شناسهٔ خبر: 8202 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت‌الله طه‌محمدی: بوعلی در فلسفه و عرفان سرآمد دانشمندان است

رییس بنیاد بوعلی سینا در همایش «میراث ابن‌سینا در بخارا» گفت: خیلی‌ها ابن‌سینا را در علم طب منحصر می‌کنند، در حالی‌که وی در فلسفه و عرفان، سرآمد دانشمندان است و رساله‌هایی از ایشان در تفسیر قرآن برجای مانده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، رییس بنیاد بوعلی سینا در هشتمین همایش بین‌المللی علمی- کاربردی ابن‌سینا پژوهی با عنوان نقش میراث ابن‌سینا در توسعه علوم در شهر بخارا که با حضور انشاءالله رحمتی، ابن‌سینا پژوه نجفقلی حبیبی، مصحح کتاب قانون بوعلی‌سینا برگزار شد، گفت: در ایران اسلامی بیشتر از هرجای دنیا نسبت به مکتب ابن‌سینا کار علمی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: از بنیانگذاران این همایش، از جمله دولت ازبکستان، ریاست جمهوری و مسئولان علمی، بنیاد اجتماعی ابن‌سینا، انجمن طب سنتی ازبکستان، وزارت بهداشت و دانشگاه پزشکی بخارا و شرکت کنندگان داخلی و خارجی همایش، از طرف جمهوری اسلامی به عنوان پاسدار مکتب و حکمت سینوی، صمیمانه تشکر می‌کنم.

آیت‌الله محمدی، تجلیل زبانی از زحمات شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا را کافی ندانست و در این باره افزود: با توجه به اینکه شیخ‌الرئیس هزار سال قبل با هزار زحمت و در فضای ناامن و آوارگی این همه علوم را بررسی و تألیف کرده است و حتی بسیاری از کتاب‌های ابن‌سینا از بین رفته، جامعه بشری و به ویژه مسلمانان بایستی میراث خوار خوبی برای علوم شیخ‌الرئیس ابن‌سینا باشند و همه علوم آن را عملاً پیاده نمایند؛ چرا که جامعه بشری مدیون زحمات و تلاش‌های علمی، فلسفی و طبی ابن‌سینا است.

وی اتصال و اتکای شیخ‌الرئیس به مبدأ غیب در حل علوم را بر اساس سخن بوعلی برای جامعه انسانی در حال حاضر، الگویی شایسته دانست و گفت: بوعلی‌سینا نه تنها در عرصه نظر، یک انسان بی‌نظیر است که در مرحله عمل نیز انسانی یگانه است. رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی (ره) تعبیر جالبی درباره ایشان دارد که وی «لم یکن له کفواً احد» در بین انسان‌ها پس از معصومین است.

رییس بنیاد بوعلی سینا اظهار داشت: بوعلی‌سینا می‌گوید هر وقت مسائل علمی بر من پیچیده می‌شد، وضو می‌گرفتم و به مسجد جامع شهر می‌رفتم و دو رکعت نماز می‌خواندم و از خدای متعال مسئلت می‌کردم تا آن مسئله علمی برای من روشن ‌شود. در حالات او دارد که در هر سه روز یک بار قرآن کریم را ختم می‌کرد.

بنابراین بایستی ما عملاً پیرو ابن‌سینا باشیم نه تنها در مسائل و فرمول‌های علمی، بلکه در سیره عملی زندگی‌اش.

وی با اشاره به شهرت جهانی ابن‌سینا در پزشکی اضافه کرد: خیلی‌ها ابن‌سینا را در علم طب منحصر می‌کنند، در حالی‌که ایشان در فلسفه و عرفان، سرآمد دانشمندان است و رساله‌هایی از ایشان در تفسیر قرآن برجای مانده و تا 400 رساله کوچک و بزرگ از تألیفات شیخ‌الرئیس نام برده شده است.

وی ضعف تحقیقات فلسفی و نگرش‌های عرفانی شیخ‌الرئیس در زادگاه این دانشمند بزرگ را از جمله مواردی دانست که موجب مظلومیت بوعلی‌سینا شده و در این باره افزود: امیدواریم در این آب و خاک فاخر که زادگاه شیخ‌الرئیس است، علوم ابن‌سینا زنده شود و همانطور که شیرزاد ذاکر خوجه، رئیس بنیاد بوعلی‌سینای ازبکستان فرمودند، با توجه به اینکه علوم بوعلی‌سینا منحصر در طب نیست، فلسفه، عرفان و تفسیر بوعلی‌سینا در این منطقه زنده شود که به نظر ما این علوم خیلی بالاتر از طب ایشان است.

وی در پایان دو پیشنهاد برای این کنفرانس علمی ارائه داد و گفت: پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه در ایران اسلامی مسئله عقلی بوعلی‌سینا بیش از طب بها داده می‌شود؛ ما آمادگی داریم در زمینه ترویج مسائل عقلی و فلسفی در خطه زادگاه بوعلی‌سینا همکاری کنیم تا انشاءلله این زمینه مغفول در این دیار زنده شود.

پیشنهاد دوم هم زنده کردن و یادگیری الفبای قرآنی به بچه‌هاست. با توجه به اینکه بعد از سلطه کمونیست‌ها، گسست فرهنگی در این منطقه به وجود آمده است، کتاب‌های نفیس علمی گذشتگان و بزرگان علم، از جمله امام بخاری و دیگر ائمه و نیز سایر دانشمندان علوم اسلامی و فلسفی، الان در کتابخانه‌های شما وجود دارد که کسی نمی‌تواند از آن‌ها بهره‌برداری کند.

نجفقلی حبیبی: قانون هنوز برای سلامت بشر حرف‌های تازه دارد

نجفقلی حبیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مصحح کتاب قانون نیز مقاله خود را با عنوان «نقش قانون بوعلی‌سینا در پیشرفت دانش پزشکی» ارائه داد و گفت: در آغاز با طرح این پرسش که چرا جهان نسبت به قانون ابن‌سینا تا این اندازه احترام قائل است که هزارمین سال تألیفش را بزرگ می‌شمارد، گفت: پاسخ به این سؤال وقتی روشن می‌شود که نقش و تأثیر قانون در پیشرفت و گسترش دانش پزشکی معلوم شود زیرا دانش پزشکی مورد نیاز همه انسان‌ها در همه زمان‌ها و همه مکان‌ها است و هر کس و هر کتابی که در این زمینه اثر داشته باشد به نسبت تأثیری که داشته است از احترام برخوردار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: کتاب قانون، دانش پزشکی و مداوای بیماران را از جادوگری و دستورهای بی اساس و مبتنی بر خرافات نجات داد و پزشکی را به عنوان یک علم مطرح کرد. هم مباحث نظری و هم مباحث عملی آن را با مقررات و قوانین علمی تبیین کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره مطالب علمی قانون درباره امراض و بیماری‌ها توضیح داد: قانون به لحاظ طرح شاخه‌های مختلف پزشکی و ساماندهی علمی آنها مثل طب زنان، طب کودکان، طب سالخوردگان، طب بهداشت و حفظ الصحه، طب ورزش و انواع شیوه‌های معالجات از قبیل رگ زنی، زالو انداختن، حجامت و امثال اینها و طب تغذیه که مبتنی بر غذاهای دارویی یا داروهای های غذایی است  که عموماً طبیعی هستند و افراد عادی به آسانی می‌توانند با این نوع غذاها و داروهای طبیعی آشنایی پیدا کنند و با آسان‌ترین و ارزان‌ترین امکانات خود را معالجه کنند.

انشاء‌الله رحمتی: فلسفه غرب متأثر از ابن‌سیناست

انشاءا... رحمتی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز و عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا درباره «پیوند حکمت مشائی و حکمت مشرقی ابن‌سینا» با اشاره به اینکه ابن‌سینا در فلسفه اسلامی به عنوان فیلسوف مشائی شناخته می‌شود، گفت: با دقت در آثار و تألیفات شیخ‌الرئیس می‌توان گفت که ابن‌سینا به حکمت مشرقی قائل بوده و مباحث مربوط به این حکمت را در کتاب الانصاف به تفصیل بیان داشته، ولی با کمال تأسف این اثر سترگ در حمله سلطان مسعود غزنوی به اصفهان از میان رفته است.

عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: تصور می‌کنم که هر چند منابع اصلی حکمت مشرقی ابن‌سینا اینک دیگر موجود نیست، ولی در آثار دیگر وی که آثاری به ظاهر مشائی‌اند مباحث مشرقی تصریحاً یا تلویحاً وجود دارد. نمی‌توان گفت برخی از آثار ابن‌سینا مشائی محض است و برخی دیگر مشرقی محض. بلکه ابن‌سینا فلسفه مشائی خود را مقدمه لازم برای ورود به حکمت مشرقی می‌داند. زیرا او همانند سهروردی بر جمع میان تعقل و تأله تأکید دارد.

دارائی: جهان پس از هزار سال ستایشگر ابن‌سیناست

توکل دارائی، مدیر امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، شیخ‌الرئیس را فیلسوف نامدار و پزشکی ایرانی عنوان کرد که نامش در هزاره گذشته چونان خورشیدی بر سپهر علم‌ و اندیشه و خدمت به بشریت تابیده و شایسته لقب حکیم هزاره‌ها شده است و جزو نوادر فرزندان آدمی و در ردیف مشاهیر درجه اول جهان قرار دارد.

وی درباره سفرهای سراسر رنج شیخ‌الرئیس که در تمام عمر شریف او ادامه داشته است، گفت: در قرون میانه که اروپا درگیر مخالفت با علم و پژوهش بود؛ ابن‌سینا در سرزمین دانش‌پرور ایران بزرگ آن روزگار و در عصر طلایی تمدن اسلامی، یک تنه؛ نبوغ خود را در دانش‌اندوزی و کشف علمی و در راه تألیف دایرة‌المعارف‌های شگفت انگیزی چون شفا در فلسفه و قانون در پزشکی به کار برد.

وی در ادامه افزود: این دانشنامه یک میلیون واژه‌ای، نه فقط به شیوه‌ای روشمند و سازمان یافته، همه دانش پزشکی شناخته شده تا روزگار نویسنده‌‌اش را در خود دارد، بلکه تجربه‌ها و کشف‌های خود ابن‌سینا به عنوان پزشکی آگاه و کارآزموده نیز در آن آمده است.

مدیر امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، ترجمه لاتین قانون در اروپا بعد از گذشت یک سده از درگذشت بوعلی‌سینا را زمینه‌ساز شهرت جهانی او و استفاده غرب از دانش طب وی دانست و گفت: قانون بوعلی‌سینا 700 سال بعد از درگذشت شیخ‌الرئیس در جهان غرب تدریس می‌شد و البته این کتاب امروزه نیز در کشورهای اسلامی و غربی همچنان مورد وثوق و رجوع دانشمندان و پزشکان است.

براساس این گزارش صبح روز اول این همایش، میهمانان که در شهر بخارای ازبکستان حضور داشتند، به روستای افشنه، زادگاه شیخ‌الرئیس، بوعلی‌سینا رفتند و ضمن ادای احترام به مقام شامخ این شخصیت جهانی، از موزه این روستا که در محوطه‌ای دانشگاهی قرار دارد، بازدید کردند.

نظر شما