شناسهٔ خبر: 30041 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیوند سلوک دینی با هنر ناگسستنی است

مدیرعامل انتشارات سروش گفت: اندیشه اسلامی و سلوک دینی ما با هنر قرابتی ناگسستنی دارد و هنری که انسان را در مسیر انسان سازی هدایت کند، با دین عجین است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «فارابی و فلسفه هنر دینی» اثر دکتر نادیا مفتونی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مراسم تجلیل از استاد حسین نوری هنرمند نقاش، نویسنده و کارگردان نمایش با حضور استاد علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر در تالار اجتماعات سروش برگزار شد.

مهدی فضائلی در این نشست با اشاره به روزهای پایانی سال و انتشار رایحه عطر فاطمی که ماه پایان سال ۹۳ و آغاز سال ۹۴، افزود: در سال ۹۳ انتشارات سروش این توفیق را داشت که دو اثر را که به نوعی مزین به نام فارابی است تقدیم علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر و اهالی کتاب کند.

وی افزود: ما در ابتدای امسال کتاب «الموسیقی الکبیر» فارابی را که افکار و عقاید معلم ثانی را در وادی هنر موسیقی بیان می کرد با ترجمه فاخر مرحوم دکتر برکشلی منتشر کردیم که مورد استقبال علاقمندان این حوزه قرار گرفت و امروز نیز کتاب " فارابی و فلسفه هنر دینی" که از منظری دیگر به هنر دینی می پردازد را معرفی می کنیم.

فضائلی، ادامه داد: اساساً موضوع هنر به ویژه زمانی که با کلمه دین کنار هم می‌نشیند، بسیار پیچیده می‌شود، اگر چه این موضوع تفکر و تعمق می‌طلبد، اما نمی‌توان از آن جدا شد، چرا که سراسر زندگی ما با هنر آمیخته است، بنابراین اگر ما هنر اصیل را درست نشناسیم و درصدد فراگیری آن برنیاییم، چیزهای دیگری به جای هنر برای ما ساخته و پرداخته می‌شود و این نیاز واقعی را به انحراف می کشانند.

مدیرعامل انتشارات سروش، با اشاره به قرآن به عنوان کتاب هدایت گفت: زمانی که کلمات وحی بر پیامبر (ص) نازل شد و آن حضرت این جملات را برای مردم بیان کردند، جملات آنقدر هنرمندانه و عمیق بودند که اعراب مسلط به هنر و ادب ناگزیر نسبت سحر و جادو به پیامبر دادند، چرا که این جملات، جملاتی نبود که از زبان یک فرد معمولی بیرون بیایید.

وی افزود: در حقیقت اندیشه اسلامی و سلوک دینی ما با هنر قرابت ناگسستنی دارد ، اگر چه برخی از سر ناآگاهی و یا تعمد تلاش می‌کنند، هنر و دین را بیگانه نشان دهند اما به اعتقاد من آن هنر انسان سازی که انسان را در مسیر راهش هدایت کند قطعاً با دین پیوند پایداری دارد.

فضائلی درباره دکتر نادیا مفتونی نویسنده کتاب " فارابی و فلسفه دینی" گفت:  بنده مدتی که اثر ایشان در حال بررسی و تولید و چاپ بود نمی‌دانستم چه شخصیتی دارند، تا اینکه به طور اتفاقی مستندی از ایشان در تلویزیون پخش شد و من متوجه شدم که از بخش بزرگ شخصیت و منش انسانی ایشان در زندگی شخصی خود، غافل بوده ایم. چرا که ایشان به عنوان یک زن نمونه در کنار علم و پژوهش و فعالیت بسیار با نشاط و پرانرژی اجتماعی، از طرف دیگر به عنوان یک همسر فداکار در کنار هنرمندی برجسته مانند استاد حسین نوری که او هم شخصیت با ارزشی دارد و در مسیر مقاومت قدم برداشته است، زندگی می کند.

فضائلی تصریح کرد: این دو نمونه ای بارز و مشخص از سبک زندگی ایرانی و اسلامی هستند که با نگاه کردن به زندگی آنها می توان نکات بسیار ارزشمندی آموخت.

وی درپایان افزود: حضور استاد علی معلم در این برنامه و آقای نوری که همراه همیشگی سرکار خانم مفتونی بودند، مغتنم است و از همین رو امروز تلاش کردیم از زحمات ایشان تقدیر شود و امیدواریم در سایر مراحل زندگی نیز همچنان موفق باشند.

نظر شما