شناسهٔ خبر: 9983 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در نشست «حکیم تهران» مطرح شد؛ حكمت و فلسفه سنگر دفاع از عقايد دينی است

رییس شورای حوزه‌های علمیه‌ استان تهران گفت: هیچ نظریه‌ای در فلسفه مورد اجماع همه حکما و فلاسفه نیست و هر کس هم که بخواهد نظریه‌ای را در فلسفه رد کند باید از فلسفه استفاده کند تا بتواند آن نظریه فلسفی رد کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست گرامی‎داشت آقا علی مدرس زنوزی، تحت عنوان «حکیم طهران» دیروز چهارشنبه درمحل حوزه علیه امام رضا «ع» برگزارشد. در این مراسم که با آیت‌الله سید حسن مصطفوی و حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر صادقی رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آن حضور داشتند ابعاد  شخصیتی و آرای آقا علی مدرس زنوزی مورد بررسی قرارگرفت.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام علی اکبر رشاد گفت: آقا علی مدرس زنوزی پس از ملاصدرا از جمله افرادی است که دارای قوی‌ترین تفکر فلسفی در حوزه علمی حکمی فلسفی تهران است و آثار او نشان دهنده احاطه علمی و تسلطش بر حکمت مشاء، اشراق و حکمت متعالیه صدرایی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای بازگرداندن قوت و شادابی مباحث علمی و عقلی به حوزه فلسفی تهران تلاش و کوشش‌های مجدانه لازم است تا این حوزه دوباره احیاء شود.

وی ادامه داد: همایش حکیم طهران فرصت و مجال بسیار ارزشمند و مغتنمی است تا این مهم به سرانجام برسد و دوباره قدرت علمی و حکمی به حوزه تهران برگردد.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ استان تهران گفت: در حوزه تهران باید حکمت و فلسفه احیا شود و حکما و فلاسفه بزرگی در این حوزه پرورش یافته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حکمت سنگر دفاع از عقاید دینی است و ایراد به برخی از نظریات علما نباید ایراد به کل فلسفه تلقی شود.

رییس شورای حوزه‌های علمیه‌ استان تهران گفت: هیچ نظریه‌ای در فلسفه مورد اجماع همه حکما و فلاسفه نیست و هر کس هم که بخواهد نظریه‌ای را در فلسفه رد کند باید از فلسفه استفاده کند تا بتواند آن نظریه فلسفی رد کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد گفت: مرحوم آقا مدرس زنوزی نزدیک به ۶۰ سال در تهران حکمت و فلسفه را تدریس و ترویج نمود و شاگردان زیادی را پرورش داد و چون اغلب شاگردان او در علوم گوناگون استاد شدند از این رو به آقا مدرس زنوری استاد الاساتید لقب دادند.

وی در پایان نیز افزود: به دلیل ابتکارات و نوآوری‎های آن مرحوم در حوزه علوم عقلی، ایشان  به حکیم مؤسس نیز مشهور شده است.

نظر شما