کل اخبار:556
-
۱۳۹۸-۱۱-۱۴ ۱۳:۰۰
درس گفتگوهای ماجرای دین و آزادی برگزار میشود
درس گفتگوهای ماجرای دین و آزادی به همت مدرسه آزاد فکری، برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۱۰:۳۰
کاهش بودجه اکثر نهادهای دینی و مذهبی در سال آینده
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست نقد و بررسی «فرهنگ، حوزه علمیه و تبلیغ دین در بودجه سال ۹۹» از روند کاهشی بودجه اکثر نهادهای دینی و مذهبی در سال آینده خبر داد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۰ ۱۳:۰۰
با ارائه حسن محدثی؛ سلسله نشست های «دین در ایران معاصر» برگزار می شود
سلسله نشست های «دین در ایران معاصر» با ارائه حسن محدثی دوشنبه ها از ۱۱ آذرماه ساعت ۱۷ الی ۲۰ برگزار می شود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۳ ۱۴:۳۰
مریم صانع پور تشریح کرد؛ مسائل جدید فلسفه دین از منظر فمینیست ها
یکی از دغدغه های اصلی فیلسوفان دین فمینیست توجه به فلسفه های ادیان اسلامی، چینی، هندی، و ...است درحالیکه فلسفه دین کنونی منحصراً مبانی دین انگلیسی ـ اروپایی را به سایر ادیان تحمیل کرده اند.
-
۱۳۹۸-۰۸-۱۹ ۱۲:۰۰
یادداشتی از رسول جعفریان؛ عادت به تفکر نداریم
مشکل ما در عدد تولید نشریات و کتاب نیست، مشکل ما این است که معارف کهنه ای که به اسم فلسفه و فرهنگ اطراف دین را احاطه کرده، با عنوان تقدس اجازه کوچکترین تأملی را در آنها به ما نمی دهد.
-
۱۳۹۸-۰۸-۱۸ ۱۵:۳۱
مهدی گلشنی: علامه جعفری، علم و دین و فلسفه را ارکان حیات معقول می دانست
گلشنی، استاد فلسفه علم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه سومین کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی به سخنرانی درباره فضائل علمی و تبیین آرای علامه جعفری پرداخت.
-
۱۳۹۸-۰۸-۱۲ ۱۲:۰۰
فقیه دلیر/ نگاهی به زندگی آیتاللهالعظمی سید ابوالحسن اصفهانی
از جمله فتاوای آیتالله اصفهانی که جنجال زیادی بر پا کرد، نظریه او در مورد پارهای از مراسم محرم و عاشورا بود. او بر این باور بود که قمهزنی و زنجیرزنی و کوبیدن طبلها و برخی دیگر که در ایام محرم و روز عاشورا مرسوم بود از نظر شرع اسلام حرام است. چون این فتوا به سنت مردم در ماه محرم پشت پا میزد و از طرفی با عقاید بسیاری از روحانیون و علمای آن زمان نجف هماهنگی نداشت، باعث اختلافات و سر و صدای شدیدی شد.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۸ ۱۴:۰۰
داود فیرحی: ما در چنبره دولت مدرن هستیم/ پارادوکس نسبت ملیت، دین و تجدد
حجت الاسلام فیرحی گفت: ملیتی که در آن عناصر تجدد نیست اگر برجسته شود میل به ضدیت با تجدد پیدا می کند. این اتفاق باعث شد که در یک دوره ای به سمت ملیت برویم و سر از باستان گرایی در بیاوریم.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۰
یادداشتی از داود مهدوی زادگان؛ نمیتوان نقد مجتهدشبستری بر اندیشه دینی را نقد دروندینی تلقی کرد
نمیتوان نقد مجتهد شبستری بر اندیشه دینی را نقد دروندینی تلقی کرد؛ زیرا نقد وی بیش آنکه مسئله متألهان مسلمان را از سر راه بردارد، مشکله عقل آتهایستی را حل کرده است.
-
۱۳۹۸-۰۷-۲۰ ۰۹:۲۳
نگاهی به شخصیت قدیسه ترزا و عرفان کاتولیکی او؛
شعف به شیوۀ تِــرزا آویلای
عرفانِ کاتولیکی( با دو نقطۀ عطف: در قرنِ دوازدهم با عرفانِ راین، سپس در پی شورای تِرنت و اصلاحستیزی آن، با بهویژه تِـرزا دو آویلای اسپانیایی و دوستش جان صلیب) در حالتی امتناعی در درونِ کاتولیسم، جا خوش میکند: حاشیهای که در تکاپوی مکاشفه قلب است. نوشتنِ تِـرزا از همین وضعیت متناقضنما سر بر میآورد، و البته کارش نیز بهمثابۀ مؤسسِ فرقه کارمِلهای پابرهنه استوار بر همین جایگاه متناقض نماست.
-
۱۳۹۸-۰۶-۲۳ ۱۵:۳۰
انتشار «دین در دنیای مدرن: از کلیساهای جامع تا آیین های دینی»
کتاب دین در دنیای مدرن از کلیساهای جامع تا آیین های دینی نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرائی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۳ ۱۵:۳۰
روایت موحد از ورود اسلام به ایران بهزودی منتشر میشود
کتاب «در کشاکش دین و دولت» با گزارشی فشرده از دوران سی ساله پس از رحلت پیغمبر اکرم(ص) در سال 11 هجری تا صلح امام حسن(ع) و معاویه در سال 41 هجری آغاز میشود.
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۳ ۱۵:۰۰
صادق کرمیار: هم دین را ضایع میکنند هم کتاب را!
صادق کرمیار میگوید: برخی از نهادها به اسم کتاب دینی، کتابسازی میکنند و با این کارشان هم دین را ضایع میکنند هم کتاب را.
-
۱۳۹۸-۰۶-۱۲ ۱۰:۰۰
درسگفتار «زبان دین و رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین» برگزار میشود
درسگفتار «زبان دین و رساله منطقی فلسفی ویتگنشتاین، قرائت و تفسیر متن آلمانی» با ارائه مهدی اصفهانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۶-۰۳ ۱۲:۰۰
شریعت و طریقت؛ دوگانه ای خود ساخته/ شرحی بر حواشی عرفان اسلامی
هدف خود دین همان هدف عرفان یعنی شناخت خدای تعالی است، بنابراین عرفان را نمی توان امری خارج از دین تلقی کرد، بلکه ریشه های این سلوک در خود دین نهفته است.
-
۱۳۹۸-۰۵-۱۶ ۱۳:۳۰
«دوران مشروطه» در گفتوگو با احمد موثقی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ روشنفکر مشروطه میدانست بدون دین نمیتواند استبداد را ساقط کند
سیداحمد موثقی میگوید با توجه به تجربه نهضت تنباکو، روشنفکران متوجه شدند که بدون داشتن سلاح دین و همراهی روحانیت نمیتوانند استبداد را ساقط کنند، بنابراین در مشروطه خواهی همراه روحانیت شدند.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۹ ۱۱:۳۰
غلامعلی حدادعادل: بحث نور سهروردی راه را برای آشتی دین و فلسفه هموار کرد
رئیس فرهنگستان زبان و ادبی فارسی با تأکید بر اینکه شیخ اشراق قهرمان بحث نور در فلسفه است، گفت: دوگانه های زیادی با ابتکار سهروردی و مطرح شدن نور به جای وجود به هم نزدیک شد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۷ ۱۴:۰۱
پاسخ آرش نراقی به نقدهای مصطفی ملکیان؛
«آیا باورهای دینی معقول است؟»
فرض کنیم که حق با ملکیان است و پاره ای از گزاره ها یا اجزای متن مقدّس با زندگی امروزین ما بواقع بی ربط است. برای مثال، ممکن است بگوییم که متون مقدّس غالباً در فضای جهان باستان شکل گرفته اند، و بنابراین، عناصر زیادی از آن جهان سپری شده را در خود بازمی تابانند که با زندگی انسان مدرن در جهان جدید دیگر تناسب و ربط معناداری ندارد. اما از این مدعا چه نتیجه ای حاصل می شود؟ به نظرم کاملاً ممکن است که فرد این مدعا را بپذیرید و در عین حال ادعا کند که تمامت جهان متن- یعنی جهانی که از دل مجموعه اجزای «باربط» و «بی ربط» متن برآمده است- همچنان با وضعیت بشری ما در جهان جدید ربط معناداری دارد.
-
۱۳۹۸-۰۵-۰۵ ۱۲:۰۰
نوشتاری از رسول جعفریان؛ مطهری، فلسفه و دانش روز/ علم جای دین را در تمدن نمیگیرد
استاد مطهری درباره نیاز بشر به دین و اینکه اساساً، علم نمیتواند بخش مهمی از این نیازها را بر طرف کند، سخن میگوید و از سرگشتگی بشر در عصر جدید به عنوان محصول علم و پیشرفت جدید یاد می کند.
-
۱۳۹۸-۰۴-۳۰ ۱۱:۰۰
«تعاملات دینی در هند مدرن» به روایت فوچ منتشر شد
کتاب «تعاملات دینی در هند مدرن» به ترجمه مارتین فوچ و وسودا دالمیا منتشر شد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۵ ۱۲:۳۰
یادداشتی از جبار رحمانی؛ نگاهی به کتاب «ساکن خیابان ایران»/ نقدی همدلانه با حیات دینی
کتاب «ساکن خیابان ایران» که خودش مبتنی بر نقدی همدلانه با حیات دینی، در سایه حکومت عالمان دین است، توانسته با قلمی شیوا، بخشی از رنج های زندگی دینی ذیل سایه حکومت عالمان دینی را نشان دهد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۲۲ ۱۱:۲۹
تاملی بر برخی خطاهای جدی روشی در آثار و گفتار مصطفی ملکیان؛
وعظ او واجد مجموع پریشانی شد
انسان بیرون از جامعه مفهومی است پیش از علوم اجتماعی جدید؛ و به همین دلیل است که جایگاه سخنان ملکیان منبر وعظ معنویت میشود؛ یعنی گرچه واژگان نو هستند، اما شیوۀ برخورد وی با انسان همان است که پیش از تولد مفهوم انسان در علوم انسانی جدید بود. در برخی نظریههای واپسین که به پساساختگرایی موسوم شدند، سخن از مرگ انسان به معنای جدید نیز رفته است؛ اما بحث ملکیان ربطی به این موارد ندارد و بهکلی پیش از مفهوم جدید انسان و فرد بودن اوست.
-
۱۳۹۸-۰۴-۱۱ ۱۴:۳۰
بازگشت دین منهای متافیزیک
واتیمو در کتاب «باور» از بازگشت دین سخن میگوید اما همانطور که گادامر به درستی اشاره میکند واضح است بازگشتی که مورد نظر وی است نمیتواند به معنای بازگشت به متافیزیک یا هرقسمتی از آموزههای کلیسایی باشد.
-
۱۳۹۸-۰۴-۰۳ ۱۱:۱۲
گزارشس از چهلودومین سالگرد علی شریعتی در کانون توحید؛
دکتر، ما و بحرانهای تو درتو
همه تنازع شریعتی با روحانیت سنتی در همین جاست. روحانیت سنتی شریعتی را نمیفهمد، چون این روحانیت مدام مرز میکشد و شریعتی مدام مرزها را میشکند و درکی از دین ارایه میکند که به تعبیر خودش گاه بیدینها با او همدلی بیشتری میکنند. بنابراین از دین قرائتی همساز با آن درک جهانی ارایه میکند. شریعتی شیعه را در پرتو زیست اسلامی و زیست اسلامی را در پرتو زیست شرقی میخواند و آنگاه از کل این فرهنگ شرقی میپرسد که تو چه سهمی در بازسازی یک زیست مسالمت آمیز جهانی داری؟
-
۱۳۹۸-۰۴-۰۲ ۱۴:۰۰
فراستخواه: تنها مصرفکننده دانش جهانی جامعهشناسی دینی هستیم
مقصود فراستخواه گفت: ما تنها مصرفکننده دانش جهانی جامعهشناسی دینی هستیم آن هم مصرفی سنتی و نه مصرف علم به مثابه یک سبک زندگی.
-
۱۳۹۸-۰۳-۲۸ ۱۷:۰۰
عباس منوچهری درباره آثار تازهاش که به علی شریعتی میپردازند: شریعتی قائل به عقل نقاد دینی است
منوچهری معتقد است، شریعتی در آنجا که از عرفان و از تعالی بشر سخن میگوید در واقع در همین چارچوب امکان والایی قرار میگیرد. عرفان امکان والایی و زیستی متعالی توام با خیر دیگری را طرح میکند.
-
۱۳۹۸-۰۳-۲۶ ۱۲:۳۰
مهدی گلشنی: علم جدید در محیطی دینباور شروع شد
یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علم جدید در محیطی دینباور شروع شد، گفت: با ظهور پوزیتیویسم، داروینیسم، فرویدیسم و پوزیتیویسم منطقی دین شأن خود را در محافل علمی از دست داد.
-
۱۳۹۸-۰۳-۱۹ ۱۴:۳۰
کمدی، تراژدی و دین چه رابطهای با هم دارند؟
جان مورل معتقد است که کمدی، تراژدی و دین از آغاز درهمتنیده بودند. تراژدی و کمدی نهتنها به جهان یکسانی مینگرند بلکه هردو گرایش به تمرکز بر سویه پرسشبرانگیز این جهان دارند.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۸ ۱۱:۳۰
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی: جامعه ایران همواره جامعهای دینی بوده است
سجاد صفار هرندی درباره وضعیت دینداری در ایران گفت: جامعه ایران همواره جامعه دینی بوده واین موضوع حتی قبل از اسلام نیز بود و دین در کانون و مرکزیت حیات و مناسبات فردی و جمعی وجود داشته است.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۸ ۱۰:۱۲
درهبیدی: کانت میگوید دوره دین پرستش تمام شده است
منوچهر صانعی دره بیدی گفت: کانت دین را به دو بخش دین پرستش و دین عقلانی تقسیم میکند و میگوید دوره دین پرستش تمام شده و دین عقلانی از زمان کانت شروع شده است.