-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۶:۲۴
آیین
باری استفنسون
مطالعات آیین در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ به عنوان حوزه ای در خور توجه پدید آمد که بر پژوهش های اولیه رفتارشناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی و تاریخ و پدیدارشناسی ادیان استوار بود و از توجه حوزه های میان رشته ای به موضوعاتی همچون برگزاری، تجسم، اقتدار، قدرت و خلاقیت اثر می پذیرفت.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۳:۳۰
«دوران مشروطه» در گفتوگو با احمد موثقی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ روشنفکر مشروطه میدانست بدون دین نمیتواند استبداد را ساقط کند
سیداحمد موثقی میگوید با توجه به تجربه نهضت تنباکو، روشنفکران متوجه شدند که بدون داشتن سلاح دین و همراهی روحانیت نمیتوانند استبداد را ساقط کنند، بنابراین در مشروطه خواهی همراه روحانیت شدند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۳:۰۰
یادداشتی از محمدرضا تقوی؛ علوم آکادمیک بر سوبژکتیویسم دکارتی استوار است/ علم بدون جهت نیست
هیچ فاعل شناسایی به هنگام مطالعه پدیده ها، نمی تواند مبادی فلسفی مورد باور خود را کنار بگذارد؛ بنابراین، می توان گفت که هیچگاه علم بدون جهت نخواهد بود.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۲:۳۰
تقابل طبقات فرودستوبورژوا و عشقوتنفر در «دفتر حضوروغیاب»
رمان «دفتر حضور و غیاب» اثر فردریک دار از جمله رمانهای پلیسی این نویسنده شناختهشده است که در آن مولفه تقابل اجتماعی دو طبقه فرودست و بورژوای جامعه فرانسه و دو عنصر عشق و تنفر مشهود است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۲:۰۰
۱۰ دانشگاه برتر در زمینه مقاله مشترک با خارجیها معرفی شدند
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل ۱۰ دانشگاه برتر ایران که دارای درصد بالای مقالات مشترک علمی با سایر کشورهای دنیا را دارند معرفی کرد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۱:۳۰
بیستمین کنفرانس اخلاق زیستی آسیا برگزار می شود
بیستمین کنفرانس اخلاق زیستی آسیا نوامبر ۲۰۱۹ در داکا- بنگلادش برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۱:۰۰
انتشار کتاب سه گانه های عالم معرفت، شاکله حکمت وعرفان وهنر اسلامی
کتاب سه گانه های عالم معرفت، شاکله حکمت و عرفان و هنر اسلامی به قلم علی بابایی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه محقق اردبیلی با مقدمه منوچهر صدوقی سها منتشر شد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۳۸
مفهوم متغیر روشنفکر در ایران دهۀ ۱۹۶۰ (۱۳۴۰ش) (۲)/ نگین نبوی؛
ظهور «روشنفکر متعهد»
منظور آنها از مفاهیم «تعهد» و «مسئولیت»، که در این فقرات برگزیده ذکر شد، این است که چیزی که آنها مینویسند، باید مرتبط و مؤثر در جامعه باشد. بدینترتیب در اینجا تمایزی بین مفاهیم «روشنفکر» و «دانشور» (scholar) بسط یافت. چون روشنفکر بودن، بنا به تعریف، ضرورتاً برابر بود با کسی که اینجا و اکنون متعهد به جامعه است و نمیتواند «از زندگی روی برگرداند و در کلمات پناه بگیرد»، دانشور کلاسیکی که خودش را با پژوهش در گذشته قانع میکند، حتی ناشایستهتر شد. بنابراین تبدیل شد به یک مورخ یا دانشور که گاه ابزاری برای فرار از مسئولیت در نظر گرفته میشد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۳۰
سید محمد رضا حسینی بهشتی مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران تأکید کرد؛ ضرورت نگاه نقادانه نسبت به علوم انسانی
مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: دانشجویان علوم انسانی باید تلاش کنند بعد از نگاه توصیفی و آشنا شدن با هر رشته علوم انسانی، دوباره نگاه پرسشی و نقادانه به آن داشته باشند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۲۷
همه چیز در رابطه با درجه بندی هتلها
مِستر بلیط در این مطلب خود به همه چیز در رابطه با درجه بندی هتلها میپردازد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۰:۰۰
عباس زریاب خویی از نگاه دیگران: صد و ابد سال فرزانگی
آنچه میخوانید گزارشی است از نظرات تنی چند از اهالی فرهنگ درباره زندهیاد زریاب که از کتاب «شط شیرین پرشوکت» و گزارش «شب عباس زریاب خویی» که از سوی فصلنامه بخارا برگزار شد، برگرفته شده است.