شناسهٔ خبر: 61742 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«درآمدی بر ایدئولوژی» بازنشر شد تحلیل ایگلتون از مفهوم ایدئولوژی؛ از روشنگری تا پسامدرنیته

نشر بان دومین چاپ خود از «درآمدی بر ایدئولوژی» اثر تری ایگلتون را منتشر کرد. نویسنده در این کتاب به کاوشی درازدامن در تاریخ تحولات مفهوم ایدئولوژی از نهضت روشنگری تا پست‌مدرنیسم پرداخته است.

تحلیل ایگلتون از مفهوم ایدئولوژی؛ از روشنگری تا پسامدرنیته

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  نشر بان دومین چاپ خود از کتاب «درآمدی بر ایدئولوژی» اثر تری ایگلتون و ترجمه اکبر معصوم بیگی را با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۳۴۴ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ نشر بان از این کتاب در سال گذشته (۱۳۹۷) با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و بهای ۴۲ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این کتاب پیشتر در سال ۱۳۸۱ توسط نشر آگه با شمارگان دو هزار و ۲۰۰ نسخه و بهای دو هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده بود.

ایدئولوژی همواره مفهومی مناقشه‌انگیز بوده است. نزد عده‌ای از کسان این مفهوم فراگیرتر و رایج‌تر از آن است که بتواند معنادار و کارآمد باشد. نزد پاره‌ای دیگر، مفهوم ایدئولوژی برای جهانی که دستخوش این‌همه تفاوت و از هم‌گسیختگی است بیش از اندازه همبسته و منسجم است. کتاب «درآمدی بر ایدئولوژی» هم برای نوآمدگان به این موضوع و هم آشنایان با مفهوم ایدئولوژی تعریف‌های متفاوت و گونه‌گونِ متعدد به دست می‌دهد و به کاوش درازدامن در تاریخ پر پیچ‌وخم این مفهوم از نهضت روشنگری تا پست‌مدرنیسم می‌پردازد. مباخث با ارائه ۱۶ تعریف ار ایدئولوژی آغاز می‌شود که دامنه آن از فرآیند تولید معانی، علائم و ارزش‌ها در زندگی اجتماعی تا فرآیندی که از طریق آن زندگی اجتماعی به واقعیتی طبیعی بدل می‌شود. آنگاه برخی از تناقض‌های مطرح در مفهوم ایدئولوژی مطرح می‌شود.

«درآمدی بر ایدئولوژی» تفسیرهای روشنی از اندیشه متفکران اصلی مارکسیست و دیگرانی چون شوپنهاور، نیچه، فروید و پساساختارگرایان گوناگون فراهم می‌آورد. کتاب تری ایگلتون افزون بر آن‌که بسیاری از مفهوم‌های جانبی مرتبط با موضوع اصلی را روشن می‌سازد، یا به عبارتی دخالت سیاسی بحث‌انگیزی است در مباحث نظری جاری در جهان گسترده علوم انسانی.

کتاب هفت فصل دارد که عناوین آن به ترتیب از این قرار است: «ایدئولوژی چیست؟»، «استراتژی‌های ایدئولوژی»، «از روشنگری تا بین الملل دوم»، «از لوکاچ تا گرامشی»، «از آدورنو تا بوردیو»، «از شوپنهاور تا سورل» و «گفتمان و ایدئولوژی».

نظر شما