شناسهٔ خبر: 62496 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو؛ دوره همه‌گیری و زیست‌سیاست برگزار می‌شود

دوره همه‌گیری و زیست‌سیاست در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار می‌شود.

دوره همه‌گیری و زیست‌سیاست برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به همت مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، در ترم تابستان دوره همه‌گیری و زیست‌سیاست (Epidemic & Bio-politics) با تدریس غلامحسین مقدم حیدری و علیرضا منجمی برگزار می‌شود.
 
همزمان با رخداد کووید نوزده (کرونا) یکی از مفاهیمی که مکرر شنیده می‌شود، زیست‌سیاست است، البته در این میان، سوءفهم‌ها و کژکارکردی‌های زیادی به چشم می‌خورد. اینکه مفاهیمی چنین سر زبان‌ها بیفتند و به سپهر عمومی راه یابند می‌تواند نشانگر نیاز جامعه به چارچوب‌های مفهومی جدید برای فهم شرایط نوظهور باشد که امر مبارکی است؛ اما از آن‌رو که هر کس از ظن خود یار آن می‌شود، به فرسودگی و کشکولی‌شدن آن مفهوم می‌انجامد. در این درس‌گفتار تاریخ این مفهوم، رویکردهای متفاوت به آن و نسبت آن با همه‌گیری، مورد مداقه قرار گیرد.
 
محورهای بحث این دوره: ارتباط زیست‌سیاست با فلسفۀ زندگی؛ رویکرد زیست‌سیاست طبیعت‌گرا و سیاست‌گرا؛ علم فرد، جمعیت و به‌هنجارسازی؛ همه‌گیری، پزشکی اجتماعی و اپیدمیولوژی و نقد زیست‌سیاست فوکویی.
 
بعد از دو جلسه «همه‌گیری و زیست سیاست» درس گفتار «برآمدن پزشکی بالینی مدرن» آغاز خواهد شد. این دوره به صورت حضوری و مجازی، شنبه‌ها از ساعت ۱۹:۳۰-۱۸ برپا می‌شود. 

نظر شما