شناسهٔ خبر: 63140 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره سی‌ام فرهنگ امروز منتشر شد؛

جامعه‌شناس فیلسوف

شماره 30 هشتم مهر ماه وقتی شماره سی‌ام نشریه فرهنگ امروز با تصویر منوچهر آشتیانی در چاپخانه زیر چاپ بود خبر درگذشت ایشان همگان را متاثر کرد. پیش از این فرهنگ امروز در چندین مصاحبه در شماره‌های مختلف در موضوعات گوناگون اعم از خاطرات، هایدگر، حزب توده، کودتای ۲۸ مرداد و چندین موضوع دیگر از آرا و نظرات منوچهر آشتیانی بهره‌مند شده بود. اما در این شماره تلاش شد با تشکیل پرونده‌ای مجزا و مفصل به کارنامه ایشان پرداخته شود.

فرهنگ امروز: هشتم مهر ماه وقتی شماره سی‌ام نشریه فرهنگ امروز با تصویر منوچهر آشتیانی در چاپخانه زیر چاپ بود خبر درگذشت ایشان همگان را متاثر کرد. پیش از این فرهنگ امروز در چندین مصاحبه در شماره‌های مختلف در موضوعات گوناگون اعم از خاطرات، هایدگر، حزب توده، کودتای ۲۸ مرداد و چندین موضوع دیگر از آرا و نظرات منوچهر آشتیانی بهره‌مند شده بود. اما در این شماره تلاش شد با تشکیل پرونده‌ای مجزا و مفصل به کارنامه ایشان پرداخته شود. شدت بیماری ایشان، امکان مصاحبه اختصاصی برای این پرونده را از بین برد حتی فرهنگ امروز موفق نشد نشریه‌ای که جلد آن مزین به تصویر ایشان شده بود را تقدیمشان کند.

«جامعه‌شناس فیلسوف» پرونده‌ای است درباره عمق و گستره دانش منوچهر آشتیانی که اساتیدی چون ابراهیم فیاض، میثم سفیدخوش، رضا ماحوزی، اسماعیل خلیلی و دیگران جنبه‌های مختلف اندیشه و آرا ایشان را بررسی کردند. همچنین در این پرونده فصلی از کتاب درآمدی بر تاریخ جامعه‌شناسی شناخت که به زودی از سوی انتشارات نگاه نو منتشر خواهد شد آمده است.

«مدرنیته ایرانی، مدرنیته ناتمام» عنوان پرونده تاریخ این شماره فرهنگ امروز است که تاملاتی تاریخی- فلسفی در باب رویکرد ایرانیان به مدرنیته است. فرهنگ امروز در این پرونده درصدد یافتن نواقص موجود در فرایند مدرنیته خواهی ایرانی در دو سده گذشته بوده و این پرسش را مطرح کرده است که رویکرد ایرانیان به مدرنیته در دوران پساانقلاب چه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است؟ در این پرونده حامد صفاریان گفت‌وگویی اختصاصی با کریستیان هفمان ترتیب داده است. هفمان که به تازگی کتاب دیالکتیک مدرنیته را منتشر کرده است از اساتید همکار در دانشگاه هاگن آلمان است و در زمینه‌های فلسفه کلاسیک آلمانی به خصوص هگل، اخلاق، فلسفه تاریخ و متافیزیک تحقیق می‌کند. او در این گفت‌وگو از منظر دیالکتیک هگلی، مدرنیته ایرانی و انقلاب اسلامی را تفسیر کرده است. همکاران دیگر این پرونده موسی اکرمی، مهدی فدایی مهربانی، محمد زارع و مصطفی بستانی هستند که هر کدام به طور مفصل بحث‌هایی را پیرامون موضوع مد نظر مطرح کرده‌اند.

در بخش آموزه این شماره محمدامین شاکری عضو گروه پژوهشی تاریخ نظریه‌های زبانی در پاریس و دانشجوی دکتری سوربن در یک میزگرد و طی مصاحبه‌ای مفصل با کریستین پوئش و سمیر بدیر به بررسی نظریه زبانی یلمزلف پرداخت. همچنین ترجمه مدخل عرفان در فلسفه اسلامی و عربی در دانشنامه استنفورد از دیگر مطالب این پرونده است. مطلب دیگر ترجمه‌ای است از انریکه دوسل با عنوان اروپا، مدرنیته و اروپا محوری که به این پرسش پاسخ می‌دهد چگونه غرب دستاوردهای غیرغربی‌ها را با نام مدرنیته به سرقت برد؟

«کمینه‌گرایی در کمین» عنوان پرونده الهیات این شماره فرهنگ امروز است که در صدد پاسخ‌گویی به این پرسش است که چرا در جامعه ما دایره وسیع مصادیق امر به معروف و نهی از منکر عموما به مقوله حجاب تقلیل پیدا کرده است؟ برای بررسی این مهم از متخصصان این حوزه کمک گرفته شده است.

در بخش پیشخوان همچون روال پیشین به معرفی مهم‌ترین کتاب‌های تازه چاپ اختصاص داده شده و همچنین روبرت صافاریان در یادداشتی با بررسی سینمای یاسوجیرو ازو به چرایی ترجمه کتاب «ازو و بوطیقای سینما» به قلم دیوید بوردول پرداخته است. همچنین بررسی ترجمه‌های فواد حبیبی و امین کرمی در کتاب بازیابی مکرر از مطالب خواندنی این شماره است.

در بخش گزارش ضمن بررسی چند رخداد در حوزه علوم انسانی یادداشت‌هایی هم در خصوص درج نام ژیژک و کریچلی و سوزان هاک به عنوان هیات تحریریه یک مجله دانشگاهی در تبریز، مطالبی چون تاملاتی در خصوص پارادایم ایرانی پژوهش در علوم انسانی، تاملاتی در مضامین اخر الزمان عمل و تئودیسه در ارتباط با ویروس کرونا و مقاله‌ای در جهت اثبات تقدم دولت مدرن بر دموکراسی از خواندنی‌های آن هستند.

شماره شمارۀ سی‌ام نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۳۲ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما