولر، «نظریه تک‌اسطوره» از جوزف کمبل، «نظریه گونه شناسانه» از نورتروپفرای و «نظریه بوطیقای اسطوره‌ای» از پیر برونل و دومینیک ژلی، پرداخته و در ادامه دو نظریه ابداعی خود در پژوهش‌های اسطوره شناسی یعنی «سر اسطوره» و «اسطوره – متن» می‌پردازد.

این دو نظریه در راستای بومی سازی علوم انسانی در ایران ابداع شده و در راستای تحلیل اساطیر ایرانی کاربردی هستند. بنابراین در تحلیل برخی از اسطوره‌های ایرانی که ممکن است رویکردهای اسطوره پژوهی غربی کارآیی چندانی نداشته باشند، از دو رویکرد «سر اسطوره» و «اسطوره – متن» استفاده کرد.

همه فصل‌های کتاب نیز به دو بخش نظری و عملی تقسیم شده‌اند. همچنین نویسنده در شرح نظریه‌ها و رویکردهای مختلف اسطوره شناسی به ذکر مثال‌های متنوعی از فرهنگ غربی هم می‌پردازد. همچنین نامورمطلق برای فهم هرچه بیشتر دو نظریه ابداعی خود توسط مخاطبان، آنها را در تحلیل چند اسطوره ایرانی به کار می‌گیرد.

به طور کل «درآمدی بر اسطوره شناسی» را می‌توان نخستین اثر تألیفی آکادمیک ایرانیان در شرح رویکردهای مختلف اسطوره شناسی دانست. قلم نویسنده نیز ساده است و بیان مثال‌های بسیار از فرهنگ اساطیری جهان در کنار رویکردها کمک بسیاری به فهم مخاطب کرده است. نامورمطلق در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «کتاب حاضر می‌کوشد تا نظریه‌ها و روش‌های شکل گرفته در اسطوره شناسی ادبی – هنری را از آغاز تا به امروز معرفی کند و در این مورد بیشتر بر روی نظریه‌ها و روش‌هایی در روابط بینارشته‌ای اسطوره و ادبیات – هنر متمرکز شده است.»

این کتاب ششمین جلد از مجموعه «نظریه‌ها و نقدهای ادبی – هنری» است که با نظارت نامورمطلق در انتشارات سخن منتشر می‌شود. از دیگر مجلدات این مجموعه می‌توان به کتاب‌هایی چون «نشانه – معناشناسی دیداری» حمیدرضا شعیری، «درآمدی بر آیکونولوژی» ناهید عبدی، «روان – اسطوره شناسی» بهروز عوض پور، «درآمدی بر بینامتنیت» بهمن نامورمطلق، «تخیل و بیان» نوشته ژرار ژنت و ترجمه الله شکر اسداللهی و «چیستی ترجمه در هرمنوتیک» اثر مرتضی بابک معین اشاره کرد.

نظر شما