شناسهٔ خبر: 6167 - سرویس سینما و رسانه
نسخه قابل چاپ

ابراهیم فیاض در گفت‎وگو با فرهنگ امروز؛

معرفی«گذشته» به اسکار پذیرفتن رهیافت امنیتی غرب در مورد ایرانیان مهاجر است

گذشته اصغرفرهادی-ابراهیم فیاض عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: «گذشته» سیاه‎نمایی ایرانیان مهاجر است که غرب آن را به عنوان زنگ خطری برای جامعه‎ی اروپایی اعلام کرده است. ایرانیانی که در دانشگاه‎ها و در رابطه با هنر، بازتولید دارند و نسبت به خود غربی‎ها در حال اوج گرفتن هستند. این موضوع هویت آن‎ها را با اشکال مواجه ساخته است که آن‎ها را به تکاپو انداخته است.

فرهنگ امروز: ابراهیم فیاض کارشناس علوم ارتباطات و رسانه در مورد معرفی فیلم «گذشته» به آکادمی اسکار، گفت: این فیلم مکمل و ادامه‎ی فیلم قبلی اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین» است. فیلم قبلی فرهادی یک سیاهنمایی در مورد ایرانیهای داخل کشور بود که در حال مهاجرت هستند و فیلم «گذشته» در رابطه با  بدبختی ایرانیهای خارج از کشور است. تحقیری که غربیها نسبت به آنها انجام میدهند. گفتمانی که در فیلم حاکم است گفتمان غربیها نسبت به مهاجرین است.  این که آن‎ها فاسدترین و بیاخلاقترین افراد در جامعه‎ی اروپایی هستند.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت؛ من این نوع نگاه را در خارج از کشور عملا دیدم. آن‎ها میگفتند مشتریهای خانه‎های فساد در اروپا همین افراد مهاجر هستند. و معتقد بودند؛ مهاجرین افرادی فاسد، بیاخلاق، بیکار و معتاد هستند.

فیاض در مورد انتخاب فیلم «گذشته» برای جایزه اسکار گفت: این فیلم از طریق کمپانی خارجی برای همین موضوع پول کلانی دریافت کرد. آن‎ها برای تولید فیلم «گذشته» در راستای اهداف خود سرمایه‎گذاری هنگفتی کردند. زیرا درحال حاضر مهاجرین زنگ خطری شده است برای آن‎ها. وی عنوان کرد؛ بسیاری از مهاجرین، افراد درست و شاخصی هستند که در دانشگاهها و در رابطه با هنر بازتولید دارند. و این زنگ خطری است که آن‎ها را به تلاش و تکاپو انداخته است. او در ادامه تصریح کرد؛ این مهاجرین نسبت به خود غربیها در حال اوج گرفتن هستند که این موضوع هویت آنها را با اشکال مواجه می‎کند. به همین خاطر در فیلم نسبت به مهاجرین سیاهنمایی شده است.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران در اعتراض به انتخاب این فیلم، گفت: فیلم «گذشته» برای ایران نبوده است بلکه برای سازمان های امنیتی اروپاست. این‎که چطور به‎عنوان یک فیلم ایرانی انتخاب شده است جای سوال دارد. او گفت: این فیلم سفارش سازمان امنیتی آنهاست که در مورد امنیت خودشان و بر ضد ما ساخته شد. و معرفی فیلم هم عملا این را نشان داد که در راستای راهبردهای امنیتی آنها بوده است.

ابراهیم فیاض در ادامه در مورد داوری این فیلم گفت: کار داوری این فیلم هم جای سوال دارد و تعجب برانگیز است. این طور احساس میشود که یک نوع نگاه غربی حاکم بر فضای داوری بوده است. زیرا همانطور که اشاره شد این فیلم هیچ ارتباطی با ایران و جامعه‎ی ایرانی ندارد بلکه رهیافتهی امنیتی خود غرب است.محقق حوزه رسانه توضیح داد؛ «گذشته» یک فیلم ضد مهاجرت و سیاهنمایی در مورد مهاجرین است. مثل سیاهنمایی که در مورد ایران در فیلم قبلی اصغر فرهادی، مخاطب شاهد آن بود. و این فیلم نیز ادامه‎ی همان فیلم، در مورد سیاهنمایی ایرانیهای مهاجر، در اروپا است.

در پایان ابراهیم فیاض گفت: فقط می‎توان متاسف بود برای کسانی که این فیلم را به عنوان نماینده‎ی ایران و جامعه‎ی ایرانی برای معرفی به جهانیان انتخاب کردند؛ زیرا در جهت اهداف امنیتی غرب عمل کردند، که این امر یا آگاهانه صورت گرفته است و یا ناآگاهانه اعلام کردند با رهیافته‎ی امنیتی غربی موافق هستند.

نظرات مخاطبان 2 3

  • ۱۳۹۲-۰۷-۰۸ ۱۳:۵۹ 6 10

    فكر مي كردم نسل اين جماعت دايي جان ناپلئون منقرض شده اند.
    اين سايت در پيت شما بهترين كاري كه ازش برمياد انتشار همين خزعبلاته
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۰۸ ۱۴:۰۹منتقد 6 3

    با مروری بر آثار فرهادی نظیرچهارشنبه سوری، درباره الی و جدایی و شیب تند تمایل به سیاه نمایی از جامعه ایران در نزد این کارگردان به خوبی دیده میشود.گذشته هم در انتهای این شیب قرار گرفته است.
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۰۹ ۰۹:۱۵صالح 3 2

    این دومین باری است که در حق پرویز شهبازی اجحاف میشه و به جای فیلم اون داره یک فیلم فرانسوی میره اسکار
                                

نظر شما