شناسهٔ خبر: 29883 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار به‌روزترین تاریخ تئاتر جهان از سوی نشر بیدگل

کتاب «تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» نوشته فیلیپ بی. زاریلی، بروس مک‌کوناچی، گری جی ویلیامز، کارول فیشر سورگنفرای با ترجمه مهدی نصراله زاده از سوی نشر بیدگل منتشر شد. در این کتاب تاریخ تئاتر از دوران باستان تا سال 2012 طرح و بررسی شده است. از ویژگی مهم این کتاب تحلیل و بررسی جریان‌های به‌روز تئاتری در بستر اجتماعی‌شان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آلا شویز، مدیر داخلی نشر بیدگلگفت: کتاب «تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» نوشته فیلیپ بی. زاریلی، بروس مک‌کوناچی، گری جی ویلیامز، کارول فیشر سورگنفرای و ترجمه مهدی نصراله زاده، جدیدترین کتاب نشر بیدگل است که از روز گذشته روانه کتابفروشی‌ها شد.

وی افزود: آخرین ویراست این کتاب از سوی ناشر اصلی در سال ۲۰۱۲، منتشر شد، بنابراین مطالب و مباحث آن به‌روز است و حتی مباحثی درباره کارگردان‌های مشهور و معاصر تئاتر که هم‌اکنون نیز مشغول به فعالیت حرفه‌ای هستند، مطرح شده است. از دیگر ویژگی‌های این کتاب نیز پرداختن به جریان‌های تئاتری مهم، همچون «تئاتر فمینیستی» است.

شویز در ادامه با اشاره به این نکته که در کتاب «تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» جریان‌های مهم تئاتری در بستر اجتماعی‌شان بررسی شده‌اند، گفت: پیش از این مهم‌ترین منبعی که به زبان فارسی حوزه مطالعاتی تاریخ تئاتر منتشر شده بود، «تاریخ تئاتر» نوشته اسکار گروس براکت و ترجمه هوشنگ آزادی ور است. این کتاب از منظر زمانی تا ابتدای دهه ۹۰ را دربر می‌گرفت. بنابراین جای خالی یک «تاریخ تئاتر جدید» که تحولات تئاتری معاصر و جریان‌های هنری مربوط به دهه اخیر، را هم دربر بگیرد، به شدت حس می‌شد. همچنین سبک نگارشی براکت بیشتر به تاریخگویی داستان‌وار نزدیک است، اما «تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» نگاهی تحلیلی دارد که بر نثر آن هم تاثیر بسیار گذاشته است.

مدیر داخلی نشر بیدگل همچنین با اشاره به مدت زمان روند ترجمه و انتشار این کتاب، عنوان کرد: از زمانی که مترجم برگردان این کتاب را آغاز کرد، تا روز گذشته که این کتاب وارد کتابفروشی‌ها شد،  نزدیک به چهار سال طول کشید. البته مترجم کتاب خود همیشه آنلاین بود و همیشه اصلاحیه‌ها را از طریق ایمیل به ایشان می‌رساندیم و او هم روی همان فایل اصلی کتاب اصلاحیه‌ها را انجام می‌داد و در لحظه ایمیل می‌کرد. با تمام این اوصاف از زمانی که فایل نهایی کتاب به چاپخانه رفت، صرفا یک‌ماه زمان برای آماده‌سازی هزار نسخه آن، زمان برد و این مساله با توجه به کیفیت نفیس کتاب، زمان بسیار مناسبی بود.

وی در ادامه به برنامه رونمایی این کتاب نیز اشاره کرد و گفت:‌ قرار است این کتاب پس از تعطیلات عید نوروز، احتمالا در نیمه دوم فروردین ۱۳۹۴ در خانه هنرمندان رونمایی شود. با این اوصاف کتاب اکنون توزیع شده و در تمامی کتابفروشی‌های معتبر تهران و برخی شهرستان‌ها موجود است.

شویز در انتها درباره قیمت کتاب گفت: قیمتی که در حال حاضر روی کتاب درج شده، ۹۸ هزار تومان است. البته این کفِ قیمت است و ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا کمترین قیمت را برای این کتاب در نظر بگیریم. به هر حال این کتاب با هدف تبدیل شدن به متن درسی دانشجویان تئاتر، تهیه و تولید شده است و قاعدتا عموم مشتریان نهایی آن نیز دانشجویان رشته تئاتر هستند. سابقه فعالیت کتابفروشی بیدگل، به ما ثابت کرده که مهم‌ترین مساله برای دانشجویان برای خرید کتاب، بهای آن است.

«تاریخ‌های تئاتر: یک مقدمه» نوشته فیلیپ بی. زاریلی، بروس مک‌کوناچی، گری جی ویلیامز و کارول فیشر سورگنفرای، با ترجمه مهدی نصراله زاده با شمارگان هزار نسخه، ۸۰۰ صفحه و بهای ۹۸ هزار تومان در کیفیت مفیس، از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشی‌ها شده است.

مهدی نصراله زاده، متولد سال ۱۳۵۴، کارشناس ارشد تئاتر است. با ترجمه او پیشتر کتاب‌هایی چون «پژوهشی درباره فن شعر ارسطو» نوشته استیون هالیول و  «راهبردهای نمایشنامه نویسی جدید: رویکردی زبان بنیاد به نمایشنامه نویسی» نوشته پل کاستانیو منتشر شده است.

نظر شما