شناسهٔ خبر: 62462 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های جوان دنیا

نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جوان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. بر اساس این رتبه بندی ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا حضور دارند.

۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های جوان دنیا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز برای رتبه بندی دانشگاه جوان ۲۰۲۰ از همان روشی که دانشگاه‌های جهان را ارزیابی می‌کند استفاده می‌کند و ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها «تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد اما در این رتبه بندی خاص، دانشگاه‌هایی با قدمت کمتر از ۵۰ سال مدنظر هستند.

دانشگاه‌های ایرانی نیز در این رتبه بندی حضور دارند. در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان دنیا حضور داشتند که اکنون در رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز تعداد ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۱۴ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

۲۰ دانشگاه برتر ایرانی در جمع دانشگاه‌های جوان دنیا

ردیف رتبه جهانی ۲۰۲۰ نام دانشگاه
۱ ۷۴ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۲ ۱۰۱–۱۵۰ دانشگاه کاشان
۳ ۱۰۱–۱۵۰ دانشگاه یاسوج
۴ ۱۵۱–۲۰۰ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
۵ ۱۵۱–۲۰۰ دانشگاه علوم پزشکی ایران
۶ ۱۵۱–۲۰۰ دانشگاه صنعتی اصفهان
۷ ۱۵۱–۲۰۰ دانشگاه صنعتی شیراز
۸ ۲۰۱–۲۵۰ دانشگاه مازندران
۹ ۲۵۱–۳۰۰ دانشگاه بوعلی سینا
۱۰ ۲۵۱–۳۰۰ دانشگاه گیلان
۱۱ ۲۵۱–۳۰۰ دانشگاه کردستان
۱۲ ۲۵۱–۳۰۰ دانشگاه سمنان
۱۳ ۳۰۱–۳۵۰ دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
۱۴ ۳۰۱–۳۵۰ دانشگاه شهرکرد
۱۵ ۳۰۱–۳۵۰ دانشگاه صنعتی شاهرود
۱۶ ۳۰۱–۳۵۰ دانشگاه زنجان
۱۷ ۳۵۱–۴۰۰ دانشگاه شاهد
۱۸ ۳۵۱–۴۰۰ دانشگاه شهیدباهنر کرمان
۱۹ ۳۵۱–۴۰۰ دانشگاه یزد
۲۰ ۴۰۱+ دانشگاه بیرجند

شاخص‌های عملکرد به پنج حوزه تقسیم می‌شوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).

تدریس و آموزش ۳۰ درصد وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان ۱۰ درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، ۶ درصد نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، ۳ درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، ۸ درصد نسبت اعضای هیات علمی دارای درجه دکتری و ۳ درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.

این رتبه بندی امسال بین نوامبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹ انجام شده است و تلاش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاه‌ها در رشته‌ها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل شود. داده‌های سال ۲۰۱۹ با نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۸ ترکیب شده و بیش از ۲۱ هزار مورد پاسخ جمع آوری شده‌اند.

تحقیقات نیز ۳۰ درصد وزن دیگر این رتبه بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان بررسی اعتبار تحقیقات ۱۲ درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات ۹ درصد و بهره وری تحقیق نیز ۹ درصد در این شاخص سهم دارند. برجسته‌ترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای برتری تحقیقات در میان همسالان خود است.

برای سنجش میزان بهره وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال‌های دانشگاهی نمایه شده از پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس بندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شده‌اند.

استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه بندی ۳۰ درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاه‌ها در گسترش دانش و ایده‌های جدید پرداخته شده است.

تایمز برای بررسی این موضوع داده‌های استنادات و کتابشناختی ۷۷.۴ میلیون استناد به بیش از ۱۲.۸ میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شده‌است، را بررسی کرده‌اند. این داده‌ها شامل بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ نشریه دانشگاهی است که در پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نمایه شده‌اند.

چشم انداز بین المللی نیز ۷.۵ درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین المللی ۲.۵ درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی ۲.۵ درصد و همکاری بین المللی ۲.۵ درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی از سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می‌شود.

در همکاری بین المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین المللی مدنظر بوده است.

شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه بندی ۲.۵ درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزن دهی به دانشگاه‌ها به میزان درآمد دانشگاه‌ها از صنعت و اعضای هیات علمی موثر در صنعت و میزان فعالیت‌های انتقال دانش نگریسته است.

۱۰ دانشگاه برتر دنیا در میان رتبه بندی دانشگاه‌های جوان ۲۰۲۰ تایمز

رتبه دانشگاه کشور
۱ دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ هنگ کنگ
۲ دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور
۳ دانشگاه تحقیقات پاریس فرانسه
۴ مدرسه علوم پیشرفته Sant’Anna ایتالیا
۵ انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره کره جنوبی
۶ دانشگاه ماستریخ هلند
۷ دانشگاه هنگ کنگ هنگ کنگ
۸ دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ کره جنوبی
۹ دانشگاه سوربون فرانسه
۱۰ دانشگاه پومپئو فابرا اسپانیا

نظر شما