شناسهٔ خبر: 64609 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در میانۀ هیچ‌جا

زوایای پنهان یکی از مسائل مغفول در سیاست اجتماعی ایران در شمارۀ اول از ماهنامۀ اندیشۀ آینده بررسی شد.

به گزارش فرهنگ امروز: نشریۀ اندیشۀ آینده که نخستین شمارۀ آن به تازگی منتشر شده، رسالت خود را بررسی موضوعات اجتماعیِ نوپدید معرفی کرده است. این ماهنامه در تلاش است تا علاوه بر بدل کردن مسائل اجتماعی به دغدغۀ عمومی، راهی نیز به بررسی‌های سیاستی در ایران داشته باشد و از مقام توصیف مسائل، فراتر رود.

موضوع شمارۀ اول این ماهنامه، یک گروه اجتماعی تحت عنوان NEET است که به رغم توجه جدی به این موضوع در منابع انگلیسی زبان، کمتر در زبان فارسی به این موضوع پرداخته شده است. NEET مختصر واژگان «Not in Employment, Education or Training» است که به جوانانی اطلاق می‌شود که با وجود قرار داشتن در سن فعالیت اقتصادی، نه کار می‌کنند، نه درس می‌خوانند و نه مهارت خاصی می‌آموزند. به باور بسیاری از جامعه‌شناسانی که این مسئله را در ایران مورد ارزیابی قرار داده‌اند، این جمعیت چند میلیونی در ایران، یکی از مهم‌ترین گروه‌های نوپدید در ایران است که به آن‌ها هیچ توجهی نشده است و قلت ادبیات نظری و دانشگاهی پیرامون آنان نیز ناشی از همین عدم توجه عمومی به آنان و وضع‌شان است.

طبق گفته دست اندرکاران این نشریه، یکی از تلاش‌های اندیشۀ آینده، نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به زیست سوژه و جهان اوست. بدین معنا که با ارج‌نهادن به ادبیات کارشناسی و تلاش برای استفادۀ هرچه بیشتر از آن، این نشریه یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های خود را نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به زیست‌جهانِ سوژه می‌داند و رویکردهای مردم‌نگاری البته به اقتضای فرم رسانه‌ای استفاده کرده است.

در همین راستا در شمارۀ اول نشریۀ اندیشۀ آینده، شش مصاحبه با شش جوان که هر یک از طریقی و به دلیلی در وضعیت NEET قرار دارند، انجام شده است که هر کدام از این جوانان با توجه به خاستگاه اقتصادی خود، تلاش می‌کنند تا بی‌واسطه و بدون پرده‌پوشی، با خبرنگاران ماهنامه گفت و گو کنند. از جوانی که چند صد میلیون در ماه پول توجیبی دارد، تا پسری 25 ساله که با کمتر از 100 هزار تومان در ماه روزگاز می‌گذراند. از پسری که به حمایت مالی خانواده‌اش برای علافی خود می‌بالد تا جوانی 30 ساله که از راه رفته خود پشیمان است و آینده را با عینک امید می‌بیند.

براساس این گزارش، در این شمارۀ ماهنامۀ «اندیشۀ آینده» تلاش شده است تا این گروه نوپدید از زوایای مختلفی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. به همین منظور علل پیدایی NEET از منظر اقتصادی در گفتگو با حسین راغفر و سید سعید ملک‌الساداتی به بحث گذاشته شده است. احمد نقیب‌زاده نیز در گفتاری کوشیده است تا نسبت میان NEET و لمپنیسم را به صورت تاریخی شناسایی کند. موسی عنبری نیز نسبت میان این گروه با روستا و توسعۀ روستایی را مورد بحث قرار داده است و احمدرضا اصغرپور به همین مسئله در نسبت با آموزش و تبعات بالا رفتن این شاخص در کشور پرداخته است. همچنین محمدتقی کرمی و محسن بدره در این شماره نسبت میان NEET و جنسیت را مورد بحث قرار دادند. حسین ایمانی هم از مسئلۀ فقر و ارتباط آن با پیدایی و استمرار قرار گرفتن در وضعیت NEET در این شمارۀ اندیشۀ آینده صحبت کرده است. در همین زمینه سید جواد حسینی نیز با تاکید بر اعتراضات سیاسی اخیر در جامعۀ ایران، تلاش کرده است تا این مفهوم و مصادیق آن در جامعۀ ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

وضعیت این شاخص در کشورهای دیگر و به صورت خاص حوزۀ اسکاندیناوی نیز موضوع گفتگوی دیگر این شماره با «بیورن هالشتاین» استاد دانشگاه «وید» نروژ است. مجید سلیمانی، صادق پیوسته، ریحانه نادری‌نژاد، امیر خراسانی، آسیه شریعتمدار و مرتضی افقه نیز هر یک در یادداشت‌ها و گفتارهایی کوشیده‌اند تا از منظر خود به بررسی NEET بپردازند.

شمارۀ اول ماهنامۀ اندیشۀ آینده، به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی احمد نادری و سردبیری متین محجوب از امروز روی پیشخوان مطبوعات کشور، در دسترس عموم قرار دارد.

نظر شما