شناسهٔ خبر: 7325 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ناشران از دغدغه‌های نشر می‌گویند(1)؛

نشر آگه: برخی ناشران به کتاب نگاه صرفا مادی دارند

کتابفروشی برخی ناشران خاص به کتاب به عنوان یک کالا نگاه می‎کنند و فکر می‎کنند باید مثل هر کالای دیگری، فروش برود و سود داشته باشد. در واقع سود برای آن‎ها ارجحیت دارد.

فرهنگ امروز: لیلا حسین‎خانی مدیر نشر آگه، در پاسخ به این پرسش که برای انتخاب و نشر کتابها، ناشران محتوا را چه‎گونه بررسی می‎کنند، گفت: هر ناشری در انتشارات خود، چند کارشناس دارد که به ارزیابی محتوای کتابها میپردازند و اگر کتاب برای نشر مناسب دیده شد، وارد روند چاپ و نشر میشود.

حسین‎خانی در پاسخ به این پرسش که انتخاب کتابها بر چه مبنا و شاخصه‎هایی صورت میگیرد، گفت: کتابی که وارد حوزه نشر می‎شود باید مورد نیاز جامعه باشد و ضمن این‎که مولف نیز مهم است. فکر می‌کنم هر دو دغدغهی ناشر است. یعنی هم باید کتابی باشد که مخاطب میطلبد و هم باید کتابی باشد که به سیاستهای ناشر بخورد. در اینباره بیشتر فکر میکنم بستگی به سیاستهای ناشر دارد. یعنی این ناشر است که باید دید دوست دارد در چه حوزه‌ای فعالیت کند و چه کتابی وارد بازار نشر شود. من به عنوان یک ناشر علوم انسانی در بازار نشر فعالیت دارم که علوم اجتماعی هم شامل آن می‌شود. اگر کار ترجمه باشد به هر حال اولین گزینه این است که ببینیم موضوع، موضوعی است که ما میخواهیم کار بکنیم یا خیر؛ و بعد ترجمه و کیفیت کار مهم است. در کار ترجمه این شاخص‎ها برای ما مهم است.

این ناشر کتاب‎های علوم انسانی، درباره تجاری شدن این نهاد فرهنگی نشر، گفت: باز هم فکر میکنم به سیاست ناشر برمیگردد. و من فکر نمیکنم ناشران ما به حوزهی نشر به عنوان یک کار پر سود نگاه کنند. یعنی صنعت نشر در حال حاضر جز حرفههای پر سود نیست. کسی که وارد این کار میشود حتما میداند که سود زیادی از این کار نخواهد داشت. و معتقدم برای ناشر دغدغههای فرهنگی مهمتر از دغدغههای دیگر است. البته سود نیز به لحاظ اقتصادی برای ادامه‎ی کار مهم است. اما دغدغه‌ی فرهنگی، برای ما ناشران مهمتر است. شاید در این بین استثناهایی نیز باشد و برای بعضی ناشران خاص، سود ارجحیت داشته باشد.

حسینی‎خانی درباره ناشران خاص، که به کتاب به عنوان یک کالای تجاری نگاه می‎کنند، گفت: نمیتوان آن را به همهی ناشرها تسری داد. اما به هر حال هستند کسانی که بحث سود برایشان مهمتر است. و به کتاب به عنوان یک کالا نگاه میکنند و فکر میکنند باید مثل هر کالای دیگری، فروش برود و سود داشته باشد. ولی من این جسارت را به همکاران دیگر نمیکنم.

وی در خصوص همکاری بیش‎تر، از سوی ناشران با مولفان معروف و به نام، گفت: کار خوب باشد فرق نمیکند برای مولف معروف باشد یا تازه‎کار. اتفاقا در نشر آگه ظرفیت خوبی وجود دارد برای مولفان که بخواهند کار خود را ارایه بدهند. اگر کار، کار خوبی باشد برای ما مولف مهم نیست. کیفیت کار بالا باشد، ما استقبال میکنیم.

ناشر نشر آگه در خصوص گلایه و شکایت برخی مولف از تغییر قیمت‎ها بر روی جلد کتاب‎ها پس از چاپ، گفت: تا آن جا که من خبر دارم نه ما و نه همکاران دیگر، معمولا این کار را نمیکنیم. من در اطراف خودم این موضوع را ندیدهام و امیدوارم که این کار هم انجام نگیرد.

اما درباره تغییر کلی قیمت کتاب‎ها، به هر حال مثل هر چیز دیگری که قیمت آن تغییر میکند قیمت کتاب نیز بالا میرود. اما وقتی قیمت کالاهای دیگر تغییر میکند و بالا می‎رود، اعتراضی نمیشود ولی برای تغییر قیمت کتابها معمولا اعتراض‎ها زیاد است.

لیلا حسین‎خانی در انتها گفت: کتاب چیزی است که در سبد اقتصاد خانواده آخرین چیز است و امیدوارم وضعیت اقتصاد، نشر و فرهنگ کشور به سمتی برود که کتاب یکی از ضرورت‌‎های زندگی شود.

نظر شما