شناسهٔ خبر: 8216 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

"الهیات فلسفی غزالی" منتشر شد

کتاب «الهیات فلسفی غزالی» اثر فرانک گریفل از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کتاب به بررسی زندگی و اندیشه غزالی می پردازد.

نویسنده به نقل از اولیور لیمن استاد فلسفه اسلامی دانشگاه کنتاکی و همکار سید حسین نصر در تألیف کتابهای فلسفه اسلامی اشاره می کند مبنی بر اینکه غزالی یکی از مهمترین الهی دانان مسلمان است.

به اعتقاد لیمن، غزالی نه تنها از مهمترین الهی دانان مسلمان است بلکه از مهمترین الهی دانان جهان به شمار می رود.

این اثر به بررسی آرای غزالی و روش شناسی او در خصوص خلقت و بهشت، انسان و علیت می پردازد.

غزالی اندیشمندی است که نه تنها بر جهان اسلام بلکه بر جهان غرب و فلسفه غرب نیز تأثیر زیادی گذاشت.

غزالی از جمله افرادی بود که به دوری مسلمین از تعقل و خردگرایی و نفی فلسفه تاثیر زیادی گذاشت. وی علی‌رغم اینکه ماهیت فلسفه را دچار مشکل نمی‌دانست، اما پرداخت به آن را مایهٔ ضعف ایمان مسلمانان دانست.

کتاب مشهور تهافت الفلاسفه که شاید مهمترین نقد و رد آرای ارسطویی مشربان در تاریخ فلسفه باشد را غزالی به شیوه‌ای فلسفی و نقادانه نگاشت.

اسلوب و شیوه منطقی ای که غزالی در نگارش آن کتاب بکار برد امروز فلسفه نقادی نامیده می‌شود. ایرادهایی که غزالی بر مشائیان وارد نموده‌است ذاتاً فلسفی هستند و بعدها در فلسفه مغرب زمین همگی از سوی فیلسوفان بزرگی چون دکارت، هیوم و کانت به شرح و تفصیل بسیار طرح شده‌اند.

نفی علیت، اعتباری بودن اخلاق، حمله به استقراء، عدم اعتماد به یافته‌های حسی، حجیت عقل و... که غزالی در این کتاب آنها را به شیوه‌ای منطقی و عقلی طرح نموده، همگی مسائلی فلسفی محسوب می‌شوند که در قرون جدید خود مایه و انگیزه پدیدآمدن مکتبهای جدید فلسفی شده‌اند.

نظر شما