نمایش همه
  • سرقت علمی ۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۱۰:۰۷

    داود رجبی؛

    چگونه می‌توان انتحال نکرد!؟

    می‌توان مدعی شد که بخش عمده‌ای از سرقت‌های ادبی موجود در جامعه‌ی ما ناشی از درک نادرست دانشجو و محقق از مفهوم پژوهش است، بگذریم از اینکه می‌توان به این مورد، موارد دیگری را نیز اضافه کرد. عدم وجود سازمان‌های نظارتی و جرایم سنگین برای متخلفین و سارقین علمی و ادبی، فقر فرهنگی گسترده که اخلاق پژوهش را مورد توجه قرار نمی‌دهد و...

  • نوشتن ۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۷:۰۰

    مسعود صادقی؛

    بسیارنویسی یا پربارنویسی!؟

    ما همه‌ی پرنویسان و پرکاران عرصه‌ی علم و نشر را به یک چوب می‌رانیم. عده‌ای از پرنویسان سطحی لزوماً و واقعاً بیشتر ننوشته و نتیجتاً بیشتر نیز نیندیشیده‌اند؛ مثلاً استادی که سی مقاله‌ی علمی-پژوهشی نوشته، اما یازده‌تا را هریک با یکی و یکی را با دو تن و شش‌تا را با یکی دیگر و هفت‌تا را با دو دیگر و تنها پنج‌تا را به تنهایی نگاشته، معلوم است که پرنویسی است که امتیاز بسیاری از محل مقاله کسب کرده، اما واقعاً و شخصاً بسیار ننوشته و به تبع آن بسیار نیز نیندیشیده است

  • ستاری ۱۳۹۴-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۹

    به بهانۀ سخنان سورنا ستاری دربارۀ «تجاری‎سازی علوم انسانی»؛

    آیا علوم انسانی باید به توليد ثروت بینجامد؟

    در يك قرن اخير در حيات آكادمی ايرانی به نسبتِ ميان «توليد علم» و «فرصت ارائه‌ی آن» انديشه نشد، به بيانی طرح پرسش از هر نوع نسبتی ميان اين دو ناممكن بود؛ بدين روی، بدون نياز به پرسش از منشأ اين علوم، به تقليد از غرب وارد می‌شد، گويی اين علوم به ويترينی بدل شده بود تا توسعه‌يافتگی جهانی توسعه‌نيافته را در معرض ديد قرار دهد. جای علوم انسانی تنها و تنها در دانشگاه بود، غايت كارآمدی دانش‌آموختگان دانشگاهی در علوم انسانی به‌کارگیری دانش در چرخه‌ی سيزيف‌وار آموزشِ آموخته‌ها بود و بس.

  • مقالات علمی پژوهشی ۱۳۹۴-۰۲-۱۹ ۰۸:۳۴

    بحران مقالات علمی پژوهشی و پیوند دانشگاه با حوزه عمومی؛

    استاد! کسی مقالۀ تو را نمی‌خواند!

    از ۸۲% از مقاله‌های منتشره در علوم انسانی حتی یک بار هم نقل‌قول نمی‌شود. به ۳۲% از مقاله‌های علمی-پژوهشی در علوم اجتماعی و ۲۷% آن‌ها در علوم طبیعی، حتی یک بار هم ارجاع داده نمی‌شود. حتی اگر از مقاله‌ای هم نقل‌قول شود، باز هم این به معنای آن نیست که آن مقاله واقعاً خوانده شده است. بنا بر یکی از ارزیابی‌های صورت‌گرفته، تنها ۲۰% مقالات مورد ارجاع واقعاً خوانده شده‌اند.

  • دانشگاه ۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۰۹:۱۷

    نگاهی نشانه‌شناختی به تحول معنایی-کارکردی آموزش عالی (۱)؛

    زایش شبه‌علم در کشور

    نگاهی تبارشناسانه به مفهوم واژه دکتری در غرب و در ایران نشان می‌دهد که افول معنایی و کارکردی دکتری در ایران اتفاق افتاده است، درحالی‌که در غرب واژه‌ی دکتری که ابتدا برای رشته‌های طب، حقوق و فلسفه عمدتاً به کار می‌رفت برعکس، با تخصصی شدن علوم اعتبار و کارکرد تخصصی‌تر و سازمان‌یافته‌تری دور از تعلقات امر سیاسی به خود گرفته است. دکتری به‌عنوان عالی‌ترین مدرک تولید علم در غرب، همسو با تخصصی شدن رشته‌ها بُعد دیگری پیدا کرده است، آن بُعد عبارت است از ابداع و تولید علم در وجه غالب!

  • دانشگاه ۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۰۹:۱۲

    درنگی بر چالش‎های آموزش عالی؛

    استحاله‎ی دانشگاه در بوته‎ی رشد کمّی

    امروز افراد به «دانشگاه» راه پیدا می‎کنند چون صرفاً برای آن‎ها یک صندلی خالی وجود دارد؛ به راحتی وارد دانشگاه می‎شوند و به راحتی هرچه تمام‎تر و بدون زحمت با در دست داشتن یک برگ مدرکی که در پی آن بودند از آن خارج می‌شوند...

  • دانشگاه تهران ۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۱۰:۳۷

    چگونه برخی قواعد و قوانین مانع ارتقای دانشگاه و دانشجو می‌شوند؟

    مصائب استیلای بوروکراسی بر دانشگاه

    سایت کامپیوتری مرکزی دانشگاه تهران فقط بین ساعات ۸ صبح تا ۳/۳۰ بعد از ظهر به دانشجویان سرویس می‌دهد و حال آنکه همین بخش در سال تحصیلی ۸۹-۸۸ تا رأس ساعت ۱۲ نیمه‌شب به ارائه‎ی خدمات می‌پرداخته است. ساعات کاری بسیاری از بخش‌ها تابع حضور یا عدم حضور کارمند آن بخش است، به‌نحوی‌که کارمندان هروقت بخواهند، می‌توانند دانشجویان را از پژوهش و مطالعه باز داشته و آن بخش را تعطیل کنند

  • دانشگاه تهران ۱۳۹۳-۰۳-۲۸ ۱۱:۲۱

    نادر فتوره‌چی/ آکادمی چیست؟

    شوی تلویزیونی یا موسسه توریستی

    در چنین وضعیتی است که چند مطرب لس‌آنجلسی به خود اجازه می‌دهند نام یک شوی سخیف تلویزیونی را «آکادمی موسیقی» بگذراند، به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها بهترین نمونه برای توصیف وضعیت «آکادمی واقعاً موجود» هستند: مخلوطی از سیاست‌گریزی و خوش‌باشیِ آمیخته با لودگی و خودنمایی و سرگرمی و پول‌سازی و فرصت‌طلبی و جور کردن اقامت در غرب و ...

  • دانشگاه پولی ۱۳۹۳-۰۳-۱۸ ۱۰:۵۱

    پيامدهای تجاری‎شدن فزاينده آموزش عالی در ايران؛

    دانشگاه به مثابه بازار

    چون دانشگاه به نحو روزافزون مايل است آموزش را به مردم بفروشد و از اين راه کسب درآمد هنگفت کند، لذا به تدريج فشاری به وجود آمده است تا موانع ورود به دانشگاه برای همگان از ميان برداشته شود و هر کسی بتواند خريدار کالای دانشگاه شود. لذا همان طور که گفته شد، کسانی به کلاس‌های مقاطع مختلف دانشگاهی وارد می‌شوند که حداقل صلاحيت برای نشستن روی صندلی‌های دانشگاه را ندارند.

  • سرقت علمی ۱۳۹۳-۰۳-۱۷ ۱۱:۲۵

    نگاهی به افزایش نگران کنندۀ پدیدۀ سرقت علمی در ایران؛

    سرقت علمی در پایان‌نامه‌ها

    بایستی توجه داشت اصولا پیدایی وضعیتی آرمانی که در آن همه افراد ارزش‌ها و قواعد را ماشین‌وار رعایت کنند، خبری از هیچ‌گونه مشکل و نابهنجاری نباشد و به‌ویژه خود را مقید به حفظ حقوق دیگران بدانند، ناممکن است. بنابراین وقوع مسائلی از این دست همواره قابل انتظار است. با این حال، این یادداشت نشان خواهد داد که چرا این امر؛ یعنی سرقت علمی در ایران، نگران‌کننده شده است.

  • صالح نجفی ۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۰۹:۵۷

    صالح نجفی؛

    تدریس در دانشگاه

    دو سال پیش دوستی، تلفنی از من خواست تا در دانشکده‌ای که او خود مدیریت گروهی را در آن به عهده داشت تدریس کنم. هرچه بهانه آوردم که نه مدرک لازم را برای این کار دارم و نه تجربه‌ی کافی، خیالم را راحت کرد که ایرادی ندارد، ما در وضعیتی به سر می‌بریم که نه به مدرک‌هایش می‌توان اعتماد کرد و نه به تجربه‌هایش. بدین‌سان من ناخواسته به خیل کسانی پیوستم که عنوان «حق‌التدریسی» را یدک می‌کشند...

  • کنکور ۱۳۹۳-۰۲-۱۳ ۰۸:۲۰

    به بهانۀ برخی بی‌برنامگی‌های سازمان سنجش؛

    عدالت آموزشی؛ از نظر تا عمل

    سنجش و بررسی میزان ظرفیت هر دانشگاه و مؤسسه و نیز تناسب میان ظرفیت‌ها وظیفه‌ی اصلی وزارت علوم است که در این مورد خاص بسیار مستحق سرزنش است. مسئولین امر باید برای آن عده از دانشجویانی که وقت و انرژی خود را صرف این آزمون «بدون ظرفیت» كرده‌اند، پاسخی قانع‌كننده داشته باشند.

  • پیران ۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۱۱:۱۴

    پرویز پیران/ به بهانه اعلام نتایح آزمون دکتری نیمه متمرکز 1393؛

    شرط بلاغ، پند یا ملال: مسأله‌ای به نام مدرک دکتری

    مسئولان و مدیران جوامع پیشرفته، نیک آگاه‌اند که انباشتن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از اعضای هیات علمی و دانشجويان ناتوان، فاقد ویژگی‌های لازم و خدای ناکرده جوفروشان گندم نما، به معنای تحویل گرفتن مدیران ناتوان و خدای ناکرده رانت‌خوار و فاسد فردا ست.

  • پایان نامه ۱۳۹۲-۱۲-۱۸ ۱۰:۴۱

    بررسی روابط استاد و دانشجو در نگارش پایان‌نامه؛

    دردی را که کماکان درمان نیست

    دانشجویی نقل می‌کرد که من در یکی از دانشگاه‌ها رساله‌ام را با یکی از اساتید برداشتم که به نظرم آدم علمی و موجهی بودند؛ اما در کمال تأسف هیچ کمکی نکردند، شبی که قرار بود فردایش از پایان‌نامه دفاع کنم به استاد یادآوری کردم که فردا وقت دفاع یادشان نرود. جالب است که استاد گفته بود موضوع پایان‌نامه‌ات چیست؟

  • دانشجو ۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۰:۱۹

    اسماعیل قدیمی؛

    کیفیت آموزشی تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی ایران

    توجه به کیفیت در آموزش عالی تقریباً حلقه‌ی مفقوده‌ی ابعاد نظارتی و کنترلی مدیریت آن است. این امر هنگامی نگران‌کننده‌تر می‌شود که رشد کمی دانشگاه‌ها با ظهور دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی-کاربردی و چندین دانشگاه و مرکز آموزش عالی دیگر، افزایشی بسیار ملموس و آشکار داشته است.

  • تهمورث شیری ۱۳۹۲/۱۰/۱۸

    تهمورث شیری در گفت‎وگو با فرهنگ امروز؛

    مسائل و مصائب پایان‌نامه نویسی

    اما مسئله‌ای که ما در حال حاضر در پایان‎نامه‎ها شاهد آن هستیم این است که مبانی نظری کپی‎برداری است؛ یعنی دانشجو از اینترنت و فضای مجازی اطلاعات را با زدن کلیدواژه‎ی مورد نظر، جمع‎آوری می‎کنند و در کنار هم می‎چسباند، بدون اینکه یک ارتباط ارگانیکی بین این پاراگراف‎ها وجود داشته باشد.

  • دانشجو ۱۳۹۲-۱۰-۱۱ ۱۰:۰۹

    گزارشی از وضعیت نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های ایران؛

    نتایج نگاه اقتصادی به جذب هیات علمی

    یکی از معضلات نظام آموزشی کشور افزایش بی‎رویه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و در سال‎های اخیر کارشناسی‎ارشد و دکتری است. با توجه به این‎که استاندارد نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۱۸ است، شنیده شده است که این نسبت در دانشگاه پیام نور ۱ به ۲۵۰، در دانشگاه آزاد ۱ به ۵۰ و در دانشگاه‎های دولتی ۱ به ۳۰ و حتی 1 به ۴۰ نیز می‎رسد.

  • پایان نامه ۱۳۹۲-۰۹-۱۱ ۱۰:۴۲

    چالشی­ بر اخلاق پژوهشی در ایران؛

    درنگی بر برخی بی‌اخلاقی‌های رایج در نگارش پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی

    در یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌­های کشور، دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشدی متوجه می­‌شود استاد راهنمایش پایان‌نامه‌ی وی را به مثابه‌ی طرح پژوهشی با یکی از نهادهای دولتی، قرارداد بسته است. هنگام پیگیری، وی متوجه می‌­شود قرارداد مزبور با احتساب مبلغی بالا به نام استاد و فرزندش ثبت شده است و ...

  • سرقت علمی ۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۰۸:۴۷

    نگاهی به معضل ارجاع‌دهی در تحقیقات دانشگاهی؛

    لطفاً ارجاع بدهید!

    یکی از این حواشی تلاش نویسندگان غیر‌دغدغه‌مند برای استفاده از عبارات و یا بخش‌هایی از پژوهش دیگران به نام خودشان است. قطعاً در پس این گونه پژوهش‌ها هیچ چیزی غیر از منفعت، نهفته نیست و خوش‌بینانه‌ترین احتمالش این است که نویسنده به دنبال رزومه‌سازی است.

  • مقاله علمی ۱۳۹۲-۰۷-۱۳ ۰۹:۴۳

    نقدی بر رویکرد نگارش مقالات علمی- پژوهشی در عرصه علوم انسانی؛

    به نام استاد، به کام استاد !

    استادی که می‌بایست به دانشجو روش و منش را می‌آموخت، نمره را مکانیزمی قرار داد که فراتر از معیاری برای میزان درک و فهم دانشجو از آنچه به او تعلیم داده، به ارتقای خود نیز کمک کند. اینگونه شد که بتدریج نگارش دو و یا سه نفری مقالات در نشریات دارای درجه علمی توسط یک استاد و یک یا دو دانشجو به یک مد تبدیل شد.

  • کنکور ۱۳۹۲-۰۷-۰۸ ۰۸:۵۱

    نگاهی انتقادی به رویکرد کمیت‌محور جذب دانشجو در علوم انسانی؛

    اسطوره‌ی کمیت !

    گذر از نگاه کمّی به نگاه کیفی می‌تواند نسل‌های آینده‌ی ما را از بحران تحصیلی و رسوایی نظام آموزش عالی که ممکن است به آن گرفتار آییم، رها کند.گسترش دانشجو بدون توجه به نیاز جامعه و بدون توجه به ظرفیت‌های منابع انسانی کشور و بخش تولید، تنها به گسترش یک چیز انجامیده و می‌انجامد، انتظارات.

  • شریعتی آیت الهی ۱۳۹۲-۰۶-۲۴ ۱۶:۱۱

    نقدی بر آخرین اظهارات «حمیدرضا آیت‌الهی»؛

    از کارنامه خود دفاع کنید، انتقاد از دیگران پیشکش

    کارنامه شخص رئیس پژوهشگاه علوم انسانی مبرا از اتهاماتی که خود او به صدرالدین شریعتی می‌زند نیست. تنها با این تفاوت که صدرالدین شریعتی اساتیدی را اخراج یا بازنشسته کرد که یا بنا به ادعای خود او دارای مشکل اخلاقی بودند و یا اینکه کلاس‌های درس را مبدل به محل تئوریزه کردن ادبیات مقابله با گفتمان انقلاب و اسلام کرده بودند. اما آیت‌الهی افرادی را تبعید و یا اخراج کرد که در پی اقدامات ضدارزشی او که ذکر می‌گردد با وی دچار اختلاف شده بودند.

  • حسین سلیمی ۱۳۹۲-۰۶-۱۷ ۱۲:۴۸

    سرپرست دانشگاه علامه درباره علوم انسانی چگونه می اندیشد؟