شناسهٔ خبر: 31497 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی اندیشه ایده مدرن با سخنرانی محمدمهدی اردبیلی

درسگفتار«واکاوی ایده مدرن» با سخنرانی محمد مهدی اردبیلی و به منظور بررسی اندیشه ایده مدرن در آثار فلاسفه برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در ابتدا اندیشه‌ مدرن «ایده» کارکردی متفاوت داشته است و نزد بیکن، دکارت و لاک به سطح «تصورِ» ذهنی کاهش می‌یافت. اما به مرور با پیوند خوردنش با اراده و طبیعت در اندیشه‌ اسپینوزا و بدل شدن به ایده‌های استعلایی نزد کانت و در نهایت با «مطلق‌شدن» در اندیشه‌ هگل، به یکی از کلیدی‌ترین و موثرترین مفاهیم اندیشه‌ مدرن بدل می‌شود.
 
نخستین کارکرد فلسفی قابل توجهِ مفهوم «ایده» در فلسفه‌ افلاطون و نظریه‌ی مشهور ایده‌ها (یا مُثُل) صورت پذیرفت، پس از آن «ایده» در طول نزدیک به دو هزار سال، وارد تاریخی از فراز و فرودها شد. 

اردبیلی، در دوره  آموزشی «واکاوی ایده‌ مدرن» تلاش می‌کند تا به بررسی معنی و نقش «ایده» از نخستین دقایق اندیشه‌ مدرن در قرون ۱۶ و ۱۷ پرداخته و همراه با سیر تکوین اندیشه‌ مدرن، جایگاه آن را تا دوران حاضر ردیابی کند. در این مسیر، تلاش خواهد شد تا در بررسی سیر تکوین «ایده»، تمام منزلگاه‌های آن در تاریخ فلسفه‌ مدرن غرب (اعم از عقل‌گرایی مدرن، تجربه‌گرایی مدرن، ایده‌آلیسم آلمانی، اگزیستانسیالیم و حتی پست‌مدرنیسم) به نحوی مستقل و جداگانه، بلکه در یک زنجیره‌ حتی‌الامکان پیوسته‌ مفهومی- تاریخی مورد توجه و تامل قرار گیرند.

دوره‌ی «واکاوی ایده‌ مدرن» با تدریس دکتر محمدمهدی اردبیلی از بیستم اردیبهشت، روزهای یکشنبه ساعت ۱۴ تا۱۶ در هفت جلسه برگزار می‌شود. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام  وشرکت در کلاس‌ها به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند.

نظر شما