شناسهٔ خبر: 62577 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

شماره بیست و نهم فرهنگ امروز منتشر شد؛

شماره بیست و نهم فرهنگ امروز منتشر شد

شماره 29 کریم مجتهدی در مصاحبه با فرهنگ امروز ضمن نقد روشنفکران، از عدم درک درست آنان از سنت و تجدد سخن گفت و با بررسی تاریخی مساله از همان ابتدای مواجهه ایران با غرب تا به امروز آنچه را که بایسته جامعه روشنفکری است را گوشزد کرده است.


 

فرهنگ امروز: شماره جدید فرهنگ امروز با پرداخت به موضوعات روز جهان و دغدغه‌های روشنفکری در ایران منتشر شد. درگیری جهان امروز با بیماری کرونا، متفکران را با این پرسش مهم مواجه کرده که جهان پسا کرونا چگونه خواهد بود؟ پاسخ به این پرسش مهم دستمایه سرویس اندیشه این شماره فرهنگ امروز قرار گرفت و تلاش شد در پرونده‌ای با عنوان «و اما بعد ...» با آثاری از داوری اردکانی، الکساندر دوگین، مهدی معین‌زاده، نعمت الله فاضلی، محمدجواد غلامرضا کاشی و چند تن از اساتید دیگر به این پرسش پاسخ داده شود.

مرد بیمار قرن ۲۱ عنوان بخش بین‌الملل فرهنگ امروز است. به واسطه درگیری‌های جدید در امریکا به دنبال مرگ جرج فلوید این مسئله مطرح می‌شود که آیا وضعیت بغرنج امریکا قابل تقلیل به مرگ جرج فلوید است یا آنکه این بحران ناشی از سیاست‌های چندین سال اخیر این کشور است؟  در این پرونده با بررسی سیاست‌های ترامپ، روانشناسی او و همچنین بازی‌های سیاسی در نبرد قدرت میان احزاب نشان داده می‌شود که چرا و چگونه امریکا دیگر همچون گذشته قدرتمند نیست. این نتیجه‌گیری کوتاه از این پرونده مفصل تنها از سوی مفسران و اساتید ایرانی نیست بلکه فرهنگ امروز با ترجمه آثاری از دیلیپ هیرو، دنیل درزنر، آلن وودز، ناتان اشنایدر و دیوید کلیون تلاش کرده تصویری منصفانه از وضعیت کنونی امریکا ترسیم کند. در این پرونده رضا سمیر، دیاکو حسینی، هادی آجیلی و حسین روزبه طی یادداشت و مصاحبه‌هایی با فرهنگ امروز همکاری کردند.

بخش آموزه این شماره فرهنگ امروز هم ارتباط مستقیم با بخش بین‌الملل دارد. این بخش با عنوان دموکراسی در کشاکش توتالیتاریسم و کاپیتالیسم نگاهی دارد به کتاب دموکراسی چیست آلن تورن به همراه ترجمه فصلی از آن که در این شماره نشریه فرهنگ امروز منتشر شده است.

مسئولیت اجتماعی از مفهوم تا ضد مفهوم عنوان بخش جامعه این شماره فرهنگ امروز است که تاملاتی است در باب مردم، حکومت و جامعه و مسئولیت‌هایی که هر کدام از اینها در مقابل هم دارند. مهراب صادق نیا، سعید معیدفر، منصور میراحمدی و چند تن دیگر از اساتید این حوزه در گفت‌وگوها  و یادداشت‌هایی به این مهم پرداختند.

در بخش تاریخ به واسطه آغاز دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مرور کوتاهی به سایه روشن‌های تاریخ پارلمان در ایران شده است.

در بخش کتاب این شماره هم همچون روال گذشته چندین کتاب تازه چاپ مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در بخش گزارش همچنین مقاله پرسش از خاستگاه که درنگی است بر سیر تطور علوم انسانی در جهان انگلیسی و آلمانی از مطالب خواندنی این شماره است.

اما موضوع جلد این شماره که با تصویری از کریم مجتهدی استاد فلسفه و چهره ماندگار ایران منتشر شده است مصاحبه‌ای است با ایشان در خصوص مواجهه روشنفکران ایرانی با غرب. ایشان در این مصاحبه ضمن نقد روشنفکران، از عدم درک درست آنان از سنت و تجدد سخن گفت و با بررسی تاریخی مساله از همان ابتدای مواجهه ایران با غرب تا به امروز آنچه را که بایسته جامعه روشنفکری است را گوشزد کرده است.

شماره شمارۀ بیست‌ونهم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۳۲ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما