شناسهٔ خبر: 59681 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درآمدی بر فلسفه تحلیلی معاصر در غرب

کتاب «درآمدی بر فلسفه معاصر غرب» مروری نظام‌مند بر مهمترین مسائل فلسفه در دوران معاصر است.

درآمدی بر فلسفه تحلیلی معاصر در غرب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «درآمدی بر فلسفه معاصر غرب» مروری نظام‌مند بر مهمترین مسائل فلسفه در دوران معاصر است. آنتونی آپیا در این اثر، به نحوی چشم‌گیر، به دسته‌بندی، تنظیم و تبیین روان و در عین حال دقیق و نقادانه موضوع‌های فلسفی و نیز برقرارسازی پیوند میان این موضوع‌ها در طرحی جامع که نقشه عمومی فکر فلسفی در غرب را می‌نمایاند، پرداخته است.

ریشه‌یابی مباحث جاری فلسفه و پی‌گیری ردپای آن‌ها تا کهن‌ترین دوره‌های تفکر یونانی و ترسیم فرایند تحولی که در اندیشه فلسفی، در هر موضوع رخ‌داده، همراه با نقدی دقیق از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. دسته‌بندی، تنظیم و تبیین روان و درعین حال دقیق و نقادانه موضوع‌های فلسفی و نیز برقرارسازی پیوند میان این موضوع‌ها در طرحی جامع که نقشه عمومی فکر فلسفی در مغرب‌زمین می‌نمایاند، از ویژگی‌های مهم این اثر است. همچنین، نظرداشت به تحولات جاری در جهان دانش جدید و جایابی برای سهم هرکدام از علم و فلسفه در منظومه شناخت. 

کتاب حاضر را درواقع می‌توان درآمدی بر فلسفه تحلیلی معاصر در غرب دانست. امروز گفته می‌شود که فلسفه تحلیلی در اوایل قرن نوزدهم و با جمله پوزیتیوست‌ها به مابعدالطبیعه آغاز شد. آنان پیشتازان «تحلیل به معنای خاص» در فلسفه معاصر بودند و اولین پژوهش‌هایشان درباره علم بود. اما شاید بزرگ‌ترین دستاوردها آنان در سال‌های اول را بتوان به صورت‌بندی منطق‌جدید دانست. هرچند فلسفه تحلیلی از منطق فراتر رفته و به سبکی جدید در اندیشه‌ورزی مبدل شده است.

در ایران نیز شاید نوع اندیشه فلسفه قدما، قرابتی بیشتر با سبک اندیشه در فلسفه تحلیلی داشته باشد، چند دهه است که توجه به فلسفه تحلیلی افزون شده است. مباحثی که به‌طور مقدماتی در این کتاب درباره ذهن، زبان، علم، اخلاق، سیاست، قانون، مابعدالطبیعه و بالاخره خود فلسفه مطرح شده است برای ارائه در درس فلسفه تحلیلی در مقطع تحصیلات عالی مناسب هستند.

آنتونی آپیا فازغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج در زمینه فلسفه تحلیلی و درحال‌حاضر استاد فلسفه دانشگاه پرینستون است. او آفریقایی‌الاصل، متولد انگلستان و تبعه آمریکاست. آپیا نویسنده‌ای پرکار است با علایق ادبی و تعلق‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آزادی‌خواهانه، کثرت‌گرایانه و برابری‌جویانه که در آثار فراوان و بسیار متنوعش انعکاس یافتته‌اند.

از جمله آثار فلسفی آپیا می‌توان به کتاب‌های «چگونه فلسفه آفریقایی نورزیم»(۱۹۷۹)، «اظهار و جمله‌های شرطی»(۱۹۸۵)، «صدق در معناشناسی»(۱۹۸۶) و «پرسش‌های ضروری:درآمدی بر فلسفه»(۱۹۸۹)، اشاره کرد که نسخه تجدیدنظرشده این کتاب اخیر در سال ۲۰۰۳ با عنوان «درآمدی بر فلسفه معاصر غرب» انتشار یافته است. «اخلاق هویت» آخرین کتاب فلسفی او نیز در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است. کتاب «درآمدی بر فلسفه معاصر غرب» نیز فراهم‌امده از درس‌گفتارهای آپیا در دانشگاه‌های مختلف در آمریکا، اروپا و آفریقاست.

مترجم در مقدمه‌ای برای این اثر نوشته توضیح می‌دهد که در معادل‌گذاری برای اصطلاح‌های فلسفی حتی‌المقدور از اصطلاح‌های رایج استفاده کرده‌ است. به‌جز مواردی که این اصطلاح‌ها بار معنایی خاص و متفاوتی با منظور مولف داشته‌اند. 

کتاب «درآمدی بر فلسفه معاصر غرب» نوشته آنتونی آپیا با ترجمه حسین واله در ۴۹۲ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۷۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات گام نو منتشر شده است.

نظر شما