شناسهٔ خبر: 8499 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تفسیر آموزشی» به قلم محمدرضا صفوی منتشر شد

جانشین رئیس مؤسسه بوستان کتاب قم از انتشار «تفسیر آموزشی» به قلم محمدرضا صفوی و دو کتاب «فرهنگ‌آفرینی قرآن» و «تحریری بر اصول فلسفه و روش رئالیسم» خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالهادی اشرافی، جانشین رئیس مؤسسه بوستان کتاب قم به معرفی آثار چاپ شده توسط این مؤسسه در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: یکی از آثار تازه چاپ شده توسط این مؤسسه، جلد ششم «تفسیر آموزشی» است.

وی در معرفی این اثر ادامه داد: از جمله ضرورت‌ها در حوزه تفسیر، ارائه متنی آموزشی از تفسیر قرآن برای پایه‌های مختلف حوزوی است، با این هدف که دانش‌پژوهان با گذراندن مراحل پیش‌بینی شده به رتبه‌ای از علم تفسیر دست یابند که بر استخراج حقایق قرآن توانا شوند.

حجت‌الاسلام اشرافی گفت: جلد ششم که اینک در اختیار اساتید و دانش‌پژوهان قرار می‌گیرد، مرحله سوم تفسیر آموزشی را شکل می‌دهد. در این مرحله، استخراج نکته‌ها و پیام‌های آیات با توجه به علوم بلاغی مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. در این مرحله افزون بر بیان واژگان جدید و بیان وجه اعرابی کلمات که در فهم آیات ضرورت دارد، نکته‌های آیات با توجه به علوم بلاغی بیان می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش‌پژوهان در این مرحله می‌آموزند که چگونه با به کارگیری علوم بلاغی، نکته‌ها و پیام‌های آیات را استخراج کنند، ادامه داد: این اثر در قطع وزیری و به قلم محمدرضا صفوی در چهارصد صفحه و با قیمت پانزده هزار تومان منتشر شده است.

جانشین رئیس مؤسسه بوستان کتاب قم، دیگر کتاب منتشر شده توسط این مؤسسه را «فرهنگ‌آفرینی قرآن» معرفی کرد و افزود: پژوهش و کاوش در تاریخ و ادب و فرهنگ جاهلی و دیگر فرهنگ‌های رایج آن زمان، هر کاوشگری را به این باور می‌رساند که آنها نه تنها قادر بر تأثیرگذاری در فرهنگ‌های دیگر نبوده‌اند، بلکه خود، رو به افول و اضمحلال رفته‌اند.

وی ادامه داد: این پژوهش با استناد به آیات قرآن و احادیث، شواهد تاریخی و نیز اعتراف‌های مستشرقان، درصدد اثبات جامعیت فرهنگ‌آفرینی قرآن در حوزه‌های مختلفی همچون اعتقادات، احکام فقهی و حقوق اجتماعی، اخلاقیات، پیداییِ علوم و تأثیر در ادبیات و هنر و مبارزه با سنت‌های غلط و خرافات برآمده است. همچنین به شبهه‌هایی پاسخ می‌دهد که اصالت و وحیانی بودن و فرهنگ‌آفرینی قرآن را مورد شبهه قرار داده است.

حجت‌الاسلام اشرافی با بیان اینکه این اثر را لطف‌الله خراسانی تحریر کرده است، اظهار کرد: در اولین نوبت چاپ، این اثر با قیمت چهارده هزار تومان و در سیصد و شصت صفحه روانه بازار شده است. دیگر اثر منتشر شده از سوی بوستان کتاب، جلد چهارم «تحریری بر اصول فلسفه و روش رئالیسم» است که آن را محمدباقر شریعتی‌سبزواری به نگارش درآورده. اصول فلسفه و روش رئالیسم، تألیف علامه سیدمحمدحسین طباطبائى(ره)، کتابى عظیم و گران‌سنگ در فلسفه اسلامى است که با شرح و توضیح‌هاى متفکرانه استاد شهید مرتضى مطهرى(ره) در پاورقى‌ها، جاذبه بیشترى یافته.

جانشین رئیس مؤسسه بوستان کتاب قم افزود: در این متن و پاورقى، اندیشه‌هاى ژرف و آرای بکر و بدیعى نهفته است که براى بسیارى از افراد، نیاز به شرح و توضیح بیشترى دارد. این اثر مى‌کوشد مواضع مشکل آن دو عالم بزرگ را با بیانى روان‌تر تفسیر کند. در این جلد، از موضوع بسیار مشکل «قوه و فعل» بحث شده است و چون شهید مطهری در این‌باره با استادش علامه طباطبائی اختلاف نظر داشته، مایل نبوده بر آن مانند سایر جلدها پاورقی بنگارد، بلکه یادداشت‌های پراکنده‌ای در این‌باره دارد و به همین دلیل محمدباقر شریعتی با تلاش فراوان توانسته با شرح و توضیحات خود، ابهام‌ها را برطرف کند.

وی در پایان اظهار کرد: این اثر برای نخستین بار در قطع وزیری با نوع جلد شومیز، در دویست و هشت صفحه و با قیمت هشت هزار تومان روانه بازار شده است.

نظر شما