کل اخبار:70
-
۱۳۹۳-۰۵-۱۳ ۱۰:۳۴
گفتوگو با بیژن عبدالکریمی؛
پایان روشنفکری در جهان
من تاریخ جریان روشنفکری را رو به پایان میبینم و به جریان روشنفکری هیچ امیدی ندارم و برای این جریان، درست همچون برای سنتگرایان خودمانــ هیچ آینده و افق روشنی را نمیبینم. ممکن است به نظر برسد حرفهایم بسیار ناامیدکننده است. حقیقت امر این است که من خود گاه از تصویری که از واقعیتها دارم بسیار در خویش میلرزم و از اظهار دیدگاههایم برای جامعه احساس وحشت میکنم.
-
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۰۲:۴۱
به مناسبت ششمین سال درگذشت فریدون آدمیت؛
نقد آدمیت بر فردید، آلاحمد و بازرگان
انتقاد آدميت به بازرگان در كنار فرديد و آلاحمد در «آشفتگی در فكر تاريخی» نيز از اين رو بود كه بازرگان در مقالات خود حكم های كل و بیبنيادی درباره مشروطه و تاريخ معاصر ايران، صادر كرده بود.
-
۱۳۹۲-۱۲-۲۸ ۱۰:۰۰
گزارشی از نشست «هایدگر و فلسفهی معاصر ایران»/بخش پایانی؛
نقش فردید در تفکر معاصر ایران قابل انکار نیست
از برخی افراد بهعنوان شاگردان متأخر هایدگر نام برده میشود که به قطع و یقین حتی یک خط از گفتههای هایدگر را نخواندهاند و آنچه که از هایدگر میدانستند، جملات فردید بود؛ اما تکرارکنندگان خوبی بودند، خطیبها و ایدئولوگهای خوبی بودند و میدانستند از کدام قسمت از تفکر فردید استفاده کنند و ادعا کنند این همان حرفهای هایدگر است و تفسیر فردیدی از هایدگر را در واقع عین سخنان هایدگر بدانند.
-
۱۳۹۲/۱۲/۲۴
گفتوگو با رضا داوری اردکانی؛
سوء تفاهم در علومانسانی
گمان میکنم در دو سه سال اخیر، به نوشتههای من قدری اعتنا شده است، ولی تا این اواخر، به جهاتی که ذکرش را لازم نمیدانم، کمتر خوانده میشد. اکنون هم میدانم که گروههایی از جوانان آنها را میخوانند و گروهی هم خواندن آنها را کاری در حد گناهی بزرگ میدانند.
-
۱۳۹۲/۱۰/۰۳
نشست نقد و بررسی کتاب هایدگر در ایران/ بخش پایانی
برای فردید مهم نبود که هایدگرِ اسلامی درست کند
اول بار که آلاحمد تحت تاثیر فردید –البته در حد استنباط خود-مسئله غربزدگی را به صورت مقالهای درکیهان ماه اواخر دهه سی منتشر کرد،کل مجله به خاطر این مقاله توقیف شد. بحثی نیست که وضع تاریخی ما در برابر غرب زمینه لازم را برای فهم و طرح مسئله غربزدگی درفکر فردید فراهم کرده است. اما اینکه موضع احساسی، توریستی،شرقشناسانه و خلاصه غیر انقلابی کربن هم مددی به آن رسانده،من چنین اعتقادی ندارم.
-
۱۳۹۲/۰۹/۳۰
نشست نقد و بررسی کتاب هایدگر در ایران/بخش اول؛
فردید هایدگری، فردید برگسونی
قبل از طرح غربزدگی یعنی زمانی که هنوز تحقیق وتامل فلسفی دکتر فردید کامل نشده بود، چه بسا وی هرازگاه با فیلسوف یا متفکری احساس همراهی میکرد و حتی بعضی اقوال غربی را با تفکرات فیلسوفان دوره اسلامی تطبیق میکرد چنانچه ضمن تایید برگسون برخی اقوال او را با حرکت جوهری ملاصدرا تطبیق کرده است. اما بعد از کمال فکری خود کاملا نظر برگسون را به علت تزلزل عالم ثابتات رد میکرد واو را غربزده کامل میدانست.
-
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۰:۰۲
صوت/نسبت فردید و انقلاب اسلامی
محمد رجبی
-
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۰۷:۵۶
گفتوگوی فرهنگامروز با بیژن عبدالکریمی به مناسبت انتشار کتاب «هایدگر در ایران»؛
مسیر تفکر آینده در ایران متاثر از تفکر هایدگر خواهد بود
هایدگر معلم تفکر آینده است به همین اعتبار معلم تفکر ما ایرانیان نیز خواهد بود. به این جهت که بشر دو تجربهی بزرگ تاریخی داشته است که بهطور کلی میتوانیم از آن به تجربهی تفکر عالم سنت و تجربهی عالم مدرن تعبیر کنیم.
-
۱۳۹۲-۰۷-۱۸ ۱۰:۴۸
هایدگر در ایران
-
۱۳۹۲-۰۷-۰۷ ۰۹:۳۴
پاسخ «بهروز فرنو» به مقاله «نصراله پورجوادی» علیه «احمد فردید»؛
آقای پورجوادی برای کمک به تفکر جامعه چه کردهاید؟
کل تتبعات فرهنگی و ادبی آقای پورجوادی که اغلب در مجلهی نشر دانش در آن سالها منتشرشده در مقام مقایسه حتی اهمیت یک بحث از مباحث یکی از جلسات درس گفتارهای مرحوم فردید را ندارد، چون اغلب به جای پرداختن به اصل مسائل به حواشی مسائل فرهنگی و ادبی پرداخته است.