شناسهٔ خبر: 35623 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

هانا آرنت

آرنت هانا آرنت در طول حیات خود مطالعات فلسفی، سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای انجام داد و گرایش‌های فلسفی و سیاسی مختلفی یافت. از گایش به هایدگ تا سوسیالیسم. سرانجام، مطالعات و پژوهش‌هایش به نقد جهان کمونیسم رسید.

هانا آرنت

علیرضا شایان‌مهر

ناشر: نشر اختران

تعداد صفحات: ۹۶ صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

 

 

نویسنده در این کتاب قصد دارد هانا آرنت را یکبار دیگر و از منظری متفاوت به علوم اجتماعی ایران معرفی کند. نقش او در مقام فیلسوف و دانشمند علوم اجتماعی غیر قابل انکار است، حتی در پاره ای موارد خطاهای او نیز آموزنده‌اند.

گستره‌ی فکر، نگارش ادیبانه، مطالعات عمیق در حوزه‌ی تاریخ و فلسفه، فرهنگ و اخلاق به منظور هرچه شکوهمندتر کردن ارزش‌های انسانی، از او بانویی مطرح و ماندگار در علوم اجتماعی ساخته است.

درستی بسیاری از آرای او با تردید روبه رو ست. انتقادهای گسترده‌ای به آنها وارد است؛ اما آورده‌ی فکری او به علوم اجتماعی بسیار گرانقدر است.این کتاب برداشت نویسنده از آرنت است.

این کتاب پس از پرداختن به زندگی هانا آرنت، در دو فصل مجزا با عناوین: «آرای هانا آرنت» و «بررسی و نقد آرای هانا آرنت» به تحلیل افکار این فیلسوف می‌پردازد. فصل اول این کتاب شامل مباحثی نظیر: «پایان سنت»، «عصر مدرن»، «حیطه‌ی عمومی»، « حیطه‌ی خصوصی»، «عشق»، «آزادی»، «گریز از مرگ»، «جامعه‌ی توده ای»، «فرهنگ»، «آموزش»، «مالکیت»، «زور»، «توتالیتاریسم»، «قدرت»، «انتقادهای آرنت به مارکس» و ... می شود.

نظر شما