شناسهٔ خبر: 62698 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناصر مومنی با آثار جدید فلسفی می‌آید/ از «طبع و باور فلسفی» تا «هایدگر و فن طبابت»

ناصر مومنی مولف و مترجم حوزه فلسفه این روزها نگارش و ترجمه آثار مختلفی چون «طبع و باور فلسفی»، «پدیدارشناسی»، «هرمنوتیک پزشکی و پدیدارشناسی سلامت» و «هایدگر و فن طبابت» را در دست دارد.

ناصر مومنی با آثار جدید فلسفی می‌آید/ از «طبع و باور فلسفی» تا «هایدگر و فن طبابت»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ناصر مومنی در گفت‌وگویی از نگارش کتابی درباره «طبع و باور فلسفی» خبر داد و افزود: در این اثر تلاش می‌­کنم تا ماهیت فلسفه و خطابه را در فلاسفه­ مختلف نشان دهم. اینهمانی بخشی اساسی از این اثر را به خود اختصاص می‌­دهد. امیدوارم کار کتاب تا یکسال اینده به پایان برسد.

او با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه ترجمه هم توضیح داد: سوای یکی دو اثری که قبلا منتشر کرده‌­ام، ترجمه­ کتابی با عنوان «پدیدارشناسی» را به پایان رسانده­‌ام. کتابی مفصل، دشوار و البته خواندنی. نویسنده در این کتاب عمده‌ترین جریانات پدیدارشناسی (کانت، هوسرل، مرلوپونتی، هایدگر) و ارتباط آن­ها را با هوش مصنوعی، قوای شناختی، رویکرد بوم شناختی و غیره را به تفصیل بیان کرده است. انتشارات پگاه روزگار نو هم اکنون مشغول چاپ اثر است و امیدوارم طی روزهای آتی منتشر شود.
 
به گفته مومنی، کتاب مفصل بعدی با عنوان «هرمنوتیک پزشکی و پدیدارشناسی سلامت» نیز در انتشارت پگاه روزگار نو مشغول ویراستاری نهایی است. این کتاب نوشته فردریک اسونوس است. کسی که با رویکردی هایدگری به سلامت و بیماری  و تاریخچه پزشکی و مفاهیم آن پرداخته است. در این کتاب نویسنده تلاش کرده تا با استعانت از مفاهیم هایدگری، سلامت و بیماری را به ویژگی خانه‌­گون بودن و نا خانه‌گون بودن ربط دهد.

او یادآور شد: این کتاب خواندنی به شکلی بسیار مفصل، نشان داده است که هرمنوتیک و پدیدارشناسی، مفاهیم فرونسیس و تخنه­ ارسطویی و البته خوانش گادامر از ارسطو می­‌تواند چه کاربردهای فوق العاده­ای در علوم پزشکی داشته باشد.

این مترجم و مولف حوزه فلسفه با اشاره به اینکه کتابی هم با عنوان «هایدگر و فن طبابت» که مجموعه­ مقالاتی از اسونوس و دیگران است نیز  در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی ایلام در دست داوری و ارزیابی نهایی است گفت: آخرین کتاب هم که ترجمه­ آن به تازگی تمام شده است کتابی است بسیار مفصل و خواندنی با عنوان «در گفت‌وگو با یونانیان (جلد اول)» نوشته راش رییز. این نویسنده با رویکردی تحلیلی- ویتگنشتاینی به گفت‌وگو با متفکران یونان پرداخته است. این کتاب نیز قرار است در انتشارات شوند منتشر شود.

نظر شما