شناسهٔ خبر: 59635 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اینجا«کیارستمی» سوژه نیست/هنرمندی که اساس کارها را درتفاوت می‌دید

نمایشگاه «چند روزی در میان» هرچند به بهانه یادبود زنده‌یاد عباس کیارستمی در حال برگزاری است اما سوژه عکس‌هایش نه زندگی و آثار کیارستمی که «نگاه شخصی» هنرمندان حاضر در این رویداد است.

اینجا«کیارستمی» سوژه نیست/هنرمندی که اساس کارها را درتفاوت می‌دید

فرهنگ امروز/ آزاده فضلی: نمایشگاه گروهی عکس «چند روزی در میان» به کیوریتوری پرهام دیده‌ور به بهانه هفتاد و نهمین سالگرد زادروز عباس کیارستمی با آثار جمعی از هنرمندان سینما و تجسمی در مرکز «نبشی» برقرار است.

پرهام دیده‌ور کیوریتور جوان این نمایشگاه ایده برگزاری نمایشگاه عکس به یاد عباس کیارستمی را اولین بار با برپایی نمایشگاه عکس «یک تکه زندگی» که دو سال پیش در گالری ایوان برگزار شد، اجرایی کرد و امسال نیز از ۸۰ هنرمند عکاس برای حضور در «چند روزی در میان» دعوت به حضور کرده است.

پرهام دیده‌ور درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: هدف اصلی من در برپایی نمایشگاه‌های عکس با موضوع عباس کیارستمی، نقدی بود که نسبت به نمایشگاه‌های هنری بعد از فوت آقای کیارستمی به نام ایشان برگزار می‌شد، داشتم. چراکه فکر می‌کنم این نوع نمایشگاه‌ها به دلیل شناخت کم از شخصیت کیارستمی، هدفی را جز برگزاری بزرگداشت صرف، دنبال نمی‌کنند.

وی که از شاگردان عباس کیارستمی بود، درباره مفهوم نمایشگاه «چند روزی در میان» توضیح داد: تاکید عباس کیارستمی همیشه بر نگاه شخصی هنرمند بود و اینکه هر هنرمندی باید از نگاه شخصی‌اش به بازآفرینی پیرامونش دست بزند، به همین دلیل این مفهوم را در نمایشگاه‌های عکس «یک تکه زندگی» و «چند روزی در میان» به کار گرفتم و از هنرمندان خواستم کاری را که معرف نوع نگاه شخصی‌شان است، ارائه کنند.

کیوریتور نمایشگاه عکس «چند روزی در میان» تاکید کرد: این نمایشگاه در مورد عباس کیارستمی نیست بلکه تقدیم به ایشان است و به همین دلیل است که از هنرمندان دیگر رشته‌های هنری مثل سینما، نقاشی و گرافیست خواستم یک فریم عکس از نگاه خودشان ارائه کنند.

در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «نگاهش چون پنجره‌ای که رو به باغ گشوده می‌شود، به زندگی پیوند خورد. وقتی آمد باغ تابستانه بود. وقتی بود، چون عارفی که هنرمندانه رویدادهای ساده را تعبیر می‌کند، به روایتی بی‌تکرار از زندگی دست یافت و وقتی رفت باغ همچنان غرق تابستان بود و اما پنجره دیگر خیال بسته شدن نداشت.

عباس کیارستمی هویتی دوباره بخشید به نادیده‌های ناب از قلم افتاده؛ به راه‌های بی‌مقصد و عاشقانه‌های در پس عاشقانه‌ها و روایتی از نو رقم زد، بر قصه‌های تمام و ناتمام و به ایهام هنر آغشته، که گاه در پشت درهای بسته فراموش می‌شوند؛ چون سایه درختی که روی برف به چرخش زمین محو می‌شود و برفی که به گرمای خورشید ذوب.

او به ترجمان یگانه هنرمند از زندگی و بازتاب آن در ثبت اثر باور داشت. باور داشت که اساس کار در تفاوت‌هاست و وحدت نگرش، امری است ملال‌آور. او ما را در این فاصله میان سیاه و سپید، به درنگی، دگربار بر هرآنچه هست دعوت می‌کرد. به دیدن و درک و دریافت قصه‌های مستتر در لایه‌های پنهان این پهنه خاکستری.»

از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه می‌توان به رضا کیانیان، صابر ابر، محمود و کوهیار کلاری، ابراهیم و اوژنحقیقی، کامران شیردل و مجید برزگر اشاره کرد.

همچنین جمع کثیری از هنرمندان عکاس از جمله محسن راستانی، کوروش ادیم، کیارنگ علایی، مجید سعیدی، افشین شاهرودی، کاوه گلستان، محمد فرنود و … نیز در این نمایشگاه حضور دارند. از هر کدام از هنرمندان یک فریم عکس به نمایش درآمده است.

مجید برزگر نویسنده و کارگردان سینما که از جمله هنرمندان سینماگر حاضر در نمایشگاه «چند روزی در میان» است، درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: برخی از فیلمسازان مثل من علاوه بر کار اصلی‌شان، سال‌ها عکاسی کرده‌اند و خوشحالم که طی این چند سال پس از فوت عباس کیارستمی سهمی در یادبود این فیلمساز بزرگ دارم.

وی نمایشگاه «چند روزی در میان» را مثبت ارزیابی و بیان کرد: اینکه هر هنرمند از نگاه شخصی خودش یک لحظه زندگی را ثبت کرده است، خیلی حس خوبی می‌دهد.

برزگر درباره عکس‌های نمایشگاه که همگی به صورت سیاه و سفید به نمایش درآمدند، گفت: به نظر من پرهام دیده‌ور چند تصمیم را برای این نمایشگاه باید می‌گرفت؛ اول قطع ثابت عکس‌ها و دوم در ارائه سیاه و سفید آثار، که به نظر من انتخاب‌های غلطی نبودند و نمایشگاهی یکدست را شاهد هستیم. آثار این نمایشگاه غالباً مناظر و طبیعت هستند دقیقاً به شیوه‌ای که آقای کیارستمی عکس می‌گرفت.

وی در پایان در مورد اثر خودش و اینکه آیا با نگاه این نمایشگاه سنخیت دارد، توضیح داد: من این عکس را همچون شعر یا خواب کوتاه دوست دارم؛ چون تصویری است که در یک لحظه به نظرم خوب آمد و آن را در شمال ثبت کردم و نسبت به این لحظه حس خوبی دارم و تصمیم گرفتم آن را برای این نمایشگاه بفرستم چون با موضوع همخوانی دارد.

نمایشگاه گروهی عکس «چند روزی در میان» تا ۲۸ تیرماه در مرکز «نبشی» به نشانی خیابان کریم خان، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، کوچه خسرو، پلاک ۵۱ ادامه دارد.

مهر

نظر شما