شناسهٔ خبر: 6346 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه‌ریزی در آموزش عالی و علوم انسانی وجود ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه رشد دانشگاه خوب است، اما باید ضوابط و مقرراتی در آن حاکم باشد، گفت: رشد دانشگاه اگر متناسب با ارتقای کیفیت دانشگاه باشد از نظر ما پسندیده و مطلوب است، در غیر این صورت مشکلات فراوانی برای نظام آموزش عالی به وجود می‌آورد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ پرویز اجلالی در کرسی نقد اجتماعی برنامه‌های دولت که با عنوان "ارزیابی انتقادی سیاست‌های آموزش عالی" برگزار شد، گفت: رشد دانشگاه بد نیست و آن چیزی که برای ما اهمیت دارد، درجه و ارتقای کیفیت جامعه دانشگاهی متناسب با ارتقای کیفیت است.

وی با بیان اینکه هیچ نوع برنامه‌ریزی در آموزش عالی و علوم انسانی وجود ندارد، گفت: در نظام آموزش عالی کشور به دو صورت می‌توان برنامه ریزی داشت. در نوع اول حساب کردن و در نظر گرفتن وضعیت پذیرش دانشجو و برنامه‌ریزی در جهت مسائل کمی دانشجویان است.

وی افزود: راه دوم اقتصاد بازار است به طوری که دانشگاه پول لازم برای تجهیز و پذیرش دانشجو را ندارد و به همین دلیل با دولت‌های محلی و صاحبان صنایع در ارتباط نیست که خود این مسئله مشکلات فراوانی را به بار آورده است.

اجلالی با بیان اینکه در ایران برنامه‌ریزی از طریق بازار باز است، گفت: دانشگاه هرکاری را که بخواهد می‌تواند انجام دهد و وزارت علوم نیز نه تنها نقش نظم دهنده ندارد، بلکه موجب ایجاد بی نظمی‌هایی در کار دانشگاه می‌شود که این مسئله نیاز به بررسی‌ها و کارشناسی‌های زیادی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه استدلال‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از این استدلال‌ها برای آموزش عالی مفید نیست، چرا که سیاست‌ها و باورهای دانشجویان و اساتید تغییر کرده است، به طوری که در گذشته مدرک لیسانس بالاترین مدرک تلقی می‌شد، اما در حال حاضر مدرک دکتری نیز از کیفیت سابق خود ساقط شده است.

هیچ ارتباطی بین آموزش عالی و صنعت و کشاورزی وجود ندارد

اجلالی با بیان اینکه آموزش عالی باید قبل از تقویت مقاطع تحصیلات تکمیلی به فکر مراحل قبل از آن باشد، گفت: متاسفانه در حال حاضر هیچ ارتباطی بین آموزش عالی و صنعت و کشاورزی وجود ندارد، به همین دلیل یکی از بالاترین نرخ بیکاری در حال حاضر برای رشته کشاورزی رقم خورده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بعد از انقلاب دو استدلال همزمان با گسترش کمی آموزش عالی به وجود آمده است، گفت: در آن زمان پیدا کردن شغل برای آموزش عالی مطرح نبود و تنها چیزی که آن زمان برای آموزش عالی مهم بود، افزایش سواد افراد بود.

نرخ بیکاری دانشجویان بسیار بالا رفته است

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری دانشجویان بسیار بالا رفته است، تصریح کرد: به دلیل اینکه دانشجویان پس از دریافت مدرک لیسانس کار پیدا نمی‌کنند، به سراغ گذراندن مراحل بعدی می‌روند و به همین دلیل تعداد افراد تحصیلکرده بیکار در جامعه افزایش یافته است.

وی افزود: مدرک دکتری دیگر ارزش و اهمیت سابق را ندارد، چرا که سیاست دکتری دیگر تاخیر نیست و سیاست انهدام منزلت آموزش عالی شده است که این مسئله موجب افزایش نارضایتی افراد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برخی از رشته‌های کاربردی مانند حسابداری، پرستاری و رشته‌هایی از این قبیل می‌توانند افراد زیادی را جذب کنند، گفت: در رشته‌های بنیادی مانند رشته‌های فیزیک، شیمی، پژوهشگری اجتماعی نباید افراد زیادی جذب شوند و این افراد باید تنها به مثابه نیاز جامعه در دانشگاه‌ها جذب شوند.

دانشگاه مکان تولید علم و نه محل تولید مدرک است

اجلالی با بیان اینکه دانشگاه مکان تولید علم و نه محل تولید مدرک است، گفت: تقاضا برای دانشجویی در ایران زیاد است، اما نباید این مسئله را بهانه‌ای برای افزایش بی‌رویه جذب دانشجو کنیم، چرا که باید افرادی که نسبت به درس و رشته تحصیلی خود علاقه دارند و صلاحیت جذب در این رشته‌ها را دارند، در دانشگاه حاضر شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت وجود دانشگاه، گفت: در سراسر جهان اگر تمام مراکز و سازمان‌ها از بین روند هیچگاه دانشگاه از بین نمی رود، چرا که افراد ماهر و متخصص جامعه باید از دل این دانشگاه بیرون بیایند.

مدرک دادن و روند گسترش کمی در دانشگاه‌ها باید متوقف شود

اجلالی با اشاره به راه‌حل‌های خود برای رفع بخشی از چالش‌های آموزش عالی، اظهار کرد: مدرک دادن و روند گسترش کمی در دانشگاه‌ها باید متوقف شود، بنابراین آموزش عالی باید به سمت سیاست گسترش کیفیت پیش برود.

موسسات پیام نور تبدیل به هنرسرا شود

وی افزود: دولت باید یک سری دانشگاه خوب را ایجاد کند که با بودجه و اداره مطلوب خود متخصصان خوب و ماهری را تحویل جامعه دهد و همچنین این موسسات پیام نور را تبدیل به هنرسرا کند و دانشجوهای فنی و هنری تربیت کنند.

وی با بیان اینکه باید در جامعه رشد اقتصادی افزایش یابد،‌ گفت: هنگامی که رشد اقتصادی در جامعه وجود داشته باشد، تمامی افراد به سمت درس و تحصیل نمی‌آیند و جذب بازار کار می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه باید به عنوان مراکز مشاوره‌ای برای بخش‌های مختلف دولت افرادی را تربیت کند، گفت: در آموزش عالی باید موانع ارتباط دانشگاه‌ها با دیگر بخش‌های جامعه گسسته شود.

نظر شما