شناسهٔ خبر: 10841 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اعتدال ارسطویی» تدوین می‌شود

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (س) گفت: برخی تصور می‌کنند اندیشه غربی کاملاً فاسد است، در حالی که لااقل در حوزه تفکر کلاسیک و یونانی این‎طور نیست، اگر این‎گونه بود، شخصیت‌هایی مثل فارابی و ابن‌سینا این اندازه مجذوب یونان نمی‌شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ زهره توازیانی، رییس دانشکده الهیات و استاد فلسفه دانشگاه الزهرا (س) گفت: اکنون در حال نگارش مقاله‌ای درباره نظریه اعتدال ارسطویی هستم چرا که بسیاری از حکمای مسلمان این نظریه را دریافت کردند.

وی در ادامه افزود: تقریباً جانمایه فکر و اندیشه چهره‌های شاخص در حوزه اخلاق اسلامی، به نحوی ارسطویی است. اینها همه یک کلیتی از یونان گرفتند و آن را تحت تأثیر اعتقادات و باورهای خود رنگ و لعاب دینی دادند.

توازیانی با اشاره به اینکه بنابراین بسیاری از حکمای ما اسکلت کار را از همان نظریه اعتدال دریافت کردند و سپس به تحلیل و بسط آن پرداختند، اظهار داشت: اما پس از این می‌بینیم که اندیشه خود حکما صبغه دینی دارد چرا که همه به نوعی بومی‌سازی شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود از یک نظریه‌ای که لزوماً دینی هم نیست، اینگونه استفاده کرد، توضیح داد: بله می‌توان از هر نظریه‌ای استفاده کرد و هر مطلبی را در خدمت علم و دیانت قرار داد، برخی تصور می‌کنند اندیشه غربی فاسد است، درحالی که این طور نیست لااقل در حوزه تفکر کلاسیک و یونانی اگر اینگونه بود شخصیت‌هایی مثل فارابی و ابن سینا این اندازه مجذوب یونان نمی‌‌شدند. همین یعنی اندیشه‌های ایران و یونان در تعارض با هم نبوده و اگر این تعارض جدی با دیانت داشت، حکمای ما به دنبالش نمی‌رفتند.

وی درباره بحث بومی‌سازی علوم به ویژه علوم انسانی گفت: مسلماً برخی دغدغه این را دارند که مباحث علمی غرب به یک فرهنگ دیگر تعلق دارد و ما شاید تحت تأثیر این فرهنگ قرار بگیریم.

این مدرس دانشگاه افزود: اما به نظر من باید بگذاریم این بومی سازی انجام شود چرا که در کلیت چیز بدی نیست به قول فلاسفه «لا بشرط» است نظیر مفهوم خدا که به همه تعلق دارد و لازم نیست بومی‌سازی شود.

نظر شما