شناسهٔ خبر: 61714 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شمارۀ بیست‌وهشتم نشریۀ فرهنگ امروز منتشر شد؛

دشمن و نیاز به بازتعریف آن

28 فرهنگ امروز در پرونده اندیشه شماره بیست‌وهشتم خود با عنوان دشمن سیاست تاملی داشته بر مفهوم دشمن در اندیشه سیاسی و این پرسش را مطرح کرده است که ایا ذات امر سیاسی با دوگانه دوست/دشمن پیوند خورده است؟

فرهنگ امروز: مناسبات سیاسی سال‌های اخیر ایران در عرصه بین‌المللی بار دیگر مفاهیمی چون دوست و دشمن را در عرصه سیاست خارجی پررنگ کرده است. به تناسب سیاست‌های کنونی جهان و ایران، فرهنگ امروز در پرونده اندیشه شماره بیست‌وهشتم خود با عنوان دشمن سیاست تاملی داشته بر مفهوم دشمن در اندیشه سیاسی و این پرسش را مطرح کرده است که ایا ذات امر سیاسی با دوگانه دوست/دشمن پیوند خورده است؟ از آنجایی که دوگانه دوست و دشمن در اندیشه سیاسی کارل اشمیت بسیار پرداخته شده بی شک آراء او مبنایی بوده برای پرداخت موضوع. در کنار این با طرح مساله دوست و دشمن در فضای سیاسی جامعه امروز ایران ادبیات سیاسی کشورمان هم در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. نقد لیبرالیسم برای طرح جایگزینی آنچه که اشمیت مطرح کرد، نقد رالز به اندیشه اشمیت، آنتاگونیسم سیاسی-اجتماعی در فلسفه ماکیاولی، نگاه هابز و زیمل به امر سیاسی از دیگر موضوعات این پرونده است. همچنین نام‌گذاری مخالفان و رقیبان در تاریخ اسلام با توجه به ادبیات اسلام سیاسی هم مورد بحث قرار گرفت. همچنین بخشی از کتاب اشمیت با عنوان لویاتان در تئوری دولت توماس هابز ترجمه و منتشر شده است. صلدق پیوسته، مهدی فدایی مهربانی، محسن عباس‌زاده و چند استاد دیگر در این پرونده با فرهنگ امروز همکاری کرده‌اند. همچنین در این پرونده دو مصاحبه یکی با موسی اکرمی و دیگری با احمد بستانی انجام شده است. اکرمی در طول مصاحبه به نقد اندیشه اشمیت پرداخت و طرح اندیشه‌های اینچنینی را در دنیای سیاست به ضرر جهانیان عنوان نمود. بستانی با نگاهی دیگرگونه به اشمیت، علل توجه جوامع نخبگانی و حتی سیاستمداران به اشمیت را در طول دهه‌های مختلف بیان کرد و با توضیح جنبه‌های مختلف اندیشه او علل اقبال دوباره جهان سیاست به اندیشه او را مطرح کرد. او همچنین اوضاع ایران را هم در این گفت‌وگو مورد بحث قرار داد.

باشگاه ترجمه این شماره فرهنگ امروز نقد مفصل محمدامین شاکری است بر ترجمه کورش صفوی از کتاب تمهیدات لویی یلمزلف. شاکری در این نقد تمامی اشتباهات صفوی را جزء به جزء مطرح کرد و توضیح داد که چگونه این ترجمه باعث کج‌فهمی آراء یلمزلف می شود. همچنین در این بخش ترجمه فصلی از کتاب برابری و تفاوت آلن تورن هم منتشر شده است. این کتاب که توسط سلمان صادقی زاده ترجمه شده است به زودی توسط نشر ثالث منتشر می‌شود. ترجمه مقاله اشتراوس در مورد فارابی از دیگر مطالب این بخش است. اشتراوس در این مقاله به تحلیل قرائت فارابی از جهان و سیاست می‌پردازد.

بحران نظریه عنوان بخش اقتصاد این شماره فرهنگ امروز است که به این پرسش پاسخ می دهد که چرا اقتصاد ایران در جست‌وجوی تئوری شفابخش همچنان سردرگم است؟ در این پرونده فریدون شیرین کام، محمدرضا معینی، محمود صدری و برخی دیگر از متخصصان این حوزه با بررسی آثاری که در ایران ترجمه و تالیف شده است و نظراتی که در حوزه اقتصاد توسط نظریه‌پردازان ارائه شده است به این مهم پاسخ دادند.

جامعه، سیاست و حاشیه پرونده‌ای است که فرهنگ امروز به بهانه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر ترتیب داده است. در این پرونده ضمن گزارشی از کلیت جشنواره چندین فیلم مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

در بخش کتاب طبق روال پیشین چند کتاب تازه چاپ نقد و بررسی شده است. همچنین مصاحبه مفصلی با محسن الویری درباره کتاب تاریخ‌نگاری اسلامی رابینسون انجام گرفته است. مصاحبه با رضا نجف زاده در مورد کتاب تجدد رمانتیک و علوم شاهی هم از دیگر مصاحبه های این بخش است.

در بخش گزارش به بهانه همه‌گیر شدن ویروس کرونا، بحث محمدمهدی اردبیلی و پاسخ فواد حبیبی به نگاه او آورده شده است.همچنین مجید اسدی مطلب مفصلی به بهانه اظهارات اشرف غنی در خصوص زبان ایرانیان به نگارش در آورده و پاسخ‌های متقنی به او داده است. گفت‌وگو با ایرج راد و سهراب سلیمی در مورد وضعیت کنونی تئاتر در ایران از مصاحبه‌های خواندنی این شماره است.

شمارۀ بیست‌وهفتم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در 144 صفحه و با قیمت 27 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما