شناسهٔ خبر: 42973 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره نوروزی نشریه فرهنگ امروز منتشر شد

شماره دهم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

شماره ده فرهنگ امروز در راستای بررسی تاثیر فیلسوفان مهم غربی در ایران، در آخرین شماره سال ۹۴ و در بخش اندیشه خود به بررسی تاثیر منظومه فلسفی امانوئل کانت بر فکر ایرانی پرداخته است./پرونده تاریخ مساله خود را با این پرسش آغاز کرده است که اساسا نیروی محرک تغییرات اجتماعی در تاریخ چه کسانی هستند؟/ قارن با انتشار آخرین جلد مجموعه الحیات فرهنگ امروز با طرح این پرسش که الحیات قرار است کدام خلا را پر کند نگاهی به متدولوژی پژوهشگران پروژه الحیات داشته‌است.

 

فرهنگ امروز: شماره نوروزی نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۲۱۲ صفحه منتشر شد.

فرهنگ امروز در راستای بررسی تاثیر فیلسوفان مهم غربی در ایران، در آخرین شماره سال ۹۴ و در بخش اندیشه خود به بررسی تاثیر منظومه فلسفی امانوئل کانت بر فکر ایرانی پرداخته است. این پرونده که با عنوان سفیر تجدد در تهران منتشر شده است حاوی آثار و گفتاری از سیاوش جمادی، غلامعلی حدادعادل، سیدجواد طباطبایی، عزت‌الله فولادوند، حسین غفاری و ... است. در این پرونده سیاوش جمادی در مقاله ای با عنوان عجز خرد ناب در مدرنیزاسیون ایرانی جایگاه کانت را در اندیشه مدرن و دادوستد آن را با ایران بررسی کرده است. همچنین عزت الله فولادوند تاملاتی دارد بر ابعاد فلسفه کانت و سید جواد طباطبایی با بررسی موردی،  نقدی مفصل در باب ترجمه های منوچهر صانعی از آثار کانت در ایران را به نگارش درآورده است.گفت و گو با حسین غفاری در باب مطالعات تطبیقی کانت و فیلسوفان اسلامی و گفت‌وگو با غلامعلی حدادعادل در باب ترجمه نقد عقل محض و همین طور گفت‌وگوی میثم سفیدخوش با رومن زایدل پیرامون کتاب«کانت در تهران» از دیگر آثار حاضر در این پرونده است. ترجمه مقاله‌ای بلند از ولفکانگ کارل توسط علیرضا سیداحمدیان و همین طور مقاله‌ای درباره فهم نسبت کانت و هگل در ایران از حامد صفاریان حسن ختام این پرونده مفصل است.

پرونده تاریخ این ماه نشریه فرهنگ امروز مساله خود را با این پرسش آغاز کرده است که اساسا نیروی محرک تغییرات اجتماعی در تاریخ چه کسانی هستند؟ اما موضوع اصلی خود را به نقد گونه ای از تاریخ نگاری نخبه گرا معطوف کرد که هر نوع تغییر اجتماعی را محصول کار فکری روشنفکران تلقی می کنند. نخبگان رهایی بخش؟! عنوان پرونده تاریخ شماره نوروزی فرهنگ امروز است که با همکاری ابراهیم توفیق، علی قیصری، زهیر صیامیان،محمد عبداله‌پور، سهیلا ترابی، محمدمهدی اردبیلی، پگاه مصلح، کامران سپهران و ... انجام شده است.

زمانه عسرت تکرار مضاعف، پرونده ادبیات شماره دهم فرهنگ امروز است که بحثی است در باب ترجمه های موازی آثار ادبی. درواقع بحثی است در باب آسیب شناسی ترجمه آثار مطرح جهان و ضرورت ترجمه های چندین باره آنان. فرهنگ امروز ضمن ارائه گزارشی مفصل از کتاب هایی که در ایران چندین بار ترجمه شدند، برای بررسی این آسیب از نظرات اساتید حوزه ادبیات از جمله کامران فانی، علی صلح جو، عبدالله کوثری، کوروش صفوی، حسین پاینده، مهدی غبرایی، مژده دقیقی، عبدالحسین آذرنگ و رضا قیصریه استفاده کرده است. نظراتی که الزاما یکسان و همسو نیستند.

مقارن با انتشار آخرین جلد مجموعه الحیات فرهنگ امروز با طرح این پرسش که الحیات قرار است کدام خلا را پر کند نگاهی به متدولوژی پژوهشگران پروژه الحیات داشته‌است. فرهنگ امروز در این پرونده با عنوان زیست مسلمانی ضمن انتشار یادداشت هایی از محمدرضا حکیمی، بهاءالدین خرمشاهی و عبدالله نصری ناگفته هایی از محمد حکیمی برادر محمدرضا حکیمی از نقطه شکل گیری ایده الحیات را هم منتشر کرد. گفت و گو با محسن فاطمی، جعفر سیدان و چند تن از اساتید این حوزه از دیگر مطالب این پرونده دین‌پژوهی فرهنگ امروز است.

ردپای فاشیسم در عصر دموکراسی پرونده ویژه شماره نوروزی فرهنگ امروز است. درواقع با افزایش فشارها بر مسلمانان ساکن اروپا در ماه های اخیر، فرهنگ امروز با گشودن پرونده‌ای درباره جنبش پگیدا به چرایی شکل گیری این گونه جنبش ها علیه مسلمانان پرداخته است. احمد نقیب زاده در این پرونده در مصاحبه ای به چرایی عقب نشینی جوامع اروپایی از شعار چندفرهنگی می پردازد. همچنین ایمگارد پین، جامعه شناس دانشگاه آخن و یونس نوربخش در گفت و گو با فرهنگ امروز پرسش های دیگری در خصوص این موضوع را پاسخ گفته اند. قربان عباسی، شاپور سلیمی، سعید انوری و ... از دیگر همکاران این پرونده هستند.

سرویس پیشخوان این شماره به رسم شماره‌های نوروزی از تنوع بیشتری نسبت به شماره های پیشین برخوردار است. ذکر کتاب های پرفروش، تازه های داخلی و خارجی، معرفی ده کتاب فروشی برتر جهان و نقدی بر قالب کتاب های پرطرفدار این روزها و ... از جمله مباحث مطرح شده در این بخش هستند. در کنار این بحث ها، فرهنگ امروز به مناسبت پایان سال پرسشی نامتعارف را پیش روی کارشناسان گذاشته است: اینکه چه کتابی در سال ۹۴ انتظار شما را برآورده نکرد؟اما طبق روال پیشین در سرویس پیشخوان کتاب هایی هم مورد نقادی قرار گرفت که گفت و گو با جاناتان اشپربر نویسنده کتاب «مارکس زندگی قرن نوزدهمی» در این بین جلب توجه می‌کند. این کتاب سال گذشته از سوی روزنامه گاردین، نیویورک تایمز و نیویورک ریویو آو بوکز به عنوان دومین اثر برجسته در حوزه تاریخ انتخاب شد. علاوه بر این گفت‌وگو با حسن حضرتی درباره آتاتورک و همین طور نقدی بر ویراست جدید کتاب «جهان بینی ها و جنبش‌های اجتماعی در ایران» احسان طبری از دیگر بخش‌های خواندنی پیشخوان فرهنگ امروز است.

ماه های پایانی سال ۹۴ همراه بود با درگذشت بسیاری از اهالی علوم انسانی در ایران و جهان. امبرتو اکو، هارپر لی، سیروس غنی ، هما ناطق از جمله اینها بودند که فرهنگ امروز تلاش کرد به ابعاد کمتر بررسی شده این بزرگان در بخش گزارش بپردازد. همچنین خاطره نگاری این شماره فرهنگ امروز اختصاص دارد به زندگی و خاطرات مجید مددی در انگلستان که با بیان شیوای ایشان بسیار خواندنی است. رنج این استاد در دوران تحصیل می تواند تجربه گرانبهایی برای دیگران باشد. همچنین در این بخش علی پایا در جوابیه ای به انتقادات ضیا موحد به کتاب «فلسفه تحلیلی» خود که طی مصاحبه ای در شماره پیشین منتشر شده بود پاسخ گفته‌است.

نظر شما