شناسهٔ خبر: 33503 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ پس‌فردایی عالم» اندیشه‌های فردید را واکاوی می‌کند

کتاب «تاریخ پس‌فردایی عالم» به اندیشه‌های تاریخی احمد فردید می‌پردازد، این کتاب از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی ساروخانی، مدیر بخش تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر گفت: این انتشارات کتابی را با نام «تاریخ پس‌فردایی عالم» در دست انتشار دارد.

وی درباره محتوای این کتاب توضیح داد: «تاریخ پس‌فردایی عالم» نوشته مصطفی بیات بر محور اندیشه‌های فلسفی و تاریخی احمد فردید نوشته شده است. مبنای این کتاب، پایان‌نامه دانشجویی بوده است.

ساروخانی افزود: نویسنده به فردید به عنوان یکی از روشنفکران ایرانی پرداخته که بیشترین تاثیر را بر متفکران پس از خود داشت. او متفکری بود که به ریشه‌شناسی کلمات و مفاهیم، بسیار اهمیت می‌داد و با کاوش اسم‌شناسانه و وام‌گرفتن از اندیشه‌های اندیشمندان و عرفای اسلامی و نیز غور در فلسفه هایدگر و علوم دینی، به مطالب و شیوه تفکر نو دست یافت که تجددگرایان را به چالش کشید.

به گفته مدیر بخش تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر، «تاریخ پس‌فردایی عالم» در هشت فصل جنبه‌های تاریخی اندیشه‌های فردید را بررسی می‌کند. فلسفه تاریخ از دیدگاه غرب، چارچوب نظری، نگاه فردید به مهدویت و تاریخ، فردید از نگاه دیگران و نتیجه‌گیری از جمله فصل‌های این کتاب است.

ساروخانی ادامه داد: از آن‌جایی که موعودیت در فلسفه سیاسی از اندیشه‌های فردید است،  نویسنده در «تاریخ پس‌فردایی عالم» می‌کوشد به تبیین و استخراج منابع فکری فردید بپردازد و دیدگاه او به انقلاب و انتظار را بررسی کند.

مدیر بخش تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر با اشاره به مطالبی که در معرفی این کتاب در مقدمه آن آورده شده است، گفت: نویسنده معتقد است که فردید با التقاط سه مبادی اسم‌شناسانه، دید‌گاه‌های هایدگر و ابن عربی، فلسفه ویژه خود را بنیان گذاشت که فلسفه ویژه ایران شد.

وی گفت: «تاریخ پس‌فردایی عالم» در قطع رقعی، ۲۲۴ صفحه و به بهای ۹۵‌ هزار و ۵۰۰ ریال منتشر می‌شود.

نظر شما